Ondergang Tyrus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Ondergang Tyrus

Berichtdoor antoon » 14 jun 2015 15:23

Hetty schreef in een ander topic: ook alweer een profetie die niet klopt, en ze bedoelde de ondergang van Tyrus
Ezechiël 26: 1
Nu geschiedde het in het elfde jaar, op de eerste [dag] van de maand dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 2 „Mensenzoon, omdat Tyrus tegen Jeruzalem heeft gezegd: ’Ha! Ze is gebroken, de deur der volken! De neiging zal stellig in mijn richting zijn. Ik zal gevuld worden — ze is verwoest’, 3 daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik ben tegen u, o Tyrus, en ik wil vele natiën tegen u aanvoeren, net als de zee haar golven aanvoert. 4 En ze zullen stellig de muren van Tyrus vernielen en haar torens omverhalen, en ik wil haar stof van haar afschrapen en haar tot een glanzend, kaal oppervlak van een steile rots maken. 5 Een droogplaats voor sleepnetten zal ze worden, midden in de zee.’’Want ikzelf heb gesproken,’ is de uitspraak van de Soevereine Heer Jehovah, ’en ze moet een voorwerp van plundering worden voor de natiën. 6 En haar onderhorige plaatsen die in het [open] veld zijn — door het zwaard zullen ze gedood worden, en men zal moeten weten dat ik Jehovah ben.’

7 Want dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik breng tegen Tyrus Nebukadrezar, de koning van Babylon, uit het noorden, een koning der koningen, met paarden en strijdwagens en ruiters en een vergadering, ja, een talrijk volk. 8 Uw onderhorige plaatsen in het [open] veld zal hij zelfs met het zwaard doden, en hij moet een belegeringswal tegen u maken en een belegeringsdam tegen u opwerpen en een groot schild tegen u opheffen; 9 en de stoot van zijn aanvalsmachine zal hij tegen uw muren richten en uw torens zal hij afbreken, met zijn zwaarden.

Het is een kwestie van zorgvuldig lezen, inderdaad is de persoonsvorm eenzijdig, en dan bedoel ik op Nebukasresar gericht, zie onderstrepingen
maar let wel dat de 1e verzen meervoudig zijn ,zie bold zoals (en ik wil vele natiën tegen u aanvoeren)
echter vanaf vers 7 zien we een enkelvoudige persoonsvorm, hoe zou het nu zitten, het is op te lossen volgens mij

ik kom erop terug, reacties zijn natuurlijk welkom

hettys
Majoor
Majoor

Re: Ondergang Tyrus

Berichtdoor hettys » 14 jun 2015 20:02

.
4 En ze zullen stellig de muren van Tyrus vernielen en haar torens omverhalen, en ik wil haar stof van haar afschrapen en haar tot een glanzend, kaal oppervlak van een steile rots maken.

Nooit gebeurd Antoon.

het is op te lossen volgens mij

dus dan heb je het al opgelost? Ik ben benieuwd.

De profeet Ezechiël profeteerde in 586 v. Chr. tegen Tyrus. Tyrus zou met de grond gelijk gemaakt worden.

Van 586 v.Chr. tot 573 v.Chr. werd Tyrus belegerd door de Babylonische koning Nebukadnezer, maar na een beleg lukte het hem niet om Tyrus, dat toen nog een eiland was, in te nemen, want de achterkant van de stad lag aan de zee, zodat elke dag verse voorraden binnengevaren konden worden. Wel werd een compromis bereikt waarbij Tyrus toch schatting aan de Babyloniërs moest betalen.

Pas Alexander de grote verwoestte de stad. Buiten bijbelse tijd.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 15 jun 2015 06:26

Er staat nergens een tijdslimiet, De profetie kwam zonder mankeren uit

maar let 4even heel bijzonder op vers 12 en het onderstreepte De profeet gaat over in meervoudsvorm
net als eerst geschreven dat vele natien zich tegen Tyrus keren
12 En zij zullen stellig uw vermogen buitmaken en uw handelswaren plunderen en uw muren omverhalen, en uw begeerlijke huizen zullen zij afbreken. En uw stenen en uw houtwerk en uw stof zullen zij zelfs midden in het water deponeren.’ 13 ’En ik wil het lawaai van uw gezang doen ophouden en zelfs het geluid van uw harpen zal niet meer gehoord worden. 14 En ik wil u tot een glanzend, kaal oppervlak van een steile rots maken.
Alelexander gebruikte puin van de stad om een dam te bouwen
Laatst gewijzigd door antoon op 15 jun 2015 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 15 jun 2015 09:25

