Ik heb een vraag over volwassendoop, en ik heb al gesnuffeld in het forum, maar geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.
Het is denk ik ook geen algemene vraag.
Heel in het kort mijn verhaal:
Twee jaar geleden was ik mijn geloof een beetje verloren om het zo maar te zeggen. Het is wellicht teveel en ook onnodig om dat hier op te schrijven.
Ik kwam - via internet - in aanraking met een predikant uit Canada. Hij heeft mij toen heel veel duidelijk gemaakt, heel veel heeft hij me verteld over het geloof en stukje bij beetje kwam het bij mij weer terug. Ik ben dankbaar dat ik hem heb mogen ontmoeten.
We hebben best heel intensief contact gehad en uiteindelijk vertelde hij me ook over de volwassendoop, waarvan ik eigenlijk tot op dat moment nooit van had gehoord.
Ik heb zelf belijdenis gedaan in de Nederlands Hervormde kerk, maar een volwassendoop d.m.v. onderdompeling kende ik niet.
Samen hebben we - ja via het internet zelfs! - uit de bijbel gelezen en de stukken gelezen die betrekking hadden op dit ritueel.
Meer en meer raakte ik ervan overtuigd dat het niet alleen een geweldig ritueel is, maar dat ook ik graag dit ritueel zou willen ondergaan.
Mijn eigen dominee van de Hervormde gemeente is allebehalve enthousiast. Het gaat volgens hem niet om het uiterlijke ritueel.
Jammer, maar in mijn kerk gaat dat dus niet gebeuren. Nu lees ik op het internet dat het in Nederland wel mogelijk is, maar dat dit enkel bij de gemeente van Christus gebeurt.
Dan nu mijn vraag, of eigenlijk heb ik er twee. Ik zou ten eerste graag willen weten wat dit ritueel zou betekenen voor mijn eigen kerkgang. Kan ik een volwassendoop ondergaan en bij mijn eigen kerk aangesloten blijven? (tja misschien wel een domme vraag, maar ik weet het simpelweg niet!)
Nu is het zo dat ik eigenlijk niets liever zou willen dan zelf naar Canada gaan en daar dit ritueel ondergaan. Mijn man zegt gisteren ineens, waarom doe je dat niet? Gaan we samen die reis maken!
Ik ben enigsinds geschrokken van zijn reactie, maar ik zou het eigenlijk iets geweldigs vinden. Hij heeft me heel veel gebracht en als hij mij zou willen en kunnen dopen zou dat echt helemaal af zijn voor mij!
Nu komen er ook gelijk twijfels en onzekerheiden...Kan ik hem dit vragen..of zou dat wel heel erg gek zijn?
En bovendien: ik weet dus niet goed of je je dan ook aansluit bij de gemeente van Christus. Het is niet dat ik iets op die gemeente tegen heb, maar die zitten in Nederland gewoon niet bij mij kort in de buurt.
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen;)
Dank je