liefde en haat(?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

liefde en haat(?)

Berichtdoor marcel081276 » 12 nov 2006 14:13

ik was in openbaringen aan het lezen en toen viel mij iets op, God eist van ons dat we onze naaste vergeven, liefhebben, niet haten, zelfs voor onze vijanden bidden.

maar dat kan ik echt niet rijmen met dit vers:
openbaring 6 vers 10:
En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?

aardig wraakzuchtig vind ik.. ook een heel verschil met wat Jezus zegt, lukas 23 vers 34:
En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot.

zelfs Jezus heeft zo'n grote liefde dat Hij nog vraagt om vergeving voor zijn vijanden terwijl ze Hem zo iets vreselijks aan deden.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 12 nov 2006 20:36

Het onderscheid zit in wat WIJ doen en wat GOD doet.

God heeft zijn tegenstanders inderdaad lief. Wij kozen (als mensheid) immers tegen Hem en toch gaf ons een nieuwe kans. En via Noach zelfs nog een derde kans. Maar degenen die Hem blijven afwijzen zal Hij ook afwijzen. Dat is waar de martelaren in de hemel om vragen...of God degenen die Hem afwijzen en Zijn kinderen bestrijden, wil wreken. Maar in dat uitstel van die wraak zit tegelijk ook weer Gods liefde. Pas als de maat vol is wordt die voltrokken. Tot die tijd krijgt men de kans om zich te bekeren.

Alleen God is in staat om zuiver te be- en veroordelen. Wij niet. Daarom mogen we het ook niet. En omdat wij zelf ook fout/zondig bezig zijn, zou het ook vreemd zijn dat wij wel anderen zouden mogen haten/straffen. Dan moeten we onszelf ook aanpakken als we correct willen blijven. God behoedt ons daarvoor door ons lief te hebben en te vergeven. Daarom moeten wij ook de ander liefhebben en vergeven.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 13 nov 2006 13:04

PeterE schreef:Maar degenen die Hem blijven afwijzen zal Hij ook afwijzen. Dat is waar de martelaren in de hemel om vragen...of God degenen die Hem afwijzen en Zijn kinderen bestrijden, wil wreken. Maar in dat uitstel van die wraak zit tegelijk ook weer Gods liefde. Pas als de maat vol is wordt die voltrokken. Tot die tijd krijgt men de kans om zich te bekeren.

De God die jij hier beschrijft, vind ik wel héél erg menselijk aandoen.
Ik wíl niet eens geloven in een God die zo is.
En ik kan me ook niet voorstellen dát God zo is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 nov 2006 13:14

Bloemenkind schreef:De God die jij hier beschrijft, vind ik wel héél erg menselijk aandoen.
Ik wíl niet eens geloven in een God die zo is.
En ik kan me ook niet voorstellen dát God zo is.

Je wil geen verantwoordelijkheid dragen en om dat te voorkomen, ontken je dat God rechtvaardig is?
Is Hij dan volkomen onverschillig ten opzichte van onrecht? :roll:
Het is toch niet zo vreemd om te denken dat Hij eens rekenschap zal vragen van wat we met Zijn schepping (eigendom) gedaan hebben?
Of mag Hij dat niet?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 13 nov 2006 18:39

elbert schreef:Je wil geen verantwoordelijkheid dragen en om dat te voorkomen, ontken je dat God rechtvaardig is?
Het is toch niet zo vreemd om te denken dat Hij eens rekenschap zal vragen van wat we met Zijn schepping (eigendom) gedaan hebben?
Of mag Hij dat niet?

Onze vrije wil zou m.i. maar een farce zijn, als God ons zou straffen voor elke keuze die in Zijn ogen verkeerd is.
Ik ga ervan uit dat God ons mensen kent en dat Hij heel goed wist wat de gevolgen van onze vrije wil zouden (kunnen) zijn.
Dan lijkt het me niet logisch dat Hij ons zou bestraffen voor foute keuzen die we maken als gevolg van de vrije wil die Híj ons gegeven heeft.
Bij een échte vrije wil past toch geen heel rijtje ge- en verboden en straffen?

Ik ben al heel mijn leven bang voor een God die ziet hoe fout ik ben en steeds maar loert op een kans me daarvoor te straffen.
En ik besef steeds meer dat ik niet langer met zo'n God wil leven.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 13 nov 2006 18:51

Bloemenkind, je legt wel erg de nadruk op het negatieve. Namelijk de onvermijdelijke kant van het rechtvaardig zijn...dat er eens afgerekend wordt met kwaad.

