Volwassendoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anne76
Verkenner
Verkenner

Volwassendoop

Berichtdoor Anne76 » 10 mei 2009 18:41

Ik heb een vraag over volwassendoop, en ik heb al gesnuffeld in het forum, maar geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.
Het is denk ik ook geen algemene vraag.

Heel in het kort mijn verhaal:
Twee jaar geleden was ik mijn geloof een beetje verloren om het zo maar te zeggen. Het is wellicht teveel en ook onnodig om dat hier op te schrijven.
Ik kwam - via internet - in aanraking met een predikant uit Canada. Hij heeft mij toen heel veel duidelijk gemaakt, heel veel heeft hij me verteld over het geloof en stukje bij beetje kwam het bij mij weer terug. Ik ben dankbaar dat ik hem heb mogen ontmoeten.
We hebben best heel intensief contact gehad en uiteindelijk vertelde hij me ook over de volwassendoop, waarvan ik eigenlijk tot op dat moment nooit van had gehoord.
Ik heb zelf belijdenis gedaan in de Nederlands Hervormde kerk, maar een volwassendoop d.m.v. onderdompeling kende ik niet.
Samen hebben we - ja via het internet zelfs! - uit de bijbel gelezen en de stukken gelezen die betrekking hadden op dit ritueel.
Meer en meer raakte ik ervan overtuigd dat het niet alleen een geweldig ritueel is, maar dat ook ik graag dit ritueel zou willen ondergaan.

Mijn eigen dominee van de Hervormde gemeente is allebehalve enthousiast. Het gaat volgens hem niet om het uiterlijke ritueel.
Jammer, maar in mijn kerk gaat dat dus niet gebeuren. Nu lees ik op het internet dat het in Nederland wel mogelijk is, maar dat dit enkel bij de gemeente van Christus gebeurt.

Dan nu mijn vraag, of eigenlijk heb ik er twee. Ik zou ten eerste graag willen weten wat dit ritueel zou betekenen voor mijn eigen kerkgang. Kan ik een volwassendoop ondergaan en bij mijn eigen kerk aangesloten blijven? (tja misschien wel een domme vraag, maar ik weet het simpelweg niet!)

Nu is het zo dat ik eigenlijk niets liever zou willen dan zelf naar Canada gaan en daar dit ritueel ondergaan. Mijn man zegt gisteren ineens, waarom doe je dat niet? Gaan we samen die reis maken!
Ik ben enigsinds geschrokken van zijn reactie, maar ik zou het eigenlijk iets geweldigs vinden. Hij heeft me heel veel gebracht en als hij mij zou willen en kunnen dopen zou dat echt helemaal af zijn voor mij!
Nu komen er ook gelijk twijfels en onzekerheiden...Kan ik hem dit vragen..of zou dat wel heel erg gek zijn?
En bovendien: ik weet dus niet goed of je je dan ook aansluit bij de gemeente van Christus. Het is niet dat ik iets op die gemeente tegen heb, maar die zitten in Nederland gewoon niet bij mij kort in de buurt.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen;)
Dank je

rosaatje

Re: Volwassendoop

Berichtdoor rosaatje » 10 mei 2009 18:49

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mei 2009 19:03

Een prima link die Rosaatje gegeven heeft.

Als je als volwassene belijdenis doet en als baby gedoopt bent, bevestig je de doop, door eigen geloof. Ouders voeden hun kinderen op door ze de grote verhalen te vertellen van Gods liefde en door voor ze te bidden. Als een kind dan volwassen geworden zelf belijdenis doet is dat een zegen, voor de jong-volwassene en de beide ouders.

Ik heb persoonlijk bij 'overdoop' altijd het gevoel het "dus" niet goed gedaan te hebben en vooral: dat God er kennelijk niet bij was, toen het kindje gedoopt werd.

Anne76
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anne76 » 10 mei 2009 20:16

Dank je, ik ga het lezen en eens op me laten inwerken!