Buiten bijbelse tijd? :shock:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jun 2015 13:34

Gewoonlijk wordt dit de intertestamentaire periode genoemd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 jun 2015 17:43

Calvinist schreef:
Buiten bijbelse tijd? :shock:

Ik bedoel een tijd en gebeurtenissen waarover niets staat geschreven in de bijbel. Dan vind ik intertestamentair wel een goed woord.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 jun 2015 17:58

antoon schreef:Er staat nergens een tijdslimiet, De profetie kwam zonder mankeren uit

maar let 4even heel bijzonder op vers 12 en het onderstreepte De profeet gaat over in meervoudsvorm
net als eerst geschreven dat vele natien zich tegen Tyrus keren
12 En zij zullen stellig uw vermogen buitmaken en uw handelswaren plunderen en uw muren omverhalen, en uw begeerlijke huizen zullen zij afbreken. En uw stenen en uw houtwerk en uw stof zullen zij zelfs midden in het water deponeren.’ 13 ’En ik wil het lawaai van uw gezang doen ophouden en zelfs het geluid van uw harpen zal niet meer gehoord worden. 14 En ik wil u tot een glanzend, kaal oppervlak van een steile rots maken.
Alelexander gebruikte puin van de stad om een dam te bouwen[/color][/quote]

Antoon. Er staat duidelijk in de bijbel Nebukadnezar Tyrus zou verwoesten.

7Want zo zegt de Here Here: Zie, tegen Tyrus breng Ik van uit het noorden Nebukadressar, de koning van Babel, de koning der koningen, met paarden, wagens, ruiters en met een geweldige menigte voetvolk. 8Uw dochters op het vasteland zal hij met het zwaard doden. Hij zal tegen u een schans oprichten, een wal opwerpen en een schilddak opstellen. 9Het gebeuk van zijn stormrammen zal hij tegen uw muren richten en uw torens met zijn breekijzers afbreken. 10De menigte van zijn paarden zal u met stofwolken overdekken. Van het rumoer der ruiters, der wielen en der strijdwagens zullen uw muren schudden, als hij uw poorten binnentrekt, zoals men binnentrekt in een veroverde stad. 11Met de hoeven zijner paarden zal hij al uw straten stukstampen; uw inwoners zal hij met het zwaard doden, uw sterke zuilen zullen ter aarde vallen. 12

DAT is niet gebeurd. Nebukadnezar is de stad niet in geweest. De tijdslimiet is duidelijk de machtsperiode van Nebukadnezar, want die wordt nu juist verbonden met de verwoesting van Tyrus.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 15 jun 2015 19:18

Als je het met schaken vergelijkt, lijkt het een meesterzet van Hetty, ik had dit antwoord allang verwacht, maar helaas ik heb mijn stukken op de juiste plaats, ik reageer morgen inhoudelijk

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 15 jun 2015 19:51

elbert schreef:Met intertestamentair wordt niet bedoeld dat er geen testament geldt, maar het gaat hier over de tijdsspanne tussen de geschriften van het oude en het nieuwe testament. Het gaat dus om een periode van pakweg 400 a 500 jaar.

Deze manier van definiëren verraadt een zeer ouderwetse kijk op de zaak. :)

Het jongste geschrift van de Hebreeuwse Bijbel is Daniël, dat volgens de gangbare opvatting in de wetenschap uit de jaren 160 vC stamt. Sommige boeken in de Oud-Griekse vertaling zijn zelfs nog jonger.

Verder gaat de term 'intertestamentair' uit van de opvatting dat de Bijbel zeer direct de geschiedenis beschrijft. Volgens de gangbare opvatting in de wetenschap ligt dit echter veel gecompliceerder, omdat de Bijbel niet de geschiedenis definieert, maar de Bijbel opkomt uit de geschiedenis en daar zelf onderdeel van is.

