Eenheid van het Oude Testament en het Nieuwe Testament

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Eenheid van het Oude Testament en het Nieuwe Testament

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2013 17:27

Waaraan kun je het beste zien dat het Oude en het Nieuwe Testament een eenheid vormen?

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Eenheid van het Oude Testament en het Nieuwe Testament

Berichtdoor alexander91 » 17 jul 2013 19:52

Ten eerste gebruikte Christus veelvuldig teksten uit het OT. Maar dat is een verwijzing terug in de tijd, en daardoor misschien minder overtuigend.
Ten tweede bevat het OT veel teksten/profetien die door Christus vervuld zijn.

Maar dit bewijst alleen de eenheid van dezelfde God.

Ik vind ook dat de boodschap van het NT in het geheel past in het OT, zij het dat het daar minder direct opgeschreven is, maar het is er zeker wel te vinden. In het OT was God die er in de eerste plaats wilde zijn voor Zijn volk: Ik ben de HEERE uw God...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jul 2013 13:21

Ik verwijs hier ook naar dezelfde vraag (en antwoord) in de vragenrubriek: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/206 ... d-ot-en-nt
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 jul 2013 14:54

elbert schreef:Ik verwijs hier ook naar dezelfde vraag (en antwoord) in de vragenrubriek: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/206 ... d-ot-en-nt

Dat is wel een erg oppervlakkige uitleg.
Eigenlijk is er helemaal geen oud en nieuw testament.
Er is maar 1 Testament, wat pas kracht kreeg, nadat de Erlater was heengegaan.

Ἡ Καινὴ Διαθήκη (Hē Kainḕ Diathḗkē) betekent dean ook het nieuwe VERBOND.
Oog om oog , tand om tand? ....of keer de andere wang toe?..
Een kind ziet het verschil .

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 jul 2013 08:55

Het onderscheid tussen het Oude en Nieuwe Testament hebben we vooral te 'danken'aan Marcion van Scope. Hij stelde dat de God van het Oude Testament niet dezelfde is als de God van het Nieuwe Testament. Dit wordt versterkt door zijn antisemitisme en valse uitleggingen.

Tot op de dag van vandaag zie je dat er veel christenen nog steeds strukkelen over het idee dat er een verschil bestaat tussen de God van het Oude Testament en de God van het Nieuwe Testament. Het verschil bestaat niet.

Het 'oog om oog, tand om tand' versus 'keer de andere wang toe' is typisch een schijnbare tegenstelling. Want de Heere Jezus zegt telkens als Hij de Schrift aanhaalt: "er staat geschreven". Maar in het geval van 'oog om oog en tand om tand' zegt Hij: "van de ouden wordt gezegd" of "u hebt gehoord dat er gezegd is". Een wezenlijk verschil, want het gaat hier om het punt dat de Heere Jezus de uitlegging van de oudsten en leraars omver werpt met de juiste uitleg.

'Oog om oog en tand om tand' komen we tegen in Exodus 21:15-36. Het gaat hier niet om wraakzuchtigheid, zoiets als "als je mijn been breekt, dan heb ik het recht om jouw been te breken". Nee, het gaat juist om vergoeding, dus: "als ik jouw been breek en jij kan dan niet werken daardoor, dan moet ik jouw vergoeden voor de tijd dat jij niet kan werken door je gebroken been". Mooi kenmerk is dat er telkens wordt verwezen naar een rechter, je kan dus een vergoeding niet lukraak eisen, maar daar moet een rechter over oordelen.

Wat de Heere Jezus ons leert in 'de andere wang toekeren' is dat we niet wraakzuchtig moeten zijn. We moeten geen doetjes worden, maar het recht aan de Heere overlaten. In de eerste plaats aan de aardse rechters, voor zover het recht daartoe geldt, maar in de belangrijkste plaats aan de Hemelse Rechter: Zijn oordeel is Recht. (Joh. 5:30)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jul 2013 09:38

Arco schreef:Het onderscheid tussen het Oude en Nieuwe Testament hebben we vooral te 'danken'aan Marcion van Scope. Hij stelde dat de God van het Oude Testament niet dezelfde is als de God van het Nieuwe Testament. Dit wordt versterkt door zijn antisemitisme en valse uitleggingen.

Tot op de dag van vandaag zie je dat er veel christenen nog steeds strukkelen over het idee dat er een verschil bestaat tussen de God van het Oude Testament en de God van het Nieuwe Testament. Het verschil bestaat niet.

Het 'oog om oog, tand om tand' versus 'keer de andere wang toe' is typisch een schijnbare tegenstelling. Want de Heere Jezus zegt telkens als Hij de Schrift aanhaalt: "er staat geschreven". Maar in het geval van 'oog om oog en tand om tand' zegt Hij: "van de ouden wordt gezegd" of "u hebt gehoord dat er gezegd is". Een wezenlijk verschil, want het gaat hier om het punt dat de Heere Jezus de uitlegging van de oudsten en leraars omver werpt met de juiste uitleg.

'Oog om oog en tand om tand' komen we tegen in Exodus 21:15-36. Het gaat hier niet om wraakzuchtigheid, zoiets als "als je mijn been breekt, dan heb ik het recht om jouw been te breken". Nee, het gaat juist om vergoeding, dus: "als ik jouw been breek en jij kan dan niet werken daardoor, dan moet ik jouw vergoeden voor de tijd dat jij niet kan werken door je gebroken been". Mooi kenmerk is dat er telkens wordt verwezen naar een rechter, je kan dus een vergoeding niet lukraak eisen, maar daar moet een rechter over oordelen.

