Boek des levens

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Boek des levens

Berichtdoor JHM » 11 mei 2011 21:46

Broeders en Zusters,

Wie heeft zich wel eens afgevraagd wat met het boek des levens bedoeld wordt en tot wat voor antwoord ben je voor jezelf gekomen? We lezen dat het boek des levens al bestond het begin van de wereld. De volgende vragen komen bij mij op bij het lezen over het boek des levens.

- Je naam kan geschrapt worden, staat iedereen dan in het boek des levens bij zijn geboorte? Openbaring3:5
- Het boek staat het vanaf het begin van de wereld al vast, hebben sommige bij voorbaat geen kans? Openbaring3:8
- Wie niet in het boek staat wordt in een vuurpoel gegooid? Als van het begin al vast zou staan dat je niet in het boek staat ben je bij voorbaat overgeleverd aan de vuurpoel? Openbaring20:15

Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen. -- Openbaring 3:5

Alle mensen die op aarde leven zullen het beest aanbidden, iedereen van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek van het leven staat, het boek van het lam dat geslacht is. -- Openbaring 13:8

Het beest dat je zag, was, en is niet; het stijgt binnenkort op uit de onderaardse diepte en zal vernietigd worden. Alle mensen die op aarde leven van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek van het leven staat, zullen verbaasd zijn bij het zien van het beest, omdat het was, niet is, en toch weer zal zijn.’ -- Openbaring 17:8

Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. -- Openbaring 20:12

Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid. -- Openbaring 20:15

Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam. -- Openbaring 21:27
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Boek des levens

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 21:50

@JHM
Wat ben jij met een moeilijk boek bezig 8)
Boek des Levens staat symbolisch voor een ieder die gelooft in het Lam van God
de Kruisdood van de Here Jezus Christus.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 11 mei 2011 21:55

Schaapje, dank voor je antwoord. Soms komen vragen in je op die je graag beantwoord wilt hebben. Openbaring is inderdaad een moeilijk boek, toen ik het vorige week last sloeg mijn fantasie helemaal op hol (ik heb een levendige fantasie). Ik zag beesten, draken, schorpioenen. Tot ik er achter kwam dat ik het symbolisch moest lezen (ja ik dacht dat het letterlijk gelezen moest worden en de dag des oordeels er zo uit zou zien). Daarom heb ik dit topic geopend, opdat andere me kunnen helpen met mijn inzicht.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 22:00

Over Openbaring kan heel veel gesproken worden, maar er zullen weinigen het eens zijn,
omdat de uitleg zo moeilijk is, sommige dingen zijn wat duidelijker.
Ik heb zelf zo mijn eigen ideën maar heb in mijn achterhoofd dat het ook wel
eens anders kan zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2011 22:32

Het boek (biblos)des levens is de Bijbel.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 mei 2011 06:06

Dank voor je reactie Mohamed. Lijkt me een heel goed mogelijk antwoord, hoe kom je hier zo bij en hoe verklaar je de namen of pas je hier de omschrijving van toe?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mei 2011 08:03

De eerste vermelding van het boek des levens vinden we in Ex. 32:32-33, waar Mozes tegen God zegt (terwijl hij pleit voor het zondige volk):

Ex. 32:32 Nu dan, of U toch hun zonden wilde vergeven! Maar indien niet, schrap mij alstublieft uit Uw boek, dat U geschreven hebt.
33 Toen zei de HEERE tegen Mozes: Wie tegen Mij zondigt, zal Ik uit Mijn boek schrappen.

Het boek des levens wordt ook genoemd in Psalm 69:29, waar over de vijanden van de gelovige (en aangezien het een profetie is, ook van Christus) gezegd wordt:

Ps. 69:29 Laat hen uitgewist worden uit het boek des levens, laat hen bij de rechtvaardigen niet opgeschreven worden.