Maar dat terzijde.

antoon

Berichtdoor antoon » 16 jun 2015 09:03

Het is een beetje de schrijfstijl van Ezechiel en zijn tijdgenoot in Babylon Daniel, zonder veel woorden gaat men over naar een eerder gedeelte, eerst schijft Ezechiël over vele natien die Tyrus zouden vernietigen dan gaat hij enkel voudig over naar Nebukadresar, die had inderdaad een aandeel aan de profetie maar verwoestte de stad in het water gelegen niet, wel liet hij puin na nadat hij de stad op het platte land ingenomen had dan gaat Ezechiël over naar de verdere vervulling van de profetie en betrekt er de natien in in dit geval op de eerste plaats Alexander die letterlijk alles deed wat de profetie tot op dat moment te zeggen had, hij gebruikte het puin van Nebukadresar om de stad in de zee te benaderen, trouwens Jesaja schreef al meer dan eeuwen eerder over het einde van Tyrus

hier een van de vele voorbeelden van overgangen in de schrift
Daniël 11:5 En de koning van het zuiden zal sterk worden, ja, [een] van zijn vorsten; en hij zal de overhand over hem hebben en zal stellig met omvangrijke heerschappij heersen, [groter dan] diens heersende macht. 6 En na verloop van [enige] jaren zullen zij zich met elkaar verbinden, en zelfs de dochter van de koning van het zuiden zal tot de koning van het noorden komen ten einde een billijke overeenkomst aan te gaan.
Seleucus I Nicator is de vorst die sterk zal worden dan gaat de profeet zonder veel woorden naar de koning van het zuiden Ptolemaeus II en zijn dochter Bernice, daar zit ook een generatie tussen, en dan bedoel ik Seleucus I Nicator en Ptolemaeus II.

wij zouden het anders schrijven en eerst een verband leggen, bijbel schijvers doen dat niet altijd, bv ook het scheppingsverslag waar men ineens terugblikt op een eerder gedeelte, zonder er heel veel woorden tussen te leggen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 jun 2015 16:38

antoon schreef:[color=darkslategray]
Het is een beetje de schrijfstijl van Ezechiel en zijn tijdgenoot in Babylon Daniel, zonder veel woorden gaat men over naar een eerder gedeelte, eerst schijft Ezechiël over vele natien die Tyrus zouden vernietigen dan gaat hij enkel voudig over naar Nebukadresar, die had inderdaad een aandeel aan de profetie maar verwoestte de stad in het water gelegen niet, wel liet hij puin na nadat hij de stad op het platte land ingenomen had dan gaat Ezechiël over naar de verdere vervulling van de profetie en betrekt er de natien in in dit geval op de eerste plaats Alexander die letterlijk alles deed wat de profetie tot op dat moment te zeggen had, hij gebruikte het puin van Nebukadresar om de stad in de zee te benaderen, trouwens Jesaja schreef al meer dan eeuwen eerder over het einde van Tyrus

Antoon. Dat is geen schrijfstijl. Wie zegt dat een stad door Nebukadnezar ingenomen zal worden bedoeld dat over het algemeen ook. Dat heeft niets te maken schrijfstijl. Ezechiel profeteerde de ondergang van Tyrus precies in het jaar dat Nebukadnezar aan het beleg begon. Het was dus tevens de verwachting van de profeet, op basis van de politieke situatie in die tijd.
Zoiets als in mei 1940 voorspellen dat de Duitsers de baas zouden worden in Europa.

Dat dit ook door Ezechiel niet verwacht werd kun je lezen in Ez 29.

18Mensenkind, Nebukadressar, de koning van Babel, heeft zijn leger een zware strijd laten voeren tegen Tyrus: alle hoofden zijn kaal geworden en alle schouders ontveld, maar noch hem noch zijn leger is uit Tyrus enig loon ten deel gevallen voor de strijd die hij daartegen gevoerd heeft. 19Daarom, zo zegt de Here Here, zie, ik ga aan Nebukadressar, de koning van Babel, het land Egypte geven, om daaruit de rijkdom weg te voeren, buit te behalen en roof te plegen: dat zal het loon zijn voor zijn leger. 20Als vergoeding voor zijn dienst zal Ik hem het land Egypte geven, want zij hebben voor Mij gewerkt, luidt het woord van de Here Here. 21Te dien dage zal Ik voor het huis Israëls een hoorn doen

hier een van de vele voorbeelden van overgangen in de schrift

Als er staat dat, volgens een profeet, Nebukadnezar een stad zal innemen en dat gebeurd niet, dan spreken we niet van een 'overgang' in de tekst. Dan is het eerder geraaskal, wat ik niet denk.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 16 jun 2015 18:03

