De missionaire opdracht aan een vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor jaapo » 05 apr 2015 15:14

Volgens Johannes was Maria Magdalena de eerste die de opgewekte Heer ontmoette. Eerder dan de drie belangrijke discipelen Petrus, Johannes en Jacobus. Vervolgens kreeg zij een apostolische opdracht: Vertel het!. Volgens de overlevering heeft zij dat gedaan, tot in Frankrijk en Spanje toe en wellicht zelfs in Engeland. De bijbel zwijgt daar verder over. Waarom eigenlijk? En hiermee is de afkeer van de vrouw in het ambt ook onverklaarbaar. Ja, Paulus zag dat niet zo zitten, maar Jezus wel. Onverdedigbaar eigenlijk, die afwijzing.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

xsidd
Majoor
Majoor

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor xsidd » 05 apr 2015 17:55

@Jaapo
Volgens Johannes was Maria Magdalena de eerste die de opgewekte Heer ontmoette. Eerder dan de drie belangrijke discipelen Petrus, Johannes en Jacobus. Vervolgens kreeg zij een apostolische opdracht: Vertel het!.
Ik heb een vraag. Waar staat in staat in de Bijbel, dat Maria de apostolische opdracht kreeg, vertel het?
Laatst gewijzigd door xsidd op 05 apr 2015 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 05 apr 2015 18:32

Misschien gaat dit over het contrast tussen de leer van Jezus en die van Paulus. als je zegt dat evangelisatie ook voor vrouwen geldt, waarom dan je mond houden in de gemeente? Dat kan helemaal niet, want juist de gemeente is iets waarop je terugvalt als je uit Afrika terugkomt na het evangeliseren. Dan kun je moeilijk niet spreken in tijdens een bijeenkomst. en waarom zou je wél mogen spreken, als vrouw, tegen vreemden en niet in je eigen gemeente? Dat is vreemd.

Er is werkelijk een enorm verschil tussen Jezus' boodschap en die van Paulus.
Ook gif is geschapen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 apr 2015 18:41

Misschien gaat dit over het contrast tussen de leer van Jezus en die van Paulus. als je zegt dat evangelisatie ook voor vrouwen geldt, waarom dan je mond houden in de gemeente? Dat kan helemaal niet, want juist de gemeente is iets waarop je terugvalt als je uit Afrika terugkomt na het evangeliseren. Dan kun je moeilijk niet spreken in tijdens een bijeenkomst. en waarom zou je wél mogen spreken, als vrouw, tegen vreemden en niet in je eigen gemeente? Dat is vreemd.

Er is werkelijk een enorm verschil tussen Jezus' boodschap en die van Paulus.

Dat de Heere Jezus vrouwen oproept, om van Hem te getuigen, is mijns inziens anders, dan de context, waarin Paulus spreekt, over de plaats van de vrouw in/binnen de gemeente. Paulus heeft het specifiek over de plaats van de vrouw, BINNEN de gemeente. En Paulus zegt ook, waarom de vrouw in de gemeente die plaats heeft. Paulus geeft naar wat ik weet, de woorden mee, dat een vrouw niet in de gemeente moet/mag leren. Dat is naar mijn mening, iets heel anders, dan de mensen vertellen, over Hem, en dat Hij Leeft!! Evangeliseren is toch de opdracht voor elke Christen/Christin? En je haalt als voorbeeld mensen uit Afrika aan. Het is toch nonsens, dat als die vrouwen zijn wezen evangeliseren, ze niet in de gemeente mogen spreken daarover? Natuurlijk wel, maar dat is mijns inziens iets heel anders, dan dat een vrouw onderwijs zou willen gaan geven, in het ambt van dominee.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 05 apr 2015 19:30

xsidd schreef: Evangeliseren is toch de opdracht voor elke Christen/Christin? En je haalt als voorbeeld mensen uit Afrika aan. Het is toch nonsens, dat als die vrouwen zijn wezen evangeliseren, ze niet in de gemeente mogen spreken daarover? Natuurlijk wel, maar dat is mijns inziens iets heel anders, dan dat een vrouw onderwijs zou willen gaan geven, in het ambt van dominee.

1 kor 14
34Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.
Ook gif is geschapen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 apr 2015 20:13

1 kor 14
34Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.