Maar mijn post benadrukt juist de andere kant van God. Hij stelt die straf bijna eindeloos uit. Het lijkt voor de rechtvaardigen alsof de ongehoorzamen zelfs nooit meer gestraft worden. Lees maar eens de psalmen waarin geklaagd wordt over de ogenschijnlijke voorspoed van de ongelovigen. God geeft telkens weer tijd om tot ander inzicht te komen. Meer tijd dan wij ooit anderen zouden geven.

Ik geloof dat de bijbel duidelijk maakt dat God eerlijk is. Wij hebben de gave om te kiezen. We weten genoeg om die keuze te maken. Als we weinig weten dan houdt God daar nadrukkelijk rekening mee. In de bijbel zie je bv. gerichten over de buurvolkeren van israel. God rekent hen vooral op hun eigen regelgeving af. Niet op de wetten van mozes.
Dus, we kiezen voor iets en God gaat daar eerlijk mee om. Dat is wel heel wat anders dan een wraakzuchtige God die zit te wachten op je eerste foutje. Waarom zou Hij dan wachten trouwens? Als Hij wil ben je allang vernietigd voor je het einde van deze zin hebt gelezen. Gelukkig combineert onze God rechtvaardig zijn met een genadige liefde.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 nov 2006 19:21

PeterE schreef:Hij stelt die straf bijna eindeloos uit.

bijna?

Lees maar eens de psalmen waarin geklaagd wordt over de ogenschijnlijke voorspoed van de ongelovigen.

klagen over de voorspoed van anderen, wat is dat voor een jaloers gedoe?
Onvoorstelbaar gewoon.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 nov 2006 10:14

Bloemenkind schreef:
elbert schreef:Je wil geen verantwoordelijkheid dragen en om dat te voorkomen, ontken je dat God rechtvaardig is?
Of mag Hij dat niet?

Onze vrije wil zou m.i. maar een farce zijn, als God ons zou straffen voor elke keuze die in Zijn ogen verkeerd is.
Ik ga ervan uit dat God ons mensen kent en dat Hij heel goed wist wat de gevolgen van onze vrije wil zouden (kunnen) zijn.
Dan lijkt het me niet logisch dat Hij ons zou bestraffen voor foute keuzen die we maken als gevolg van de vrije wil die Híj ons gegeven heeft.
Bij een échte vrije wil past toch geen heel rijtje ge- en verboden en straffen?

Het is nog maar de vraag of we zo'n vrije wil hebben, waarmee we naar hartelust zouden kunnen doen wat we willen.
Als ik de Bijbel lees, dan merk ik dat God ons met een bepaald doel heeft geschapen, nl. om in harmonie met de schepping te leven in gehoorzaamheid en afhankelijkheid van God. We zijn ongehoorzaam geworden, doordat we onszelf in de plaats van God wilden stellen. Daardoor is de zonde en de dood in de wereld gekomen. En we worden alleen van die zonde en dood verlost door ons te verlaten op de Zoon van God, Jezus Christus, Die naar deze wereld is gekomen tot redding van zondaren. Eenieder die in Hem gelooft, hoeft niets te vrezen, maar mag zich verheugen in God.

Bloemenkind schreef:Ik ben al heel mijn leven bang voor een God die ziet hoe fout ik ben en steeds maar loert op een kans me daarvoor te straffen.
En ik besef steeds meer dat ik niet langer met zo'n God wil leven.

God ziet hoe dan ook hoe fout jij en ik zijn en een eventuele straf daarvoor zou meer dan terecht zijn. Dat te ontkennen heeft geen enkele zin, want God komt sowieso terug op wat jij en ik gedaan hebben. Het wonderlijke is nu juist dat Hij het daar niet bij laat zitten: Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dat je je bekeert en zult leven. Zijn liefde is zo groot, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft. Eenieder die in Hem gelooft, ontvangt het eeuwige leven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 14 nov 2006 11:35

PeterE schreef:Bloemenkind, je legt wel erg de nadruk op het negatieve. Namelijk de onvermijdelijke kant van het rechtvaardig zijn...dat er eens afgerekend wordt met kwaad.
.........