Nebu nam de stad ook in, alleen niet het gedeelte wat in de open zee lag. De stad Tyrus bestond uit 2 gedeelten zo je vast zal weten.
De buit werd overgebracht naar de vesting in zee, Nebu had geen buit na 13 jaar belegeren....
Hem werd Egypte in het vooruitzicht gesteld, overeenkomstig het klei tabletwaar ik het in de andere topic over had viel hij Egypte binnen ongeveer 2 jaar na de belegering vanTyrus.

Andere natien zouden de klus afmaken, zoals dus Alexander die letterlijk de profetie vervulde, je kan niet alleen een gedeelte aannemen en de rest verwerpen zoals jij schijnbaar doet omdat je om de een of andere reden graag ziet dat er dingen in de schrift niet uitkomen.

Er staat eenvoudigweg niet dat alles op disconto van Nebu moet komen, de profetie strekt zich eeuwen uit tot in onze tijd, zoals ook Babylon, Ninive en nog meer dingen.
Laatst gewijzigd door antoon op 16 jun 2015 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 jun 2015 18:16

antoon schreef:Nebu nam de stad ook in, alleen niet het gedeelte wat in de open zee lag. De stad Tyrus bestond uit 2 gedeelten zo je vast zal weten.
De buit werd overgebracht naar de vesting in zee, Nebu had geen buit na 13 jaar belegeren....
Hem werd Egypte in het vooruitzicht gesteld, overeenkomstig het klei tabletwaar ik het in de andere topic over had viel hij Egypte binnen ongeveer 2 jaar na de belegering vanTyrus.

Andere natien zouden de klus afmaken, zoals dus Alexander die letterlijk de profetie vervulde, je kan niet alleen een gedeelte aannemen en de rest verwerpen zoals jij schijnbaar doet omdat je om de een of andere reden graag ziet dat er dingen in de schrift niet uitkomen.

...

Nee hoor. Tyrus was toen alleen een eiland.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 jun 2015 18:28

antoon schreef:Andere natien zouden de klus afmaken, zoals dus Alexander die letterlijk de profetie vervulde, je kan niet alleen een gedeelte aannemen en de rest verwerpen zoals jij schijnbaar doet omdat je om de een of andere reden graag ziet dat er dingen in de schrift niet uitkomen.

...

Ik zeg alleen dat Nebukadnezar Tyrus niet heeft verwoest en niet de stad in kwam. En wat ik ook zeg is dat Ezechiel politiek voorspelbaar profeteert.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 18 jun 2015 06:06

Hetty denk nu niet dat ik het prettig vind om iemand te corrigeren. en zeker niet iemand met een redelijk hoge intelligentie en zich ook verdiept in de materie.

Jesaja 23:1 De formele uitspraak over Tyrus: Jammert, GIJ schepen van Tasis!, want het is gewelddadig geplunderd, zodat het geen haven meer is, zodat het geen [plaats] meer is om binnen te komen. Uit het land Kittim is het hun geopenbaard. 2 Zwijgt, GIJ bewoners van het kustland. De kooplieden uit Sidon, degenen die de zee oversteken — zij hebben u gevuld. 3 En op vele wateren is het zaad van Sihor geweest, de oogst van de Nijl, haar inkomsten; en het werd het gewin van de natiën.
Jesaja profeteerde ook al over Babylon de Chaldeeën die het eerste gedeelte van de klus zouden klaren.
13 Zie! Het land der Chaldeeën. Dit is het volk — Assyrië bleek [het] niet te zijn — zij hebben het gesticht voor de vaste woestijnbezoekers. Zij hebben hun belegeringstorens opgericht, zij hebben haar woontorens blootgelegd, men heeft haar tot een afbrokkelende bouwval gemaakt.

Men zou eerder denken aan Assyrië in de in de tijd van Jesaja Tyrus, echter die zouden de klus niet klaren, zo voorspelbaar was her echt niet allemaal
Over Tyrus
Een deel van de stad lag aan de kust en een deel lag op een prachtig eiland. bron Wiki

Terug naar “[Religie] - Open forum”