Verschil psalmen en spreuken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Kahless
Verkenner
Verkenner

Verschil psalmen en spreuken

Berichtdoor Kahless » 03 mar 2013 10:42

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het boek psalmen en spreuken? Zijn deze boeken nuttig/belangrijk? Het zijn toch een soort gedichten?

Alvast bedankt,

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Verschil psalmen en spreuken

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2013 15:01

Psalmen zijn Hebreeuwse poëzie, terwijl Spreuken meer wijsheidsliteratuur vormen.
Me dunkt dat elk boek in de Bijbel nuttig en belangrijk is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 mar 2013 22:53

Alle bijbelboeken verschillen onderling behoorlijk. Geen wonder, verschillende schrijvers. Ze hebben wel alle iets gemeenschappelijks: Ze gaan over God en de mensen en de mensen en God, geschreven door geïnspireerde mensen. En het nieuwe Testament is ook zeer divers; maar één ding gemeen: Het gaat over Jezus Christus. Ook de brieven.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2013 14:47

Psalmen en spreuken zijn er niet voor niets. Ze raken wat ondergeneeuwd tegenwoordig om het "gedichten" zijn, kunstwerken. Kunst is abstract en vaag. Het past niet in onze wetenschappelijke benadering van zaken. Kunst, gedichten staan haaks op wetenschap. Waar wetenschap de mens en God overal probeert weg te jagen om dode wiskunde te vormen, is kunst en poezie een werk van en voor de ziel. Daar kan wetenschap niet bij, en dus wordt kunst en poezie verjaagt, terwijl daar ZIELSveel in te vinden is. Emotie, leven! In glimp in het leven met God. De psalmen gaan over het leven van een christen. Hier kun je alle emoties uit halen. Een rijkdom van de Bijbel :D!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2013 15:03

alexander91 schreef:... om dode wiskunde te vormen,...

Dan heb je nog nooit de schoonheid en sierlijkheid en bezieldheid van echte wiskunde gezien...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 mar 2013 17:47

De psalmen en de Spreuken gaan dus juist NIET over christenen. Het gaat om Joodse literatuur die met hun verhouding tot God te maken heeft.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2013 19:47

jaapo schreef:De psalmen en de Spreuken gaan dus juist NIET over christenen. Het gaat om Joodse literatuur die met hun verhouding tot God te maken heeft.
In principe wel. Abraham keek volgens het boek Hebreen al uit naar de komst van Christus. Hij was eigenlijke een christen. De Hebreeen brief heeft het over besnedenen van hart, en over gedoopten van hart. Beiden zijn in Christus hetzelfde. De afkomst is anders, maar wedergeboren zijn ze een, in het lichaam van Christus.
Ze zijn inderdaad geschreven door de Joden, maar inhoudelijk zou het net zo goed over christenen en hun verhouding tot God kunnen gaan. Volgens mij kun je meer dan genoeg christenen vinden om het te beamen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2013 19:51

Mortlach schreef:Dan heb je nog nooit de schoonheid en sierlijkheid en bezieldheid van echte wiskunde gezien...
Dan heb jij nog nooit de schoonheid, sierlijkheid en bezieldheid gezien in kunst en poezie.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 mar 2013 22:17

Over het boek Hebreeën valt een pittige discussie op te zetten, maar nu even niet. Ik blijf bij mijn stelling, maar wil het graag aanvullen: Jezus was Joods en heeft dat ook nooit herroepen. Het christendom is dus stevig geworteld in het joodse geloof. Het NT dus stevig geworteld in het OT. Maar er zijn wel een paar OT-boeken die heel weinig of geheel niet heenwijzen naar Christus. Psalen en Spreuken horen daar bij. Helaas wordt er in menige kerkdienst in de preek krampachtig naar die verbanden gezocht, maar mijn persoonlijke geloof zegt me, dat dat niet noodzakelijk is en soms zelfs misleidend.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 22:23

Abraham keek volgens het boek Hebreen al uit naar de komst van Christus. Hij was eigenlijke een christen.

O? Jezus dan zeker ook?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 09:41

Eerst @Boaz jij wilt niet begrijpen wat er staat, dus ik ga daar ook geen moeite voor doen.