We komen ook een verwijzing tegen in Lukas 10:20 waar Jezus tegen Zijn discipelen zegt:

Luk. 10:20 Verblijd u echter niet daarover dat de geesten aan u onderworpen zijn, maar verblijd u erover dat uw namen opgeschreven zijn in de hemel.

We komen het ook tegen in Filippenzen 4:3, waar Paulus over zijn medewerkers zegt:

Filippenzen 4:3 Ja, ik vraag ook u, mijn oprechte metgezel: Help deze vrouwen, die samen met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens en mijn andere medearbeiders, van wie de namen in het boek des levens staan.

Mijn conclusie hierbij is dat dit boek des levens het boek is dat door God geschreven is vanaf het begin van de wereld en dat bij Hem in de hemel is. Het bevat de namen van de uitverkorenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2011 08:56

elbert schreef:Het bevat de namen van de uitverkorenen.

Kortom, de Bijbel! :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2011 08:59

JHM schreef:Dank voor je reactie Mohamed. Lijkt me een heel goed mogelijk antwoord, hoe kom je hier zo bij en hoe verklaar je de namen of pas je hier de omschrijving van toe?

Graag gedaan. Ik denk dat de gelovigen een nieuwe naam krijgen.

Jes 62,2
En de heidenen zullen uw gerechtigheid zien, en alle koningen uw heerlijkheid; en gij zult met een nieuwe naam genoemd worden, welke de mond des HEEREN uitdrukkelijk noemen zal.

Op 2,17
Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witte keursteen, en op de keursteen een nieuwe naam geschreven, welke niemand kent, dan die hem ontvangt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mei 2011 11:12

mohamed schreef:Kortom, de Bijbel!
Nee, het is niet de Bijbel (Op. 13:8, Op. 20:15 en 21:27):
- de Bijbel bevat niet alle namen van de uitverkorenen/gelovigen en bevat dus ook niet die namen vanaf het begin van de wereld
- de Bijbel bevat ook namen van mensen die niet uitverkoren zijn

Daarentegen geldt van het boek des levens:
- dat het alle namen van de uitverkorenen bevat vanaf het begin van de wereld (toen de Bijbel nog niet geschreven was)
- dat het geen namen van niet-uitverkorenen bevat

Het is natuurlijk wel zo dat iedere gelovige de Bijbel als Gods Woord erkent, maar dit moeten we onderscheiden van het boek des levens zoals we dat in de Bijbel terugvinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mei 2011 11:25

Kijk...dan kom je een beetje in de knoei als je denkt dat wat in openbaring staat al geweest is.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 mei 2011 15:24

elbert schreef:Mijn conclusie hierbij is dat dit boek des levens het boek is dat door God geschreven is vanaf het begin van de wereld en dat bij Hem in de hemel is. Het bevat de namen van de uitverkorenen.

Elbert, dan zou dus vast staan aan het begin van de wereld wie geboren zouden worden (uit wie) en in het boek komen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 mei 2011 08:07

JHM schreef:Elbert, dan zou dus vast staan aan het begin van de wereld wie geboren zouden worden (uit wie) en in het boek komen?
Jazeker, want al deze dingen waren al in Zijn boek geschreven (Ps. 139:16). God is immers God?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 mei 2011 13:11

elbert schreef:Jazeker, want al deze dingen waren al in Zijn boek geschreven (Ps. 139:16). God is immers God?

Elbert, ik twijfel ook geen seconde aan God en zijn grootheid. Dat zou ook betekenen dat voor ik geboren werd, al vast stond dat mijn ouders bij elkaar zouden komen en wie mijn partner wordt (als die mij gegund is)? En niet gelovigen staat ook al vast, hun naam stond immers niet in het boek des levens? Hoe zie jij dit?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 mei 2011 17:57

Ik heb deze teksten zo vaak gelezen, maar nog nooit deze waarheid op die manier gezien.
Wah zeg hoe kan een mens dit begrijpen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”