Optimatus schreef:Er wordt in discussies nogal eens gerefereerd aan de positie van de kerkenraad. Wat vinden jullie dat een kerkenraad wel en niet kan maken met betrekking tot het leven van gemeenteleden? Mag zij bepalen of er TV in huis kan komen bij anderen, mag zij aan de hand daarvan mensen weigeren voor de bediening van de H. Doop?
Dat soort vragen zou ik graag bespreken.
Hoi Optimatus,
Hmm.. Ik las hierover al een discussiepunt in algemeen onderaan de forumladder.
Wanneer ik nuchter de zaak bekijken ga, kom ik uit deze gedachte.
Waarom wordt er over een kerkeraad moeilijk gedaan en over een verenigingsbestuur niet?
De kerkeraad gaat over het geestelijke leven en wil daarin enkele regels in stellen en handhaven. Daar erg moeilijk over gedaan en dat ziet men het liefst helemaal niet zitten dus moet dat op geruimt worden. Vind ik een foute benadering.
In een vereniging neemd het bestuur ook besluiten en handhaafd het enkele regels die voor de vereniging van belang zijn.
En op die manier kan ik me dan ook indenken dat er tegen de kerkeraad soms dingen zijn waarmee men het niet eens is. Moet een kerkeraad dan meteen veranderen? Ik vind van niet. Het is een lijn die dit bestuur uitzet. En dat heb je ook in een verenigingsverband.
Voor allebei de voorbeelden geldt het dan ook: ben je het er niet mee eens dan kun je er een opmerking van maken, een discussie of je gaat er vandaan. Het is mijn persoonlijke mening dat iedereen zo zijn plekje mag hebben. Niet dat iedereen over iedereen de baas moet en wil spelen. De ander regels op legt en dat het die blindelings zonder commentaar moet volgen. Wat soms nog erger is dat mensen dan zelfs in een kooi worden gevangen met allerlei verhalen en dwangmaatregelen om vooral niet deze mensen kwijt te raken. Of omdat men elkaar niet de ruimte wil geven om ook eens de zaak van een andere kant te bekijken. Persoonlijk ben ik hierin heel erg moeilijk. Moeilijk accepteren van kortzichtigheid. En ik vermoed dat er wel meer mensen zijn die dit verschijnsel kennen of hebben ondervonden. Hetzij zo.
Groet,
Fly29