Uiteindelijk is het vooral de bijbel die op die negatieve kant de nadruk legt. Wij worden allemaal immers opgeroepen ons te bekeren want anders........

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 nov 2006 15:22

elbert schreef:Als ik de Bijbel lees, dan merk ik dat God ons met een bepaald doel heeft geschapen, nl. om in harmonie met de schepping te leven in gehoorzaamheid en afhankelijkheid van God. We zijn ongehoorzaam geworden, doordat we onszelf in de plaats van God wilden stellen. Daardoor is de zonde en de dood in de wereld gekomen. En we worden alleen van die zonde en dood verlost door ons te verlaten op de Zoon van God, Jezus Christus, Die naar deze wereld is gekomen tot redding van zondaren. Eenieder die in Hem gelooft, hoeft niets te vrezen, maar mag zich verheugen in God.

Heb je dat ook zelf zo ervaren? :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 nov 2006 15:25

Collateral schreef:
elbert schreef:Als ik de Bijbel lees, dan merk ik dat God ons met een bepaald doel heeft geschapen, nl. om in harmonie met de schepping te leven in gehoorzaamheid en afhankelijkheid van God. We zijn ongehoorzaam geworden, doordat we onszelf in de plaats van God wilden stellen. Daardoor is de zonde en de dood in de wereld gekomen. En we worden alleen van die zonde en dood verlost door ons te verlaten op de Zoon van God, Jezus Christus, Die naar deze wereld is gekomen tot redding van zondaren. Eenieder die in Hem gelooft, hoeft niets te vrezen, maar mag zich verheugen in God.

Ja. :)

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 14 nov 2006 18:10

Carl schreef:
PeterE schreef:Bloemenkind, je legt wel erg de nadruk op het negatieve. Namelijk de onvermijdelijke kant van het rechtvaardig zijn...dat er eens afgerekend wordt met kwaad.
.........

Uiteindelijk is het vooral de bijbel die op die negatieve kant de nadruk legt. Wij worden allemaal immers opgeroepen ons te bekeren want anders........

je broer
Carl

Beste Carl,

Dat bekeren heeft een doel. Wil je dan serieus roemen op hetgeen jij zo goed doet???

Dit verhaal wat volgt is niet persoonlijk bedoeld echter als algemeen.

Als ik er goed voor ga zitten, dan zie ik alleen maar ellende. Men heeft zo bitter weinig voor elkaar meer over. Kijk eens naar al die conflicten waar de een de ander de baas wil zijn. En moet je daar GOD de schuld voor geven? Die vrije wil hebben wij misbruikt! Wees eens tevreden met het feit dat GOD die vrije wil ons heeft gegeven. Ik heb dingen mee gemaakt die niet zo leuk waren. Ik kon in die situaties keuzes maken. Of ik probeerde het te vergeven of ik zou wraak hebben kunnen nemen. Voor mijn gevoel heb ik er goed aan gedaan mijn best te doen dingen te vergeven. Het is zo makkelijk om God de schuld te geven omdat jij zo zwak ben en te laf door te erkennen dat jij de schuldige bent die deze vrije wil heeft misbruikt. Er bestaan mensen die voorwerpen de schuld geven van moord of verminking. Deze mensen willen niet de verantwoording nemen om in te zien dat ZIJ die keuze maakte en niet het voorwerp. Ik ken een verhaal van een moeder die iemand waarschuwde dat haar zoontje niet mocht fietsen op de openbare weg. Daar was hij te onverantwoord voor. Men liet de zoon doodleuk wel fietsen en hij kreeg een ongeluk. Men vertelde vervolgens deze zoon dat het de fiets zijn schuld was! Dit is werkelijk gebeurd. Dat is toch krom? En zo ook met de argumenten dat God ons die vrije wil niet had moeten geven. Terecht dat God ons eenmaal dan ter verantwoording roept. Wie dat niet inzien wil is een dwaas.

groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 14 nov 2006 18:15

elbert schreef:
Collateral schreef:

Ja. :)

Die ervaring deel ik ook.

groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 nov 2006 22:04

Wraak komt toch uit rechtvaardigheid voort? In de Bijbel staat dat wij mensen geen wraak mogen nemen omdat God de wraak toekomt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 09:03

Fly29 schreef:
Die ervaring deel ik ook.

Dat is mooi, want het klinkt om eerlijk te zijn nogal als een reclame-praatje. :P

Terug naar “Archief”