@jaapo Jij maakt je er dus hard voor om de psalmen uit de Bijbel te verwijderen? De psalmen wijzen weinig heen naar Christus. Maar interessanter, is dat Christus zelf wel het meest terugwijst naar de psalmen (van alle OT-bijbelboeken). Daar is genoeg over te vinden.

Als je op een dergelijke schriftkritische manier naar de Schrift kijkt, leer je er dan ooit van? of kan de Schrift wat van jou leren? Jij bent blijkbaar leidend voor de Waarheid.

Op eenzelfde manier kun jij ook kritisch onderzocht worden. Je achtergrond en ervaringen zijn waarschijnlijk een betere verklaring voor jouw afkeuren van de psalmen dan je inhoudelijke argumenten. Wij zijn allemaal mensen, en inhoudelijke argumenten blijken over het algemeen veel minder de basis te zijn van standpunten dan de eigen historie.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 mar 2013 10:15

jaapo schreef:Maar er zijn wel een paar OT-boeken die heel weinig of geheel niet heenwijzen naar Christus. Psalen en Spreuken horen daar bij.
Je hoeft de kruiswoorden van Jezus maar na te gaan en dan wordt duidelijk dat Hij hier Psalmen in de mond neemt:
Eli, Eli, lama sabachtani? (Psalm 22:2)
Vader, in uw handen leg ik mijn geest. (Psalm 31:6)

Een van de meest geciteerde verzen in het NT komt uit Psalm 110:
De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten. (geciteerd in Matth. 22:43,45; Mark. 12:36; Luk. 20:42; Hand. 2:34 en Hebr. 1:13)

Dan heb ik het nog niet eens over de vele andere citaten die door de apostelen en evangelisten worden genomen uit de Psalmen en de Spreuken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 mar 2013 10:38

jaapo schreef:Over het boek Hebreeën valt een pittige discussie op te zetten, maar nu even niet. Ik blijf bij mijn stelling, maar wil het graag aanvullen: Jezus was Joods en heeft dat ook nooit herroepen. Het christendom is dus stevig geworteld in het joodse geloof. Het NT dus stevig geworteld in het OT. Maar er zijn wel een paar OT-boeken die heel weinig of geheel niet heenwijzen naar Christus. Psalen en Spreuken horen daar bij. Helaas wordt er in menige kerkdienst in de preek krampachtig naar die verbanden gezocht, maar mijn persoonlijke geloof zegt me, dat dat niet noodzakelijk is en soms zelfs misleidend.

Met wie had Abraham dan lunch onder de eikebomen van mamre, meen ik?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mar 2013 10:54

jaapo schreef:De psalmen en de Spreuken gaan dus juist NIET over christenen. Het gaat om Joodse literatuur die met hun verhouding tot God te maken heeft.
alexander91 schreef:In principe wel. Abraham keek volgens het boek Hebreen al uit naar de komst van Christus. Hij was eigenlijke een christen. De Hebreeen brief heeft het over besnedenen van hart, en over gedoopten van hart. Beiden zijn in Christus hetzelfde. De afkomst is anders, maar wedergeboren zijn ze een, in het lichaam van Christus.
Ze zijn inderdaad geschreven door de Joden, maar inhoudelijk zou het net zo goed over christenen en hun verhouding tot God kunnen gaan. Volgens mij kun je meer dan genoeg christenen vinden om het te beamen.

Ik dacht laatst dat jij een trol was toen je boer vroeg zijn stelling te onderbouwen, door je vraagstelling kreeg ik die indruk maar dit antwoord lezende moet ik me wel vergist hebben. Sorry voor dat misverstand, ik schaam me. :oops:

En ja, ik beaam wat je hebt geschreven ten zeerste! Abraham was absoluut een christen, de eerste aan wie het evangelie gepreekt werd als je het mij vraagt (of misschien was dat Eva wel).

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 05 mar 2013 11:23

mohamed schreef:Abraham was absoluut een christen, de eerste aan wie het evangelie gepreekt werd als je het mij vraagt (of misschien was dat Eva wel).

oh ja, natuurlijk. :lol:
het christendom kwam pas veel later aan de orde---door Paulus.
destijds was er nog geen sprake van. :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”