Het eten van vlees en vis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Het eten van vlees en vis

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 13:36

Het eten van vlees en vis wordt door de meeste christenen als normaal beschouwd. Ik heb begrepen dat Joden vanwege hun geloof geen vlees en vis mogen eten en er zijn ook christenen die vegetariër zijn. Maar waar staat in de Bijbel (in zowel het Oude als het Nieuwe Testament) dat het eten van vlees en vis verboden is? Volgens mij staat dat nergens, maar als ik de Bijbel lees kom ik ook geen verbod tegen het vegetariër-zijn tegen. Ook het visioen aan Petrus moet volgens niet zo opgevat worden. Ik heb een aantal teksten opgezocht die van belang zijn als het gaat om het eten van vlees en vis. Heeft het een meerwaarde om (als christen of wie dan ook) vegetarisch te zijn?

In de Bijbel, met name in het boek Leviticus, vinden we allerlei voorschriften over wat het volk Israël wel en niet mocht eten. Onderstaand gedeelte is hier een voorbeeld van.

Leviticus 11:1-8 (NBG'51)
1 De HERE sprak tot Mozes en Aäron en zeide tot hen: 2 Spreekt tot de Israëlieten: Dit zijn de dieren, die gij eten moogt van al het gedierte dat op de aarde is. 3 Al wat gespleten hoeven heeft, te weten geheel doorkloofde hoeven, en wat herkauwt onder de dieren moogt gij eten.
4 De volgende echter zult gij niet eten van de dieren die herkauwen of gespleten hoeven hebben: de kameel, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn. 5 Ook de klipdas, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn. 6 Ook de haas, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn. 7 Ook het zwijn, omdat het wel gespleten hoeven, ja zelfs geheel doorkloofde hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn. 8 Van hun vlees zult gij niet eten en hun aas zult gij niet aanraken; onrein zullen die voor u zijn.

Genesis 9:2-3 is ook een belangrijke test als het gaat om het eten van diersoorten.

Genesis 9:2-3 (NBG'51)
2 En de vrees en de schrik voor u zij over al het gedierte der aarde en over al het gevogelte des hemels, al wat zich op de aardbodem roert en alle vissen der zee; in uw hand zijn zij gegeven. 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid.

In het Nieuwe Testament lezen we over de Here Jezus, die waarschijnlijk niet vegetarisch was. Hij gaf bijvoorbeeld een hele menigte brood en vis te eten. Ook in het Nieuwe Testament kreeg Petrus een visioen. Hierin zei de Here dat al het voedsel rein is, dus ook de dieren. Dit is dus in tegenstelling met het Bijbelboek Leviticus, waar onreine diersoorten worden opgesomd. Sommigen mensen, met name atheïsten, zijn wel kritisch over het feit dat een alwetende God in de loop van de geschiedenis "opeens" wetten gaat veranderen.

Handelingen 10:10-16 (NBG'51)
10 En hij werd hongerig en verlangde te eten, en terwijl men iets gereed maakte, geraakte hij in zinsverrukking, 11 en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; 12 hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet! 14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. 15 En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. 16 En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Re: Het eten van vlees en vis

Berichtdoor moderngelovige » 30 aug 2014 13:59

Hoi Spreeuw,

Even ter verduidelijking, in onderstaande link staat goed uitgelegd over wat Joden wel en niet
mogen eten.
http://www.joodsleven.nl/jodendom/Artikelen/Kasjroet.htm

Is maar 1 voorbeeld; vis mag wel gegeten worden, maar niet alle soorten, alleen vissen met vinnen en schubben. (Haaien dus ook!)
Wetten veranderen zijn meer voorbeelden van: zo mocht een man die geslachtsgemeenschap had niet naar de tempeldienst. Hij was onrein, er moest een onthoudingsperiode en een reinigingsritueel volgen. (al een manier van geboortebeperking?)
Zelfde link behandelt ook seksuele onthouding van de vrouw tijdens menstruatie.
Zij moet zich eerst ritueel reinigen.

Hoe moeten we dit zien na de nieuw-testamentische Beloftevervulling?
Jezus is in alles middelaar, dus we hoeven ons niet meer te reinigen (zie je eigen voorbeelden en die van mij.) om je zelf voor het aangezicht van God te begeven (Het zij in een eredienst of gebed.)
Of versimpel ik het nu te veel?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 aug 2014 14:09

Petrus was toen toch een Geestvervulde jood?
Hij moest alleen nog zijn denken steeds weer vernieuwen zoals in de bijbel staat.
Want hij hield vast aan de oude tradities.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 30 aug 2014 14:15

Anoniem_89 schreef:Petrus was toen toch een Geestvervulde jood?
Hij moest alleen nog zijn denken steeds weer vernieuwen zoals in de bijbel staat.

