Gij geheel anders....?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Prince Caspian

Gij geheel anders....?

Berichtdoor Prince Caspian » 07 apr 2009 14:53

-Vaarwel-
Laatst gewijzigd door Prince Caspian op 23 jul 2010 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Gij geheel anders....?

Berichtdoor em_ma » 07 apr 2009 15:20

Prince Caspian schreef:Wegens wat recent aangeschafte boeken en dvd's had ik net even een ''''fijne''''' discussie met een bekende van me. Kwam er op neer, dat als ik écht Christen was, dat ik die boeken en dvd's niet zou hebben aangeschaft. Nou vraag ik me nog steeds af wat er met de desbetreffende artikelen mis is, maar klaarblijkelijk vond de ander het niet zo geschikt. Na wat heen en weer gepraat, sloot ze de discussie af met het volgende mooie bijbelgedeelte:

Efeziërs 4 vers 20 (NBV)
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! (NBG: Gij geheel anders) Door Jezus wordt duidelijk (...) dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.

Ja, en daar sta je dan. Ik heb me behoorlijk lopen opwinden hierover, maar weet nog niet wat ik ermee aanmoet. Hoe wordt dit nu bedoeld?

Lastig he?
Heb je gezien dat er in de vertaling die jij aanhaalt staat: voortdurend vernieuwd moet worden? Ik weet niet hoe dat in de grondtekst staat, maar ik vind dit een mooie vertaling; er wordt namelijk duidelijk gemaakt dat je vernieuwing als christen een proces is. Dus niet iets wat morgen 100% goed moet zijn!
Elke dag gaan je ogen meer open voor wat goed en kwaad is. Daarin hoef je je niet krampachtig perfectionistisch te gedragen.

Wat betreft die dvd 's en boeken: die blijven trekken, ook als christen. Omdat het makkelijker voor een mens is om te kiezen voor het kwade van het goede. Voor het kwade hoeven we immers geen moeite te doen, voor het goede wel...
Maar ik geloof niet dat je elke film maar kunt kijken. Aan de ene kant vind ik dat je daar als christen wel vrijheid in hebt. Al blijft er niet veel over als je het nuchter bekijkt.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 apr 2009 15:25

ik had zojuist een goed gesprek met een collega. Daarin kwam naar voren dat God recht heeft op 100% van onze tijd. Vaak hebben we het idee dat we tijd voor Bijbellezen, gebed en zondag uit eigen zak aan god betalen. Maar eigenlijk is elke seconde die we hebben, van God.
Tja. toen begon mn geweten mij ook wel aan te klagen. (ik was het er volkomen mee eens trouwens)

Maar de tekst "Gij geheel anders" vind ik bijzonder ongeschikt om in deze situatie te gebruiken. Als je dan consequent wilt zijn, maak dan je eigen kleding en schoeisel, verzin je eigen recepten, en bouw een ander huis dan dat ergens te vinden is, en spreek geen Nederlands meer. kortom: word helemaal anders.
Das onzin natuurlijk. Deze tekst wil niet zeggen dat we anders dan anderen moeten zijn, zomaar zonder meer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2009 16:17

"Gij geheel anders" is samen met "wordt niet wereldgelijkvormig" een van de meest uit zijn context gehaalde Bijbelteksten.

Er staat voor:

17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart. 19 Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid.

Ik zou zeggen, kijk of de boeken daarop van toepassing zijn. Zo ja, dan heeft je collega gelijk. Zo nee, dan is het "gij geheel anders" er niet op van toepassing. Wat zijn het voor boeken en dvd's?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2009 18:00

Prince Caspian schreef:Wegens wat recent aangeschafte boeken en dvd's had ik net even een ''''fijne''''' discussie met een bekende van me. Kwam er op neer, dat als ik écht Christen was, dat ik die boeken en dvd's niet zou hebben aangeschaft. Nou vraag ik me nog steeds af wat er met de desbetreffende artikelen mis is, maar klaarblijkelijk vond de ander het niet zo geschikt. Na wat heen en weer gepraat, sloot ze de discussie af met het volgende mooie bijbelgedeelte:

Efeziërs 4 vers 20 (NBV)
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! (NBG: Gij geheel anders) Door Jezus wordt duidelijk (...) dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.

Ja, en daar sta je dan. Ik heb me behoorlijk lopen opwinden hierover, maar weet nog niet wat ik ermee aanmoet. Hoe wordt dit nu bedoeld?

Dat soort artikelen zijn geestelijk voedsel nietwaar? Zie het eventueel als fastfood en lees eens wat Jezus zei over voedsel.

Mar 5
18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij alzo onwetende? Verstaat gij niet, dat al wat van buiten in de mens ingaat, hem niet kan verontreinigen?
19 Want het gaat niet in zijn hart, maar in de buik, en gaat in de heimelijkheid uit, reinigende al de spijzen.
20 En Hij zeide: Hetgeen uitgaat uit de mens, dat verontreinigt de mens.
21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen,
22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand,
23 Al deze boze dingen komen voort van binnen, en verontreinigen de mens.

