Bloemenkind schreef:elbert schreef:Je wil geen verantwoordelijkheid dragen en om dat te voorkomen, ontken je dat God rechtvaardig is?
Is Hij dan volkomen onverschillig ten opzichte van onrecht?

Het is toch niet zo vreemd om te denken dat Hij eens rekenschap zal vragen van wat we met Zijn schepping (eigendom) gedaan hebben?
Of mag Hij dat niet?
Onze vrije wil zou m.i. maar een farce zijn, als God ons zou straffen voor elke keuze die in Zijn ogen verkeerd is.
Ik ga ervan uit dat God ons mensen kent en dat Hij heel goed wist wat de gevolgen van onze vrije wil zouden (kunnen) zijn.
Dan lijkt het me niet logisch dat Hij ons zou bestraffen voor foute keuzen die we maken als gevolg van de vrije wil die Híj ons gegeven heeft.
Bij een échte vrije wil past toch geen heel rijtje ge- en verboden en straffen?
Het is nog maar de vraag of we zo'n vrije wil hebben, waarmee we naar hartelust zouden kunnen doen wat we willen.
Als ik de Bijbel lees, dan merk ik dat God ons met een bepaald doel heeft geschapen, nl. om in harmonie met de schepping te leven in gehoorzaamheid en afhankelijkheid van God. We zijn ongehoorzaam geworden, doordat we onszelf in de plaats van God wilden stellen. Daardoor is de zonde en de dood in de wereld gekomen. En we worden alleen van die zonde en dood verlost door ons te verlaten op de Zoon van God, Jezus Christus, Die naar deze wereld is gekomen tot redding van zondaren. Eenieder die in Hem gelooft, hoeft niets te vrezen, maar mag zich verheugen in God.
Bloemenkind schreef:Ik ben al heel mijn leven bang voor een God die ziet hoe fout ik ben en steeds maar loert op een kans me daarvoor te straffen.
En ik besef steeds meer dat ik niet langer met zo'n God wil leven.
God ziet hoe dan ook hoe fout jij en ik zijn en een eventuele straf daarvoor zou meer dan terecht zijn. Dat te ontkennen heeft geen enkele zin, want God komt sowieso terug op wat jij en ik gedaan hebben. Het wonderlijke is nu juist dat Hij het daar niet bij laat zitten: Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dat je je bekeert en zult leven. Zijn liefde is zo groot, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft. Eenieder die in Hem gelooft, ontvangt het eeuwige leven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)