Wat de Heere Jezus ons leert in 'de andere wang toekeren' is dat we niet wraakzuchtig moeten zijn. We moeten geen doetjes worden, maar het recht aan de Heere overlaten. In de eerste plaats aan de aardse rechters, voor zover het recht daartoe geldt, maar in de belangrijkste plaats aan de Hemelse Rechter: Zijn oordeel is Recht. (Joh. 5:30)

Bedankt voor de uitleg.
Weer wat geleerd :-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2013 12:04

Het hele oude testament wijst op Gods liefde, de onverschilligheid van de mens, en vooral op de komst van Christus en hoe nodig dat was. Hij is de vervulling van de Wet, meer dan de Profeten die Hem aankondigden. De eenheid tussen OT en NT zie je vooral hierin, dat alles op Hem wijst en je alles in dat licht kan en mag lezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 aug 2013 11:53

[quote="Marnix"]Het hele oude testament wijst op Gods liefde, de onverschilligheid van de mens, en vooral op de komst van Christus en hoe nodig dat was. Hij is de vervulling van de Wet, meer dan de Profeten die Hem aankondigden. De eenheid tussen OT en NT zie je vooral hierin, dat alles op Hem wijst en je alles in dat licht kan en mag lezen.

Marnix, mee eens

Is de mens wel ten volle bewust dat ook in het O.T. de wil van God om die volbrengen voorop stond in de relatie met God.
De Here Jezus heeft daaraan voldaan, verzoening tot stand gebracht door Zijn Leven en sterven voor een ieder persoonlijk.
Dat leven biedt Hij de mens aan die het sterven en opstanding aanvaardt, de oude natuur van de mens heeft de Here Jezus met Hem begraven, de voorwaarde is dat de mens het leven van de Here Jezus wil volgen en aanvaarden, anders kan de Vader de verzoening niet aannemen.
De nieuwe mens zal leven door de Geest van de Here Jezus om de wil van Zijn Vader te volbrengen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2013 17:33

Ja. Wat dat betreft moeten we het oude testament ook in dat licht lezen. Door Christus is alles vervuld en ook veranderd. Dat vergeet men nog wel eens (bijv teveel nadruk leggen of de regels, de wet en de zonde omdat we de wet niet houden. Maar vroeger waren er onder de vloek van de wet, in Christus is er vrijspraak en nieuw leven. Er is niet het zelfde verbond als in het oude testament, met Israel maar er is een nieuw, beter verbond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2013 20:02

Pas na Jezus' Opstanding is de dood van zijn kracht beroofd door Hem, en onvergankelijk leven aan het licht gebracht door het Evangelie.
Wie waren trouwens die ''geesten in de gevangenis'' tot wie Hij heengegaan is om te prediken ?
1 Pet3:19 ?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 07 aug 2013 10:55

[quote="Marnix"]Ja. Wat dat betreft moeten we het oude testament ook in dat licht lezen. Door Christus is alles vervuld en ook veranderd. Dat vergeet men nog wel eens (bijv teveel nadruk leggen of de regels, de wet en de zonde omdat we de wet niet houden. Maar vroeger waren er onder de vloek van de wet, in Christus is er vrijspraak en nieuw leven. Er is niet het zelfde verbond als in het oude testament, met Israel maar er is een nieuw, beter verbond.

Marnix, toch is er een verschil in het begrijpen wat de verzoening van de Here Jezus tot stand heeft gebracht, als je zegt, door Christus is alles vervuld en ook veranderd kan aanleiding zijn dat de ‘gekochte persoon’ door Zijn bloed en opstanding geen weerstand gaat bieden tegen zijn oude natuur van zonde en geen deel wil uitmaken van wandelen door Zijn Geest om een nieuw mens te willen worden.
En wat de wet betreft, de les die de Here Jezus regelmatig naar voren bracht over Farizeën en Schriftgeleerden, de leiders van het volk die beriepen zich steeds op, wij zijn zonen van Abraham, doe dan de werken van Abraham, gehoorzaamheid aan God maar niet beroepen op je afkomst.

God is wetgever en zijn gezag en autoriteit ligt daarin dat Hij onze Schepper is. Daarin onderscheidt Hij Zich ook van alle andere goden. Paulus zegt het als volgt:
“Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen.” Romeinen 1:25

In het Nieuwe Testament neemt de Schepper dezelfde plaats in als in het Oude Testament.
“In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.” Johannes 1:1-3
Dit Woord is vleesgeworden en ook Hij deed alles door zijn woord. Door het Woord geneest Hij zieken, wekt Hij doden op en stilt Hij de storm. Boze geesten worden uitgeworpen door het Woord. Opnieuw zien wij hier de God van het Oude Testament aan het werk. ‘Hij spreekt en het is er, hij gebiedt en het staat er’.
“Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij,…” Handelingen 17:28

En daar komt nog bij en dat wordt vaak terzijde gesteld dat de wet heeft de Here Jezus in ons hart gelegd om de zonde te kunnen herkennen (want als er geen wet (van God) meer zou zijn) kan de mens geen zonde meer kunnen herkennen en de genade niet kan toenemen (als men die beleid).
Zoals je zegt, dat de Here Jezus door Zijn vervulling van wet de straf en de vloek aan het kruis heeft genageld, dat is de bevrijding voor de mens, dus vrij van de wet is vrij van de vloek van wet die ons vasthield.
Daarom zal de mens in gehoorzaamheid Gods wil betrachten en om die te doen uit dankbaarheid.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2013 12:52

Helemaal mee eens. Dat is helemaal in lijn met wat ik schreef en een goede aanvulling erop. Bedankt!

Terug naar “Archief”