Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Prince Caspian schreef:Wegens wat recent aangeschafte boeken en dvd's had ik net even een ''''fijne''''' discussie met een bekende van me. Kwam er op neer, dat als ik écht Christen was, dat ik die boeken en dvd's niet zou hebben aangeschaft. Nou vraag ik me nog steeds af wat er met de desbetreffende artikelen mis is, maar klaarblijkelijk vond de ander het niet zo geschikt. Na wat heen en weer gepraat, sloot ze de discussie af met het volgende mooie bijbelgedeelte:Efeziërs 4 vers 20 (NBV)
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! (NBG: Gij geheel anders) Door Jezus wordt duidelijk (...) dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.
Ja, en daar sta je dan. Ik heb me behoorlijk lopen opwinden hierover, maar weet nog niet wat ik ermee aanmoet. Hoe wordt dit nu bedoeld?
Prince Caspian schreef:Wegens wat recent aangeschafte boeken en dvd's had ik net even een ''''fijne''''' discussie met een bekende van me. Kwam er op neer, dat als ik écht Christen was, dat ik die boeken en dvd's niet zou hebben aangeschaft. Nou vraag ik me nog steeds af wat er met de desbetreffende artikelen mis is, maar klaarblijkelijk vond de ander het niet zo geschikt. Na wat heen en weer gepraat, sloot ze de discussie af met het volgende mooie bijbelgedeelte:Efeziërs 4 vers 20 (NBV)
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! (NBG: Gij geheel anders) Door Jezus wordt duidelijk (...) dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.
Ja, en daar sta je dan. Ik heb me behoorlijk lopen opwinden hierover, maar weet nog niet wat ik ermee aanmoet. Hoe wordt dit nu bedoeld?
mohamed schreef:Jezus verklaart zowel de geestelijke als de letterlijke spijzen rein. Laat je niks wijsmaken en kijk die films en lees die boeken als je daar zin in hebt, het verontreinigt je niet.
Michael schreef:mohamed schreef:Jezus verklaart zowel de geestelijke als de letterlijke spijzen rein. Laat je niks wijsmaken en kijk die films en lees die boeken als je daar zin in hebt, het verontreinigt je niet.
Helemaal mee eens. Maar hou in de smiezen wat het met je doet. En kijk of dat je een mooier of een slechter mens maakt. Wat je ingaat aan voedsel verontreinigd je niet. Maar ik kan bijvoorbeeld soms erg boos worden om het nieuws. En sommige films moet ik ook niet kijken zoals horror films. Dat is natuurlijk om wat het met mij doet, niet om het materiaal zelf. Maar iedereen heeft zo zijn zwaktes denk ik.
mohamed schreef:Dat soort artikelen zijn geestelijk voedsel nietwaar?
Marnix schreef:Wat zijn het voor boeken en dvd's?
learsi schreef:In Hadelingen19 is er sprake van mensen die tot geloof komen en dan zijn er velen onder hen, die ijdele dingen gedaan hebben en hun boeken(over die ijdele dingen) bijeen brengen en ze verbranden;die boeken vertegenwoordigden een vermogen.
In de contekst bezien zal het over boeken gaan, met zekere occulte inhoud(vergelijk deut.18:10-14?).
Dit vers wordt gevolgd door de constatering, dat het Woord des Heeren meer en meer toenam en de overhand nam.
Een algemene conclusie uit dit stukje zou kunnen zijn(?), dat als het geloof werkzaam is in een mens, deze mens ertoe overgaat om kritisch te kijken naar die dingen waar hij zich mee bezighoudt. Hetgeen tot resultaat kan hebben, dat hij besluit deze zaken "te verbranden", uit zijn leven weg te doen.
Marnix schreef:Hm ja, maar de lijn is ook weer niet: Alles wat je wil doen is prima. Dan ken ik nog wel andere teksten van Paulus
Je moet wat Paulus zegt wel in de context lezen en dat gaat over oude joodse wetten, vooral wat betreft eten, drinken en het houden van feestdagen en dan zegt Paulus: Ik geloof niet dat er dingen van zichzelf onrein zijn.
mohamed schreef:Marnix schreef:Hm ja, maar de lijn is ook weer niet: Alles wat je wil doen is prima. Dan ken ik nog wel andere teksten van Paulus
Je moet wat Paulus zegt wel in de context lezen en dat gaat over oude joodse wetten, vooral wat betreft eten, drinken en het houden van feestdagen en dan zegt Paulus: Ik geloof niet dat er dingen van zichzelf onrein zijn.
Laat die teksten maar zien zou ik zeggen.
Ik denk dat jij uit moet kijken voor je Paulus verkeerd interpreteert, want hier schreef hij letterlijk wat jij uit de context geciteerd noemt.
Tit 1,15
Alle dingen zijn wel rein voor de reinen, maar voor de bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt.
Duidelijk taal nietwaar?
Jij bent zelf het onreine als je iets onrein vindt.
learsi schreef:Een horrorfilm is van zichzelf niks? Ik kan me niet voorstellen, dat een christen zich inlaat met het maken van een horrorfilm! Laat staan dat hij er naar kijkt.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten