Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Ik heb een vraag. Waar staat in staat in de Bijbel, dat Maria de apostolische opdracht kreeg, vertel het?Volgens Johannes was Maria Magdalena de eerste die de opgewekte Heer ontmoette. Eerder dan de drie belangrijke discipelen Petrus, Johannes en Jacobus. Vervolgens kreeg zij een apostolische opdracht: Vertel het!.
Misschien gaat dit over het contrast tussen de leer van Jezus en die van Paulus. als je zegt dat evangelisatie ook voor vrouwen geldt, waarom dan je mond houden in de gemeente? Dat kan helemaal niet, want juist de gemeente is iets waarop je terugvalt als je uit Afrika terugkomt na het evangeliseren. Dan kun je moeilijk niet spreken in tijdens een bijeenkomst. en waarom zou je wél mogen spreken, als vrouw, tegen vreemden en niet in je eigen gemeente? Dat is vreemd.
Er is werkelijk een enorm verschil tussen Jezus' boodschap en die van Paulus.
xsidd schreef: Evangeliseren is toch de opdracht voor elke Christen/Christin? En je haalt als voorbeeld mensen uit Afrika aan. Het is toch nonsens, dat als die vrouwen zijn wezen evangeliseren, ze niet in de gemeente mogen spreken daarover? Natuurlijk wel, maar dat is mijns inziens iets heel anders, dan dat een vrouw onderwijs zou willen gaan geven, in het ambt van dominee.
1 kor 14
34Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.
jaapo schreef:Volgens Johannes was Maria Magdalena de eerste die de opgewekte Heer ontmoette. Eerder dan de drie belangrijke discipelen Petrus, Johannes en Jacobus. Vervolgens kreeg zij een apostolische opdracht: Vertel het!. Volgens de overlevering heeft zij dat gedaan, tot in Frankrijk en Spanje toe en wellicht zelfs in Engeland. De bijbel zwijgt daar verder over. Waarom eigenlijk? En hiermee is de afkeer van de vrouw in het ambt ook onverklaarbaar. Ja, Paulus zag dat niet zo zitten, maar Jezus wel. Onverdedigbaar eigenlijk, die afwijzing.
jaapo schreef:JOHANNES 20. Er staat, dat Jezus tegen Maria M. zegt, dat hij zal opvaren naar zijn Vader en God, ook jouw Vader en God, zegt hij tegen haar. Zij moest dit gaan vertellen aan de anderen die weer uit de tuin weggegaan waren. Dus zij moest vertellen, dat zij Jezus gezien had en wat hij gezegd had. Inderdaad geen duidelijke evangelisatieopdracht. Legendarisch zijn vervolgens de verhalen, dat deze Maria als apostel naar West-Europese landen is geweest. Er is hiervoor geen enkel bijbels bewijs. Ik maakte dus een overschatting mbt de evangelisatie-opdracht. Blijft wel overeind, dat: bij Johannes een vrouw de eerste getuige van de Opstanding mocht zijn; zij het mocht/moest vertellen aan de anderen. Mijn punt is ook, dat vooral in het Johannes-evangelie de vrouwen centraal staan in belangrijke ontmoetingen met Jezus en dat ik geen bijbels motief zie, om vrouwen te weren uit de ambten in de kerk. Paulus? Hij is niet onze gebodengever, dat is Jezus en verder heeft hij wellicht een plaatselijke situatie aangestipt, waar de vrouwen af en toe een beetje te prominent waren in hun meningen en getuigenissen, daarmee de mannen soms in verlegenheid brengend.
jaapo schreef:JOHANNES 20. Er staat, dat Jezus tegen Maria M. zegt, dat hij zal opvaren naar zijn Vader en God, ook jouw Vader en God, zegt hij tegen haar. Zij moest dit gaan vertellen aan de anderen die weer uit de tuin weggegaan waren. Dus zij moest vertellen, dat zij Jezus gezien had en wat hij gezegd had. Inderdaad geen duidelijke evangelisatieopdracht. Legendarisch zijn vervolgens de verhalen, dat deze Maria als apostel naar West-Europese landen is geweest. Er is hiervoor geen enkel bijbels bewijs. Ik maakte dus een overschatting mbt de evangelisatie-opdracht. Blijft wel overeind, dat: bij Johannes een vrouw de eerste getuige van de Opstanding mocht zijn; zij het mocht/moest vertellen aan de anderen. Mijn punt is ook, dat vooral in het Johannes-evangelie de vrouwen centraal staan in belangrijke ontmoetingen met Jezus en dat ik geen bijbels motief zie, om vrouwen te weren uit de ambten in de kerk.
jaapo schreef:Paulus? Hij is niet onze gebodengever, dat is Jezus en verder heeft hij wellicht een plaatselijke situatie aangestipt, waar de vrouwen af en toe een beetje te prominent waren in hun meningen en getuigenissen, daarmee de mannen soms in verlegenheid brengend.
jaapo schreef:JOHANNES 20. Er staat, dat Jezus tegen Maria M. zegt, dat hij zal opvaren naar zijn Vader en God, ook jouw Vader en God, zegt hij tegen haar. Zij moest dit gaan vertellen aan de anderen die weer uit de tuin weggegaan waren. Dus zij moest vertellen, dat zij Jezus gezien had en wat hij gezegd had. Inderdaad geen duidelijke evangelisatieopdracht. Legendarisch zijn vervolgens de verhalen, dat deze Maria als apostel naar West-Europese landen is geweest. Er is hiervoor geen enkel bijbels bewijs. Ik maakte dus een overschatting mbt de evangelisatie-opdracht. Blijft wel overeind, dat: bij Johannes een vrouw de eerste getuige van de Opstanding mocht zijn; zij het mocht/moest vertellen aan de anderen. Mijn punt is ook, dat vooral in het Johannes-evangelie de vrouwen centraal staan in belangrijke ontmoetingen met Jezus en dat ik geen bijbels motief zie, om vrouwen te weren uit de ambten in de kerk. Paulus? Hij is niet onze gebodengever, dat is Jezus en verder heeft hij wellicht een plaatselijke situatie aangestipt, waar de vrouwen af en toe een beetje te prominent waren in hun meningen en getuigenissen, daarmee de mannen soms in verlegenheid brengend.
Boerin schreef:Volgens mij moesten die vrouwen gewoon niet door de dienst heen kwekken. 'Wat zegt ie nou?' Dat moesten ze thuis maar aan hun man vragen. Prisca en Aquila preekten samen.
De boodschapsters van goede tijding waren een grote schare.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten