Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het boek psalmen en spreuken? Zijn deze boeken nuttig/belangrijk? Het zijn toch een soort gedichten?
Alvast bedankt,
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
alexander91 schreef:... om dode wiskunde te vormen,...
In principe wel. Abraham keek volgens het boek Hebreen al uit naar de komst van Christus. Hij was eigenlijke een christen. De Hebreeen brief heeft het over besnedenen van hart, en over gedoopten van hart. Beiden zijn in Christus hetzelfde. De afkomst is anders, maar wedergeboren zijn ze een, in het lichaam van Christus.jaapo schreef:De psalmen en de Spreuken gaan dus juist NIET over christenen. Het gaat om Joodse literatuur die met hun verhouding tot God te maken heeft.
Dan heb jij nog nooit de schoonheid, sierlijkheid en bezieldheid gezien in kunst en poezie.Mortlach schreef:Dan heb je nog nooit de schoonheid en sierlijkheid en bezieldheid van echte wiskunde gezien...
Abraham keek volgens het boek Hebreen al uit naar de komst van Christus. Hij was eigenlijke een christen.
Je hoeft de kruiswoorden van Jezus maar na te gaan en dan wordt duidelijk dat Hij hier Psalmen in de mond neemt:jaapo schreef:Maar er zijn wel een paar OT-boeken die heel weinig of geheel niet heenwijzen naar Christus. Psalen en Spreuken horen daar bij.
jaapo schreef:Over het boek Hebreeën valt een pittige discussie op te zetten, maar nu even niet. Ik blijf bij mijn stelling, maar wil het graag aanvullen: Jezus was Joods en heeft dat ook nooit herroepen. Het christendom is dus stevig geworteld in het joodse geloof. Het NT dus stevig geworteld in het OT. Maar er zijn wel een paar OT-boeken die heel weinig of geheel niet heenwijzen naar Christus. Psalen en Spreuken horen daar bij. Helaas wordt er in menige kerkdienst in de preek krampachtig naar die verbanden gezocht, maar mijn persoonlijke geloof zegt me, dat dat niet noodzakelijk is en soms zelfs misleidend.
jaapo schreef:De psalmen en de Spreuken gaan dus juist NIET over christenen. Het gaat om Joodse literatuur die met hun verhouding tot God te maken heeft.
alexander91 schreef:In principe wel. Abraham keek volgens het boek Hebreen al uit naar de komst van Christus. Hij was eigenlijke een christen. De Hebreeen brief heeft het over besnedenen van hart, en over gedoopten van hart. Beiden zijn in Christus hetzelfde. De afkomst is anders, maar wedergeboren zijn ze een, in het lichaam van Christus.
Ze zijn inderdaad geschreven door de Joden, maar inhoudelijk zou het net zo goed over christenen en hun verhouding tot God kunnen gaan. Volgens mij kun je meer dan genoeg christenen vinden om het te beamen.
mohamed schreef:Abraham was absoluut een christen, de eerste aan wie het evangelie gepreekt werd als je het mij vraagt (of misschien was dat Eva wel).
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten