Verzekeringen en Gods voorzienigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Verzekeringen en Gods voorzienigheid

Berichtdoor Jantjes » 26 nov 2008 17:24

Verzekeringrn en Gods voorzienigheid.

Kwam een man tegen die mij vroeg of ik verzekerd was. Ik antwoorden bevestigend waarop hij zei dat een christen niet verzekerd kon zijn omdat je dan niet in Gods voorzienigheid kan geloven / vertrouwen op grond van Job 12 : 6 De tenten der verwoesters hebben rust, en die Gode tergen, hebben verzekerdheden, om hetgene God met Zijn hand toebrengt.
Zit wel iets waarheid in, wat vinden jullie?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2008 17:41

Tja, hoe ver ga je met dat soort denken? Je kan ook in de stad je fiets niet op slot zetten omdat je gelooft dat als God wil dat hij gestolen wordt, hij gestolen wordt, en als Hij wil dat dat niet gebeurt, hij ook niet gestolen wordt.

Verder dek je je bij verzekeringen in voor onvoorziene kosten. Je zet geld weg en als er wat gebeurt krijg je weer geld. Als je zelf geld op een rekening zet voor dit soort zaken doe je hetzelfde, als er dan wat gebeurt spreek je je spaargeld aan. Het enige verschil is dat dit niet collectief is. Als je als student of net afgestudeerde een zwaar ongeluk krijgt en een aantal operaties, een heel revalidatietraject etc. moet ondergaan is dit met geen mogelijkheid zelf op te brengen. En ik neem aan dat we niet gaan stellen dat dit een gelovige niet kan overkomen.

Het probleem met deze man is dat hij een onjuiste tegenstelling schetst. Of je vertrouwt op je verzekering, of je vertrouwt op God. Dit kan echter heel goed samengaan, ik ken mensen die volledig op God vertrouwen en in zijn voorzienigheid geloven en toch ook voor bepaalde dingen bij een maatschappij verzekerd zijn.

Het is wat klein van God denken, als je stelt dat we ons tegen Gods voorzienigheid kunnen verzekeren door maandelijks wat geld weg te leggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 26 nov 2008 18:15

Ik denk dat die beste man allereerst moet inzien dat hij een ander zijn mening niet op kan leggen. Daarnaast dient ieder dit voor zich te bepalen. Wat is je motivatie? Verzekeren omdat God tekort schiet is een raar uitgangspunt. God dankbaar zijn dat deze voorzieningen worden geboden lijkt me beter op zijn plaats. Maar goed, ieder moet daarin voor zichzelf overtuigd zijn van het goede.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 nov 2008 19:30

Nou, ik denk toch dat het heden ten dage vrij onverantwoord is om je niet te verzekeren. Je zorgverzekering is ook voor je gezin en een aansprakelijkheidverzekering dekt je ongelukken t.a.v. je medemens.

Medische zorg is tegenwoordig onbetaalbaar.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2008 21:25

Mat 4,7
Jezus zeide tot hem: Er is ook geschreven: Gij zult de Heere, uw God, niet verzoeken.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 26 nov 2008 22:34

Ik zie verzekeringen als een dijk. Het voorkomt dat je (financieel) het water tot aan de lippen krijgt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 nov 2008 22:37

JA, ik ben verzekerd dat noch dood, noch leven mij kan scheiden van de liefde van Christus!

En de rest bestaat uit afleidingmanouvres van de duivel.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 27 nov 2008 10:40

ik ben het met Marnix en Coupe soleil eens: op God vertrouwen betekent ook, dat je weet dat je een zekere eigen verantwoordelijkheid hebt: er zijn mogelijkheden je (financieel) tegen medische kosten te verzekeren, en die mag je dan ook gebruiken, zonder meteen tegen Gods voorzienigheid in te gaan.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 27 nov 2008 11:17

... sterker nog: is het geen hoogmoed, om te denken: ik laat me niet verzekeren, mij kan toch niets overkomen, want ik geloof in God en vertrouw op Hem?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 nov 2008 11:41

elvira (gast) schreef:... sterker nog: is het geen hoogmoed, om te denken: ik laat me niet verzekeren, mij kan toch niets overkomen, want ik geloof in God en vertrouw op Hem?

Verzoeken denk ik.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 nov 2008 12:02

Mooie reacties, ben het ook wel mee eens, maar wat moet ik met die tekst uit Job 12:6

De tenten der verwoesters hebben rust, en die God tergen, hebben verzekerdheden, om hetgeen God met Zijn hand toebrengt.

Misschien kan iemand iets over die tekst zeggen.
Zijn deze ‘verzekerdheden’ bijvoorbeeld geen verzekeringen dien je afsluit?

De Statenvertaling zegt bij het woord verzekerdheden: vaste plaatsen en sterkte, waarop zij zich verlaten.
Lijkt toch wel een beetje op verzekeringen afsluiten?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 27 nov 2008 12:07

wellicht een plan om een andere vertaling te raadplegen?
rond de tijd van de SV was het begrip assurantie namelijk niet zo ingeburgerd.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 27 nov 2008 12:36

mohamed schreef:
elvira (gast) schreef:... sterker nog: is het geen hoogmoed, om te denken: ik laat me niet verzekeren, mij kan toch niets overkomen, want ik geloof in God en vertrouw op Hem?

Verzoeken denk ik.

Mee eens. Je verzekert je namelijk niet tegen ziekten ongelukken of ander ongerief zelf, alleen maar tegen de (soms torenhoge) kosten die dat met zich mee kan brengen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Verzekeringen en Gods voorzienigheid

Berichtdoor hamlap » 27 nov 2008 13:40

Jantjes schreef:Verzekeringrn en Gods voorzienigheid.

Kwam een man tegen die mij vroeg of ik verzekerd was. Ik antwoorden bevestigend waarop hij zei dat een christen niet verzekerd kon zijn omdat je dan niet in Gods voorzienigheid kan geloven / vertrouwen op grond van Job 12 : 6 De tenten der verwoesters hebben rust, en die Gode tergen, hebben verzekerdheden, om hetgene God met Zijn hand toebrengt.
Zit wel iets waarheid in, wat vinden jullie?

Heb er maar twee woorden voor over voor niet verzekeren: stoicijnse ketterij.
God heeft je ook niet voor niets een nuchter verstand gegeven: met verzekeren help je niet alleen jezelf, maar ook anderen, omdat je collectief voor de kosten opdraait.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2008 14:03

Jantjes schreef:Mooie reacties, ben het ook wel mee eens, maar wat moet ik met die tekst uit Job 12:6

De tenten der verwoesters hebben rust, en die God tergen, hebben verzekerdheden, om hetgeen God met Zijn hand toebrengt.

Misschien kan iemand iets over die tekst zeggen.
Zijn deze ‘verzekerdheden’ bijvoorbeeld geen verzekeringen dien je afsluit?

De Statenvertaling zegt bij het woord verzekerdheden: vaste plaatsen en sterkte, waarop zij zich verlaten.
Lijkt toch wel een beetje op verzekeringen afsluiten?

Het gaat hier om "zekerheid". De King james gebruikt het woord "secured" wat heel wat anders is dan verzekeringen. (insurance)

En dan gaat het er om waar je die zekerheid aan ontleent.

Overigens is dit iets wat Job zegt, en niet alles wat Job zei was juist. Hij concludeert:

Vredig staan de tenten der geweldenaars
en veilig zijn zij die God tot toorn prikkelen,
ieder die God naar zijn hand wil zetten.

Job komt er later achter, net als bijvoorbeeld de schrijver van Psalm 73 dit ervaart, dat dit maar schijn is.
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 nov 2008 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”