Wat heb je in gedachten, als je deze tekst aanhaalt? Dat er een absoluut stilzwijgen, is geboden voor de vrouwen? En hoe vul je dat dan in, in deze tijd?
Laatst gewijzigd door xsidd op 05 apr 2015 21:22, 3 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2015 20:25

@ Jaapo, ook ik ben wel benieuwd waar je jouw claim op baseert dat Maria Magdalena moest evangeliseren toen Jezus zich aan haar toonde.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 apr 2015 21:24

jaapo schreef:Volgens Johannes was Maria Magdalena de eerste die de opgewekte Heer ontmoette. Eerder dan de drie belangrijke discipelen Petrus, Johannes en Jacobus. Vervolgens kreeg zij een apostolische opdracht: Vertel het!. Volgens de overlevering heeft zij dat gedaan, tot in Frankrijk en Spanje toe en wellicht zelfs in Engeland. De bijbel zwijgt daar verder over. Waarom eigenlijk? En hiermee is de afkeer van de vrouw in het ambt ook onverklaarbaar. Ja, Paulus zag dat niet zo zitten, maar Jezus wel. Onverdedigbaar eigenlijk, die afwijzing.

d:)b
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 apr 2015 21:39

JOHANNES 20. Er staat, dat Jezus tegen Maria M. zegt, dat hij zal opvaren naar zijn Vader en God, ook jouw Vader en God, zegt hij tegen haar. Zij moest dit gaan vertellen aan de anderen die weer uit de tuin weggegaan waren. Dus zij moest vertellen, dat zij Jezus gezien had en wat hij gezegd had. Inderdaad geen duidelijke evangelisatieopdracht. Legendarisch zijn vervolgens de verhalen, dat deze Maria als apostel naar West-Europese landen is geweest. Er is hiervoor geen enkel bijbels bewijs. Ik maakte dus een overschatting mbt de evangelisatie-opdracht. Blijft wel overeind, dat: bij Johannes een vrouw de eerste getuige van de Opstanding mocht zijn; zij het mocht/moest vertellen aan de anderen. Mijn punt is ook, dat vooral in het Johannes-evangelie de vrouwen centraal staan in belangrijke ontmoetingen met Jezus en dat ik geen bijbels motief zie, om vrouwen te weren uit de ambten in de kerk. Paulus? Hij is niet onze gebodengever, dat is Jezus en verder heeft hij wellicht een plaatselijke situatie aangestipt, waar de vrouwen af en toe een beetje te prominent waren in hun meningen en getuigenissen, daarmee de mannen soms in verlegenheid brengend.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 apr 2015 21:42

jaapo schreef:JOHANNES 20. Er staat, dat Jezus tegen Maria M. zegt, dat hij zal opvaren naar zijn Vader en God, ook jouw Vader en God, zegt hij tegen haar. Zij moest dit gaan vertellen aan de anderen die weer uit de tuin weggegaan waren. Dus zij moest vertellen, dat zij Jezus gezien had en wat hij gezegd had. Inderdaad geen duidelijke evangelisatieopdracht. Legendarisch zijn vervolgens de verhalen, dat deze Maria als apostel naar West-Europese landen is geweest. Er is hiervoor geen enkel bijbels bewijs. Ik maakte dus een overschatting mbt de evangelisatie-opdracht. Blijft wel overeind, dat: bij Johannes een vrouw de eerste getuige van de Opstanding mocht zijn; zij het mocht/moest vertellen aan de anderen. Mijn punt is ook, dat vooral in het Johannes-evangelie de vrouwen centraal staan in belangrijke ontmoetingen met Jezus en dat ik geen bijbels motief zie, om vrouwen te weren uit de ambten in de kerk. Paulus? Hij is niet onze gebodengever, dat is Jezus en verder heeft hij wellicht een plaatselijke situatie aangestipt, waar de vrouwen af en toe een beetje te prominent waren in hun meningen en getuigenissen, daarmee de mannen soms in verlegenheid brengend.

Volgens mij moesten die vrouwen gewoon niet door de dienst heen kwekken. 'Wat zegt ie nou?' Dat moesten ze thuis maar aan hun man vragen. Prisca en Aquila preekten samen.

De boodschapsters van goede tijding waren een grote schare.
Zach91

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 apr 2015 22:09

Altijd weer appart dat vers 36 vergeten wordt als 1 Korinthe 14 wordt geciteerd: 14: 36 Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt?
Paulus bedoelde voorgaande versen gewoon sarcastisch, deed ie wel meer hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2015 22:56

jaapo schreef:JOHANNES 20. Er staat, dat Jezus tegen Maria M. zegt, dat hij zal opvaren naar zijn Vader en God, ook jouw Vader en God, zegt hij tegen haar. Zij moest dit gaan vertellen aan de anderen die weer uit de tuin weggegaan waren. Dus zij moest vertellen, dat zij Jezus gezien had en wat hij gezegd had. Inderdaad geen duidelijke evangelisatieopdracht. Legendarisch zijn vervolgens de verhalen, dat deze Maria als apostel naar West-Europese landen is geweest. Er is hiervoor geen enkel bijbels bewijs. Ik maakte dus een overschatting mbt de evangelisatie-opdracht. Blijft wel overeind, dat: bij Johannes een vrouw de eerste getuige van de Opstanding mocht zijn; zij het mocht/moest vertellen aan de anderen. Mijn punt is ook, dat vooral in het Johannes-evangelie de vrouwen centraal staan in belangrijke ontmoetingen met Jezus en dat ik geen bijbels motief zie, om vrouwen te weren uit de ambten in de kerk.

