Moderator: Moderafo's
elbert schreef:Ik verwijs hier ook naar dezelfde vraag (en antwoord) in de vragenrubriek: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/206 ... d-ot-en-nt
Arco schreef:Het onderscheid tussen het Oude en Nieuwe Testament hebben we vooral te 'danken'aan Marcion van Scope. Hij stelde dat de God van het Oude Testament niet dezelfde is als de God van het Nieuwe Testament. Dit wordt versterkt door zijn antisemitisme en valse uitleggingen.
Tot op de dag van vandaag zie je dat er veel christenen nog steeds strukkelen over het idee dat er een verschil bestaat tussen de God van het Oude Testament en de God van het Nieuwe Testament. Het verschil bestaat niet.
Het 'oog om oog, tand om tand' versus 'keer de andere wang toe' is typisch een schijnbare tegenstelling. Want de Heere Jezus zegt telkens als Hij de Schrift aanhaalt: "er staat geschreven". Maar in het geval van 'oog om oog en tand om tand' zegt Hij: "van de ouden wordt gezegd" of "u hebt gehoord dat er gezegd is". Een wezenlijk verschil, want het gaat hier om het punt dat de Heere Jezus de uitlegging van de oudsten en leraars omver werpt met de juiste uitleg.
'Oog om oog en tand om tand' komen we tegen in Exodus 21:15-36. Het gaat hier niet om wraakzuchtigheid, zoiets als "als je mijn been breekt, dan heb ik het recht om jouw been te breken". Nee, het gaat juist om vergoeding, dus: "als ik jouw been breek en jij kan dan niet werken daardoor, dan moet ik jouw vergoeden voor de tijd dat jij niet kan werken door je gebroken been". Mooi kenmerk is dat er telkens wordt verwezen naar een rechter, je kan dus een vergoeding niet lukraak eisen, maar daar moet een rechter over oordelen.
Wat de Heere Jezus ons leert in 'de andere wang toekeren' is dat we niet wraakzuchtig moeten zijn. We moeten geen doetjes worden, maar het recht aan de Heere overlaten. In de eerste plaats aan de aardse rechters, voor zover het recht daartoe geldt, maar in de belangrijkste plaats aan de Hemelse Rechter: Zijn oordeel is Recht. (Joh. 5:30)
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 16 gasten