Ja, was het visioen dus bedoeld als "eyeopener"?
En hoe kijk jij aan tegen de oud-testamentische spijs- en reinigingswetten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 17:42

Dat sommigen geen vlees eten is omdat men dat niet nodig vindt of vanwege misstanden in de vleesindustrie...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 18:29

Dit is te makkelijk.
Petrus hield zich niet aan de oude tradities. Hij hield de wet van God waarvan hij meende dat die gegeven was voor "alle tijden".

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 aug 2014 21:21

moderngelovige schreef:Ja, was het visioen dus bedoeld als "eyeopener"?
En hoe kijk jij aan tegen de oud-testamentische spijs- en reinigingswetten?

Het heeft wel wat, zelf kan ik er veel uit leren. Misschien dat enkele wetten nog goed kunnen zijn de dag vandaag.
Maar anderzijds is de wet vervuld.
Hoe denk je zelf erover?

rotterdam schreef:Dit is te makkelijk.
Petrus hield zich niet aan de oude tradities. Hij hield de wet van God waarvan hij meende dat die gegeven was voor "alle tijden".

Even lastig uit te leggen maar Handelingen 10
9 De volgende dag, nog voordat de afgezanten van Cornelius in Joppe waren aangekomen, ging Petrus omstreeks het middaguur naar het dak van het huis om daar te bidden. 10 Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ 14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’ 16 Tot driemaal toe hoorde hij de stem, en direct daarna werd het voorwerp weer in de hemel opgenomen.

Daar staat dus dat Petrus die dieren als onrein beschouwde omdat joden toen nog geen onreine dieren mochten eten.
Nu mocht dat wel.

Verderop in Handelingen 10
27 Al pratend met Cornelius ging hij naar binnen, waar hij een groot aantal mensen aantrof. 28 Hij zei tegen hen: ‘U weet dat het Joden verboden is met niet-Joden om te gaan en dat ze niet bij hen aan huis mogen komen, maar God heeft me duidelijk gemaakt dat ik geen enkel mens als verwerpelijk of onrein mag beschouwen. 29 Daarom heb ik me niet verzet toen ik naar u toe werd gestuurd. Mag ik weten waarom u mij hebt laten komen?’

Streng orthodoxe joden mochten toch niet omgaan met andere mensen dan hun eigen volk?
Daar gaat hij dus opeens wel om met anders denkende/gelovige mensen.

Met beide teksten wil ik aantonen dat hij eerst dacht dat hij bepaalde dieren niet mocht eten of niet mocht omgaan met anders gelovigen (dat hebben dus orthodoxe joden) -als ik het goed heb-. God heeft hem duidelijk gemaakt dat dit dus wel mag.

Nog iets verderop in Handelingen 10
44 Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. 45 De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, 46 want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen. Toen merkte Petrus op: 47 ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’ 48 En hij gaf opdracht hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarna vroegen ze hem of hij nog enkele dagen wilde blijven.

Hij bezat zelf al wel dus de Heilige Geest, maar hield vast aan oude tradities, omdat hij meende dat dit moest.[/i]

Als ik ergens het fout gezegd heb hoor ik 't graag, probeer nu even op te schrijven wat in m'n hoofd zat, maar weet niet of ik het zo goed gezegd heb.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 22:34

Anoniem_89 schreef:Hij bezat zelf al wel dus de Heilige Geest, maar hield vast aan oude tradities, omdat hij meende dat dit moest.[/i]
Als ik ergens het fout gezegd heb hoor ik 't graag, probeer nu even op te schrijven wat in m'n hoofd zat, maar weet niet of ik het zo goed gezegd heb.

Het ging mij alleen over het woord "tradities".
Het was voor hem veel meer dan dat - het was Gods heilige wet voor hem.
En dat is het nog steeds voor de Joden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 22:39

Spreeuw schreef:Ik heb begrepen dat Joden vanwege hun geloof geen vlees en vis mogen eten.

Nu maak je toch een grap, neem ik aan, Spreeuw ?
Zo'n echte refo als jij denkt dat Joden geen vlees en vis mogen eten ?
Mijn verbazing slaat om in ongerustheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 23:13

Misschien dat er groeperingen zijn die het niet doen maar de meesten wel en dat lijkt wel Bijbels. Echter, als we naar het paradijs kijken lijkt de bedoeling echter wel dat de mens vegetarier is. Misschien is het daarom niet eens zo gek?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 aug 2014 00:03

rotterdam schreef:Het ging mij alleen over het woord "tradities".
Het was voor hem veel meer dan dat - het was Gods heilige wet voor hem.
En dat is het nog steeds voor de Joden.