Jezus verklaart zowel de geestelijke als de letterlijke spijzen rein. Laat je niks wijsmaken en kijk die films en lees die boeken als je daar zin in hebt, het verontreinigt je niet.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 07 apr 2009 18:41

mohamed schreef:Jezus verklaart zowel de geestelijke als de letterlijke spijzen rein. Laat je niks wijsmaken en kijk die films en lees die boeken als je daar zin in hebt, het verontreinigt je niet.

Helemaal mee eens. Maar hou in de smiezen wat het met je doet. En kijk of dat je een mooier of een slechter mens maakt. Wat je ingaat aan voedsel verontreinigd je niet. Maar ik kan bijvoorbeeld soms erg boos worden om het nieuws. En sommige films moet ik ook niet kijken zoals horror films. Dat is natuurlijk om wat het met mij doet, niet om het materiaal zelf. Maar iedereen heeft zo zijn zwaktes denk ik.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2009 19:07

Michael schreef:
mohamed schreef:Jezus verklaart zowel de geestelijke als de letterlijke spijzen rein. Laat je niks wijsmaken en kijk die films en lees die boeken als je daar zin in hebt, het verontreinigt je niet.

Helemaal mee eens. Maar hou in de smiezen wat het met je doet. En kijk of dat je een mooier of een slechter mens maakt. Wat je ingaat aan voedsel verontreinigd je niet. Maar ik kan bijvoorbeeld soms erg boos worden om het nieuws. En sommige films moet ik ook niet kijken zoals horror films. Dat is natuurlijk om wat het met mij doet, niet om het materiaal zelf. Maar iedereen heeft zo zijn zwaktes denk ik.

Precies, het ligt hem aan de persoon, want iemand die horror te fictief vindt zal erbij in slaap vallen, laat op de avond.

Lees de passage nog maar eens, want Jezus zegt immers dat hetgeen wat uit de mens gaat hem verontreinigt en ik heb nog nooit een dvd in de wc gevonden! ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 apr 2009 20:36

mohamed schreef:Dat soort artikelen zijn geestelijk voedsel nietwaar?

Tenzij het geestelijk vergif is natuurlijk. #-o

Matth. 15:19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
20 Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen;

Als je boeken en DVD's deze dingen bevatten (wat volgens de topicstarter nog maar de vraag is), neem je iets tot je dat uiteindelijk uit een verkeerde bron voortkomt.

Dus is de vraag van Marnix:
Marnix schreef:Wat zijn het voor boeken en dvd's?

wel op z'n plek lijkt me.
Ik wil er nog een vraag aan toevoegen: verheerlijken ze God? Want daartoe zijn we met lichaam en geest en onze bezittingen geroepen, want die zijn van God (1 Kor. 6:20).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2009 22:38

Hm op zich heb je gelijk maar ik vind dat wel een complexere vraag dan het lijkt. Ik kijk wel eens films en ze zijn niet allemaal christelijk. En toch kan ik God er dan voor danken. Wordt bijvoorbeeld in Lord of the Rings God verheerlijkt?

Het is net als bij allerlei andere zaken. Ik kan een avond sporten en Hem er voor danken. Ik kan een avond met mijn vriendin leuke dingen doen en Hem er voor danken. Ik kan een lekkere maaltijd eten of een lekker biertje drinken en Hem er voor danken.

Dus je moet misschien zeggen: Kan je Hem ervoor danken? Jou vraagstelling klopt wel alleen zou je daarbij het idee krijgen dat iedere film die niet expliciet christelijk is, niet aan de criteria voldoet. Daar gaat het me denk ik om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 apr 2009 09:05

In Hadelingen19 is er sprake van mensen die tot geloof komen en dan zijn er velen onder hen, die ijdele dingen gedaan hebben en hun boeken(over die ijdele dingen) bijeen brengen en ze verbranden;die boeken vertegenwoordigden een vermogen.

In de contekst bezien zal het over boeken gaan, met zekere occulte inhoud(vergelijk deut.18:10-14?).

Dit vers wordt gevolgd door de constatering, dat het Woord des Heeren meer en meer toenam en de overhand nam.

Een algemene conclusie uit dit stukje zou kunnen zijn(?), dat als het geloof werkzaam is in een mens, deze mens ertoe overgaat om kritisch te kijken naar die dingen waar hij zich mee bezighoudt. Hetgeen tot resultaat kan hebben, dat hij besluit deze zaken "te verbranden", uit zijn leven weg te doen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2009 12:20

learsi schreef:In Hadelingen19 is er sprake van mensen die tot geloof komen en dan zijn er velen onder hen, die ijdele dingen gedaan hebben en hun boeken(over die ijdele dingen) bijeen brengen en ze verbranden;die boeken vertegenwoordigden een vermogen.

In de contekst bezien zal het over boeken gaan, met zekere occulte inhoud(vergelijk deut.18:10-14?).

Dit vers wordt gevolgd door de constatering, dat het Woord des Heeren meer en meer toenam en de overhand nam.