Puur schriftelijk bezien zijn die bezwaren er wel. Op deze site is dat wel goed uitgewerkt. De missionaire opdracht van vrouwen is dat zij andere vrouwen leren (Titus 2,3-5) maar geen mannen.
jaapo schreef:Paulus? Hij is niet onze gebodengever, dat is Jezus en verder heeft hij wellicht een plaatselijke situatie aangestipt, waar de vrouwen af en toe een beetje te prominent waren in hun meningen en getuigenissen, daarmee de mannen soms in verlegenheid brengend.

Wat het geven van geboden betreft vrees ik dat je een vertekend beeld van Paulus hebt Jaapo. De apostel gaf namelijk bevelen in opdracht van God:

'Heeft het woord van God zich soms verspreid vanuit uw gemeente? Of heeft het enkel u bereikt? Wie van u denkt te kunnen profeteren of in het bezit van de Geest te zijn, dient te erkennen dat wat ik u schrijf een bevel van de Heer is.' (1 Kor 14,36-37)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2015 22:58

jaapo schreef:JOHANNES 20. Er staat, dat Jezus tegen Maria M. zegt, dat hij zal opvaren naar zijn Vader en God, ook jouw Vader en God, zegt hij tegen haar. Zij moest dit gaan vertellen aan de anderen die weer uit de tuin weggegaan waren. Dus zij moest vertellen, dat zij Jezus gezien had en wat hij gezegd had. Inderdaad geen duidelijke evangelisatieopdracht. Legendarisch zijn vervolgens de verhalen, dat deze Maria als apostel naar West-Europese landen is geweest. Er is hiervoor geen enkel bijbels bewijs. Ik maakte dus een overschatting mbt de evangelisatie-opdracht. Blijft wel overeind, dat: bij Johannes een vrouw de eerste getuige van de Opstanding mocht zijn; zij het mocht/moest vertellen aan de anderen. Mijn punt is ook, dat vooral in het Johannes-evangelie de vrouwen centraal staan in belangrijke ontmoetingen met Jezus en dat ik geen bijbels motief zie, om vrouwen te weren uit de ambten in de kerk. Paulus? Hij is niet onze gebodengever, dat is Jezus en verder heeft hij wellicht een plaatselijke situatie aangestipt, waar de vrouwen af en toe een beetje te prominent waren in hun meningen en getuigenissen, daarmee de mannen soms in verlegenheid brengend.

Boerin schreef:Volgens mij moesten die vrouwen gewoon niet door de dienst heen kwekken. 'Wat zegt ie nou?' Dat moesten ze thuis maar aan hun man vragen. Prisca en Aquila preekten samen.

De boodschapsters van goede tijding waren een grote schare.

Ik heb het volgende even gekopieerd van de site waar ik in mijn bericht aan Jaapo naar verwees:

In het boek Handelingen, hoofdstuk 18, worden Priscilla en Aquila voorgesteld als trouwe voorgangers voor Christus. Priscilla’s naam wordt eerst genoemd, wat waarschijnlijk aangeeft dat zij “prominenter” in de bediening aanwezig was dan haar echtgenoot. Maar nergens wordt beschreven dat Priscilla betrokken is bij een activiteit in de bediening die in strijd is met 1 Timoteüs 2:11-14. Priscilla en Aquila namen Apollos op in hun huis en beiden onderwezen hem en legden het Woord van God nauwkeuriger aan hem uit (Handelingen 18:26).

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 apr 2015 00:37

Ik heb in mijn persoonlijk geloof geen plaats voor Paulus als gebodengever. Wat hij schrijft aan gemeentes toen, met daarin stukken over zijn theologische visie op Christus, bevat voor ons nu heel veel leerzaams en heel veel, wat het overdenken waard is, maar ik beschouw hem niet als gebodengever voor de gelovigen nu. Veel kerken en hun leden doen dat wel. Vandaar de afwijzing van de vrouw in bepaalde ambten. Jezus heeft de vrouw als zodanig nooit afgewezen en in Johannes speelt een vrouw in meerdere hoofdstukken een hoofdrol. Overigens is dit alles nogal off-topic. De door mij gestarte discussie gaat over Maria M. en wat zij van Jezus te horen en te zien kreeg in de tuin bij de grafplaats.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 07:51

De vrouwen moeten zwijgen. Corrie ten Boom had ook maar moeten zwijgen in plaats van het evangelie verkondigen aan mannen in een gevangenis, die allemaal Jezus aannamen.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”