Oké dan sluit ik mijn antwoord bij dat van jou aan ;)

rotterdam schreef:Mijn verbazing slaat om in ongerustheid.

Ja bij mij ook.
Spreeuw, je lijkt zo anders. Ik weet niet wat het is, maar de topic's die je de laatste tijd opent, de reacties die je geeft.
Het lijkt net alsof je het allemaal opnieuw moet leren.. :roll:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2014 16:41

Marnix schreef:Dat sommigen geen vlees eten is omdat men dat niet nodig vindt of vanwege misstanden in de vleesindustrie...

En nog meer redenen:

je eigen gezondheid
We moeten goed voor ons lichaam zorgen (tempel van de Heilige Geest), dus gezond eten. De wetenschap heeft inmiddels aangetoond dat vlees en zuivel, vooral in de grote hoeveelheden die in onze cultuur normaal zijn, erg ongezond zijn. Het veroorzaakt overgewicht en daarmee onder andere hart- en vaatziektes en diabetes type 2.

het milieu
Als christenen zijn we rentmeesters van deze aarde. De vee-industrie zorgt voor een hoop milieuvervuiling, in de vorm van CO2-uitstoot, maar ook door het kappen van bossen voor het verbouwen van soja om de dieren te voeden.

de voedselvoorziening van alle mensen op de wereld
We moeten onze naasten liefhebben als onszelf, dus wordt het zo langzamerhand onverantwoord om vlees te eten van dieren die voedsel hebben gekregen dat andere mensen hadden kunnen opeten. Voor de productie van een kilo vlees zijn immers meerdere kilo's plantaardig voedsel en ontzettend veel liters water nodig. Hetzelfde geldt voor melk.

lees verder: http://veganchallenge.nl/waarom-meedoen/

Zoals Marnix al zei: in het paradijs at men plantaardig. Ik denk dat dat ook het ideaal is.

Joden mogen geen melkproducten en vlees combineren, maar ze mogen wel vlees eten. Jezus at toch ook vlees en vis. En in de offers van de bijbel werd ook vlees gebruikt, dat daarna door de priesters werd opgegeten. Wij leven echter in een andere tijd, die vraagt om andere keuzes. Ik kies er zelf voor om incidenteel wel vlees of zuivel te gebruiken, als ik bij anderen eet. Maar ik koop het nooit zelf. Dit is echter in de loop van de tijd zo geworden.

Je kunt al iets bijdragen als je bijvoorbeeld 1 of 2 dagen in de week geen vlees eet of als je geen vlees/kaas meer op je brood doet of als je je ontbijt plantaardig maakt... Je kunt niet alles tegelijk veranderen, maar bewustwording is de eerste stap. En dan kan je telkens iets aan je eetgewoontes veranderen.
Laatst gewijzigd door Lalage op 31 aug 2014 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 aug 2014 16:57

Marnix schreef:Echter, als we naar het paradijs kijken lijkt de bedoeling echter wel dat de mens vegetarier is. Misschien is het daarom niet eens zo gek?

Als we naar het gebit en het maagdarmkanaal kijken, lijkt dat toch echter niet. Het kan wel, maar we zijn er niet specifiek op ingericht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2014 17:35

De realiteit is dat de mens geschapen is als alleseter, maar ook om er van te houden onderdrukt te worden door belachelijke oude wetten. Ik eet alle vlees wat ik lekker vind en niets wat ik niet lust. Big f*****g deal!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 aug 2014 17:42

mohamed schreef:De realiteit is dat de mens geschapen is als alleseter, maar ook om er van te houden onderdrukt te worden door belachelijke oude wetten. Ik eet alle vlees wat ik lekker vind en niets wat ik niet lust. Big f*****g deal!

Ik mag ook graag een lekker stukje vlees of vis bij mijn maaltijd hebben. Rood vlees vind ik niet lekker dus eet ik niet. Een warme maaltijd is voor mij eigenlijk niet compleet zonder een stukje vlees of vis. BBQ is voor mij wel het toppunt van lekker eten indien de BBQ goed bediend wordt. Maar een kilo kippenkluifjes klaarmaken en die dan opeten als maaltijd en wat overblijft 's avonds voor de TV in het weekend is ook zeer goed te doen. Ze hebben in de plaatselijke supermarkt ook spare-rips vacuüm verpakt met marinade zodat het goed weekt. Ook heerlijk.

Deze zomer had ik eens zalmspiesjes gekocht voor op de BBQ, dat was ook zeker wel voor herhaling vatbaar.

Terug naar “[Religie] - Open forum”