Het eten van vlees en vis wordt door de meeste christenen als normaal beschouwd. Ik heb begrepen dat Joden vanwege hun geloof geen vlees en vis mogen eten en er zijn ook christenen die vegetariër zijn. Maar waar staat in de Bijbel (in zowel het Oude als het Nieuwe Testament) dat het eten van vlees en vis verboden is? Volgens mij staat dat nergens, maar als ik de Bijbel lees kom ik ook geen verbod tegen het vegetariër-zijn tegen. Ook het visioen aan Petrus moet volgens niet zo opgevat worden. Ik heb een aantal teksten opgezocht die van belang zijn als het gaat om het eten van vlees en vis. Heeft het een meerwaarde om (als christen of wie dan ook) vegetarisch te zijn?
In de Bijbel, met name in het boek Leviticus, vinden we allerlei voorschriften over wat het volk Israël wel en niet mocht eten. Onderstaand gedeelte is hier een voorbeeld van.
Leviticus 11:1-8 (NBG'51)
1 De HERE sprak tot Mozes en Aäron en zeide tot hen: 2 Spreekt tot de Israëlieten: Dit zijn de dieren, die gij eten moogt van al het gedierte dat op de aarde is. 3 Al wat gespleten hoeven heeft, te weten geheel doorkloofde hoeven, en wat herkauwt onder de dieren moogt gij eten.
4 De volgende echter zult gij niet eten van de dieren die herkauwen of gespleten hoeven hebben: de kameel, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn. 5 Ook de klipdas, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn. 6 Ook de haas, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn. 7 Ook het zwijn, omdat het wel gespleten hoeven, ja zelfs geheel doorkloofde hoeven heeft, maar niet herkauwt; onrein zal het voor u zijn. 8 Van hun vlees zult gij niet eten en hun aas zult gij niet aanraken; onrein zullen die voor u zijn.
Genesis 9:2-3 is ook een belangrijke test als het gaat om het eten van diersoorten.
Genesis 9:2-3 (NBG'51)
2 En de vrees en de schrik voor u zij over al het gedierte der aarde en over al het gevogelte des hemels, al wat zich op de aardbodem roert en alle vissen der zee; in uw hand zijn zij gegeven. 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid.
In het Nieuwe Testament lezen we over de Here Jezus, die waarschijnlijk niet vegetarisch was. Hij gaf bijvoorbeeld een hele menigte brood en vis te eten. Ook in het Nieuwe Testament kreeg Petrus een visioen. Hierin zei de Here dat al het voedsel rein is, dus ook de dieren. Dit is dus in tegenstelling met het Bijbelboek Leviticus, waar onreine diersoorten worden opgesomd. Sommigen mensen, met name atheïsten, zijn wel kritisch over het feit dat een alwetende God in de loop van de geschiedenis "opeens" wetten gaat veranderen.
Handelingen 10:10-16 (NBG'51)
10 En hij werd hongerig en verlangde te eten, en terwijl men iets gereed maakte, geraakte hij in zinsverrukking, 11 en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; 12 hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet! 14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. 15 En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. 16 En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.