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 11 mei 2009 08:11

Anne, als je denkt dat God dit van je vraagt, laat je dan dopen. En of dat in Canada gebeurd of ergens anders maakt niet zoveel uit. Bij ons in de gemeente (evangelie gemeente) is pas een meisje van 16 (ongeveer) gedoopt en die zat niet in onze gemeente en blijft ook gewoon in haar gemeente zitten. Dus er zijn wel meerdere gemeentes waarbij je je kunt laten dopen zonder perse lid te worden.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 mei 2009 09:27

Wijnand: dat het gebeurt is 1. Een onderbouwing is 2, en dat mis ik ;)
pobody's nerfect

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 11 mei 2009 09:39

Meer en meer raakte ik ervan overtuigd dat het niet alleen een geweldig ritueel is, maar dat ook ik graag dit ritueel zou willen ondergaan.

@Anne 76, had je de link gegeven. Bij ons in de gemeente speelt de volwassendoop ook.
Maar waarom wil je het zo graag?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 11 mei 2009 10:29

Je kan niet alleen bij "de gemeente van christus" terecht hoor,
je hebt ook baptisten gemeentes, en evangelische gemeentes waar je gedoopt kan worden.

Wij konden ook niet in onze (chr. geref.) kerk blijven,
volgens de kerkorde kom je in de censuur terecht.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 11 mei 2009 11:13

Jo'tje schreef:Wijnand: dat het gebeurt is 1. Een onderbouwing is 2, en dat mis ik ;)

dat wat gebeurt?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2009 11:46

Dopen is een symboliek.
Door de doop veranderd er niets.
Ja, velen ervaren onderdompelen als een emotioneel gebeuren en denken dan dat er iets veranderd is maar dat is niet waar, niets anders dan sentiment.
Voordat je gedoopt wordt moet er wat veranderd zijn namelijk de wedergeboorte in Christus, kan je daar ja op zeggen? Laat je dan dopen.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 11 mei 2009 12:03

Jantjes schreef:Dopen is een symboliek.
Ja, velen ervaren onderdompelen als een emotioneel gebeuren en denken dan dat er iets veranderd is maar dat is niet waar, niets anders dan sentiment.
Voordat je gedoopt wordt moet er wat veranderd zijn namelijk de wedergeboorte in Christus, kan je daar ja op zeggen? Laat je dan dopen.

Dan verandert er nog steeds niks, volgens je eerste stelling. dus waarom dan uberhaupt nog dopen?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2009 12:11

maboc schreef:
Jantjes schreef:Dopen is een symboliek.

Dan verandert er nog steeds niks, volgens je eerste stelling. dus waarom dan uberhaupt nog dopen?

Dat klop met de doop veranderd er ook niets.
Dopen laat de afwassing van de zonden zien symbolisch of zinnenbeeldig.
Die wedergeboorte, die dus vooraf geschied, belijd je in de doop.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 11 mei 2009 13:35

Zegt de bijbel niet dat de doop is: "een gebed om een rein geweten"...

De doop 'veranderd' wel iets denk ik, anders zouden ze nooit zo fanatiek gedoopt hebben in bv handelingen. Mensen kwamen tot geloof en meteen (of het nu midden in de nacht was of niet) werden ze gedoopt. Dat laat wel zien dat het niet 'puur symboliek' is.

zoals ik het zelf zag:

Ik was mijn leven begonnen en zag dat als een zin/regel. Toen kwam Jezus en begon er een nieuwe zin/regel.
En de doop was de 'punt' achter de oude zin.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2009 14:27

wijnand schreef:Zegt de bijbel niet dat de doop is: "een gebed om een rein geweten"...

Waar staat dat in de Bijbel?

Johannes de Doper onderscheidt in Matheus 3vers11 zijn uiterlijke of symbolische doop van den inwendigen doop van Christus, waarmee Hij onze harten door zijn Geest zuivert, gelijk het vuur de metalen van alle schuim en onreinheden.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mei 2009 14:53

In onze kerk doen met Pinksteren een groep mensen belijdenis. Twee daarvan zijn als baby niet gedoopt. Dat gebeurt dan ook. Als volwassene behoren belijdenis en doop onlosmakelijk met elkaar, als er niet een kinderdoop geweest is.
Alle anderen die belijdenis doen zijn als kind gedoopt en die doop wordt nu beantwoord/bevestigd door hun belijdenis. Het belangrijkste in dit alles is de belijdenis - van de ouders als zij hun kindje laten dopen en van de (jonge) mensen die belijdenis gaan doen DV op 31 mei.

Terug naar “Archief”