Een algemene conclusie uit dit stukje zou kunnen zijn(?), dat als het geloof werkzaam is in een mens, deze mens ertoe overgaat om kritisch te kijken naar die dingen waar hij zich mee bezighoudt. Hetgeen tot resultaat kan hebben, dat hij besluit deze zaken "te verbranden", uit zijn leven weg te doen.

Je zou ook een andere conclusie kunnen trekken. Broeder Michael merkte immers al op dat een horrorfilm van zichzelf niks is, maar dat hij er vanwege persoonlijke smaak niet graag naar kijkt. Dat is een hele grote waarheid denk ik, want Paulus schreef het volgende:

Rom 14,14
Ik weet en ben verzekerd in de Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelf; die dan acht iets onrein te zijn, die is het onrein.

Handelingen 19 gaat over mensen die tot geloof kwamen en hun boeken verbranden omdat ze nu de Waarheid kenden en beseften dat ze niks aan literatuur over magie hadden, immers, geen ding is onrein.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2009 12:35

Hm ja, maar de lijn is ook weer niet: Alles wat je wil doen is prima. Dan ken ik nog wel andere teksten van Paulus ;)

Je moet wat Paulus zegt wel in de context lezen en dat gaat over oude joodse wetten, vooral wat betreft eten, drinken en het houden van feestdagen en dan zegt Paulus: Ik geloof niet dat er dingen van zichzelf onrein zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2009 15:25

Marnix schreef:Hm ja, maar de lijn is ook weer niet: Alles wat je wil doen is prima. Dan ken ik nog wel andere teksten van Paulus ;)

Je moet wat Paulus zegt wel in de context lezen en dat gaat over oude joodse wetten, vooral wat betreft eten, drinken en het houden van feestdagen en dan zegt Paulus: Ik geloof niet dat er dingen van zichzelf onrein zijn.

Laat die teksten maar zien zou ik zeggen. ;)

Ik denk dat jij uit moet kijken voor je Paulus verkeerd interpreteert, want hier schreef hij letterlijk wat jij uit de context geciteerd noemt.

Tit 1,15
Alle dingen zijn wel rein voor de reinen, maar voor de bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt.

Duidelijk taal nietwaar?
Jij bent zelf het onreine als je iets onrein vindt.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 apr 2009 22:13

mohamed schreef:
Marnix schreef:Hm ja, maar de lijn is ook weer niet: Alles wat je wil doen is prima. Dan ken ik nog wel andere teksten van Paulus ;)

Laat die teksten maar zien zou ik zeggen. ;)

Ik denk dat jij uit moet kijken voor je Paulus verkeerd interpreteert, want hier schreef hij letterlijk wat jij uit de context geciteerd noemt.

Tit 1,15
Alle dingen zijn wel rein voor de reinen, maar voor de bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt.

Duidelijk taal nietwaar?
Jij bent zelf het onreine als je iets onrein vindt.

Paulus bedoelt het volgende te zeggen:.....Alle dingen, die God geschapen heeft, en zonder te zondigen, gebruikt en genoten kunnen worden, zijn wel rein...........Er waren er namelijk nog steeds die zeiden...in de wet staat toch raak dit niet aan,raak dat niet aan, eet dit niet, eet dat niet,Houdt die dag en deze dag, enz.......Het gaat hier over geboden van mensen!, die dat onrein achten wat God rein acht. Neem dus het woordje "alle dingen" niet te letterlijk Mo.

Een horrorfilm is van zichzelf niks? Ik kan me niet voorstellen, dat een christen zich inlaat met het maken van een horrorfilm! Laat staan dat hij er naar kijkt.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 apr 2009 22:28

learsi schreef:Een horrorfilm is van zichzelf niks? Ik kan me niet voorstellen, dat een christen zich inlaat met het maken van een horrorfilm! Laat staan dat hij er naar kijkt.

Learsi, ik ben christen, toch deel ik jouw mening niet in deze. Je gooit nu wel met één pennestreek alle horrorfilms op één hoop. De categorie horror, is m.i. wel uitsplitsbaar in meer dan 8 categorieën als het er al niet meer zijn, dan heb ik het nog niet eens over de subcategorieën.

Zo straks als jij het nu stelt, zou men ook kunnen stellen dat een christen ook geen spookverhalen meer zou mogen vertellen rond een kampvuur, dan wel zou mogen lezen. Ook een spookverhaal, valt m.i. in de categorie horror. Nee, ik kan mij totaal niet vinden in de stelling die jij (quote) opwerpt. Als jij voor jou zelf vindt dat een horrorfilm niets is, of dat niet in overeenstemming kan brengen met jouw christen zijn, prima, dan zul je mij niet horen. Schaar mij niet onder de noemer van niet-christen a.u.b., omdat ik voor de verstrooiing wel eens een horrorfilm kijk. E.e.a wil niet zeggen dat ik elke categorie zal kijken!

Vraag je zelf eens af, wat is erger een journaal uitzending die soms de meest gruwelijk irl zaken in beeld brengt, of een horrorfilm waarvan je weet dat het van a - z in scene is gezet.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”