Petrus en de heidenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Petrus en de heidenen

Berichtdoor alexander91 » 12 jun 2014 17:55

Ik kwam onlangs op een Bijbeltekst terecht waar ik graag andermans zienswijze voor zou willen horen om een beter beeld te krijgen.

Het ging om: Gal 2:
"11 Maar toen Petrus naar Antiochië gekomen was, ging ik openlijk tegen hem in, omdat hij te veroordelen was.
12 Want voordat er enkelen uit de kring van Jakobus gekomen waren, at hij samen met de heidenen; maar toen zij kwamen, trok hij zich terug en zonderde zich af uit vrees voor hen die van de besnijdenis waren.
13 En ook de andere Joden huichelden met hem mee, zodat zelfs Barnabas zich door hun huichelarij liet meeslepen.
14 Maar toen ik zag dat zij niet juist wandelden, overeenkomstig de waarheid van het Evangelie, zei ik tegen Petrus in het bijzijn van allen: Als u die een Jood bent, naar heidens gebruik leeft en niet naar Joods gebruik, waarom dwingt u dan de heidenen op de Joodse manier te leven?
"

In deze tekst berispt Paulus Petrus omdat deze niet uit durft te komen voor het gezamenlijk eten met de heidenen.

Deze tekst doet me denken aan de teksten in Hand 10 en Hand 11, waar Petrus juist door God ervan wordt overtuigd dat hij niet voor onrein mag houden wat God voor onrein houdt. Dit gebeurde denk ik voorafgaand aan de zaak in Gal 2. Oftewel, Petrus moet bij de les gehouden worden door God, meermaals, om hem ervan te doordringen dat de gelovigen uit de heidenen er helemaal bij horen. (vergelijk evt met de dagelijkse bekering).

Laat deze tekst niet zien dat de Geest mensen wel overtuigd, maar dat het vlees keer op keer op blijft spelen?

Hoe zien anderen dit?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Re: Petrus en de heidenen

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2014 18:49

Het geval van Galaten 2 zal zich daarvoor hebben afgespeeld, want een jood negeert een stem uit de hemel zeker niet.

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Petrus en de heidenen

Berichtdoor alexander91 » 12 jun 2014 19:24

Zou je denken ja, maar dat lijkt niet erg logisch. Enkele punten die opkomen bij mij:

1) In Handelingen 10 blijkt toch wel dat Petrus resoluut onreine zaken afwijst, in dat geval voedsel, maar hij richt zich tot God zelf daar. (ik ken de wetten niet, maar het lijkt mij dat de maaltijd delen met een heiden onrein geacht werd in die tijd). Het zou dus wat hypocriet zijn als hij ondertussen stiekem met de heidenen aan tafel zou zitten. Dat lijkt mij niet.

2) Zie ook Hand 11:19-26, welke gaat over "de uitbreiding van het evangelie naar Anthiochie", en wat na Hand 10 komt.

3) Het begin van de Galatenbrief lijkt de lijn in Handelingen gewoon te ondersteunen.

Mij lijkt dus onwaarschijnlijk dat het ervoor afspeelde. Maarre, wat bedoel je met "een jood negeert een stem uit de hemel zeker niet"? Niet dat heidenen het beter zouden doen, maar de Bijbel zo doornemend lijken de Joden toch vaak tegen Gods wil in te gaan. Het is een en al afwijzing richting God, terwijl God hen desondanks telkens weer trouw is.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”