Positie van de kerkenraad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Positie van de kerkenraad

Berichtdoor Optimatus » 26 sep 2006 10:06

Er wordt in discussies nogal eens gerefereerd aan de positie van de kerkenraad. Wat vinden jullie dat een kerkenraad wel en niet kan maken met betrekking tot het leven van gemeenteleden? Mag zij bepalen of er TV in huis kan komen bij anderen, mag zij aan de hand daarvan mensen weigeren voor de bediening van de H. Doop?

Dat soort vragen zou ik graag bespreken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Positie van de kerkenraad

Berichtdoor Fly29 » 26 sep 2006 10:46

Optimatus schreef:Er wordt in discussies nogal eens gerefereerd aan de positie van de kerkenraad. Wat vinden jullie dat een kerkenraad wel en niet kan maken met betrekking tot het leven van gemeenteleden? Mag zij bepalen of er TV in huis kan komen bij anderen, mag zij aan de hand daarvan mensen weigeren voor de bediening van de H. Doop?

Hoi Optimatus,

Hmm.. Ik las hierover al een discussiepunt in algemeen onderaan de forumladder.

Wanneer ik nuchter de zaak bekijken ga, kom ik uit deze gedachte.

Waarom wordt er over een kerkeraad moeilijk gedaan en over een verenigingsbestuur niet?

De kerkeraad gaat over het geestelijke leven en wil daarin enkele regels in stellen en handhaven. Daar erg moeilijk over gedaan en dat ziet men het liefst helemaal niet zitten dus moet dat op geruimt worden. Vind ik een foute benadering.

In een vereniging neemd het bestuur ook besluiten en handhaafd het enkele regels die voor de vereniging van belang zijn.

En op die manier kan ik me dan ook indenken dat er tegen de kerkeraad soms dingen zijn waarmee men het niet eens is. Moet een kerkeraad dan meteen veranderen? Ik vind van niet. Het is een lijn die dit bestuur uitzet. En dat heb je ook in een verenigingsverband.

Voor allebei de voorbeelden geldt het dan ook: ben je het er niet mee eens dan kun je er een opmerking van maken, een discussie of je gaat er vandaan. Het is mijn persoonlijke mening dat iedereen zo zijn plekje mag hebben. Niet dat iedereen over iedereen de baas moet en wil spelen. De ander regels op legt en dat het die blindelings zonder commentaar moet volgen. Wat soms nog erger is dat mensen dan zelfs in een kooi worden gevangen met allerlei verhalen en dwangmaatregelen om vooral niet deze mensen kwijt te raken. Of omdat men elkaar niet de ruimte wil geven om ook eens de zaak van een andere kant te bekijken. Persoonlijk ben ik hierin heel erg moeilijk. Moeilijk accepteren van kortzichtigheid. En ik vermoed dat er wel meer mensen zijn die dit verschijnsel kennen of hebben ondervonden. Hetzij zo.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2006 10:53

De kerkenraad mag mensen aansporen, vermanen etc. Dit moet wel op Bijbelse gronden gebeuren. De kerkenraad mag geen mensen onterecht vermanen bijvoorbeeld. Ze mogen dus niet bepalen of je tv en internet hebt of niet... net als ze vroeger bijv. niet mochten oordelen op basis van of men offervlees at of niet. Het "een ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd" is iets wat ik nog wel eens mis...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 26 sep 2006 10:55

Optimatus,

De besluiten waar je over spreekt, zoals het afhouden van de doop of het Heilig Avondmaal en tv-gebruik, zijn in principe gebaseerd op de kerkorde die een kerkverband hanteert. Die kerkorde is door de kerkelijke synode vastgesteld en wordt eventueel uitgebreid met nieuwe, actuele voorschriften. De kerkenraad neemt volgens mij geen autonome beslissingen, althans niet van het bovengenoemde karakter. Zij voert slechts uit en ziet toe op naleving ervan.

De kerkenraad heeft echter nog andere, belangrijkere taken, zoals het pastoraat, het toetsen van de Woordverkondiging aan de Schrift en het verstrekken van 'geestelijk voedsel' aan hongerige zielen. Me dunkt dat we eerst daar een kerkenraad op moeten 'afrekenen' alvorens we ze gaan beschouwen als regelfabriek.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 26 sep 2006 20:09

Marnix schreef:De kerkenraad mag mensen aansporen, vermanen etc. Dit moet wel op Bijbelse gronden gebeuren. De kerkenraad mag geen mensen onterecht vermanen bijvoorbeeld. Ze mogen dus niet bepalen of je tv en internet hebt of niet... net als ze vroeger bijv. niet mochten oordelen op basis van of men offervlees at of niet. Het "een ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd" is iets wat ik nog wel eens mis...

Hmm. Ik ben het tendele met je eens. We mogen verwachten dat de Kerkeraad op basis van de bijbel regels op steld. Dat er soms er vanaf geweken wordt waar dit niet is toegestaan, is dit weer aan te vechten bij het kerkelijk tuchtcollege.

Ik proef uit jouw reactie van:" ze mogen niet bepalen of ik wel of geen tv/open internet heb." Duidelijk een beetje schoppen tegen regels. De kop in de wind gooien. Ik vind dit zeer zeker niet juist. Persoonlijk blijf ik erbij dat elke kerkverband vrij is zijn regels te bepalen. Weliswaar op grond van de bijbel maar toch. Je zou het kunnen zien als een poging het kerkvolk te beschermen tegen dwaalleer, afgoderij, afleiding van het Woord van God. Ik kan namelijk niet ontkennen dat het sluipende wijs je van de weg af kan leiden. Ik ervaar dit namelijk bij mijn ouders thuis wel. Zelf hebben we geen TV in huis. Als ik dan bij mijn ouwelui een mooie film aan het kijken ben, moet je eens tellen hoevaak je wel niet die reclameblokken ziet. Hebben we het nog even niet over de inhoud van de reclameblokken. Op internet moet je gerichter naar dit soort dingen zoeken. Dus is de kans dat je iets wordt op gedrongen ook veel kleiner. Je hebt iets meer handelingen nodig om tot zaken te komen die niet gepast zijn bij het beleid van de kerk.

Kortom. Om nu een kerkeraad af te kraken omdat ie regels heeft waarmee jij je niet kan herenigen.. Nee, dat kan niet in mijn ogen. Dan ben je net zo erg als dezelfde kerkeraad die jou iets oplegt. Min of meer wil jij de kerkeraad een regel opleggen door te zeggen dat ze niet in jouw zaken moeten zitten.. Dat accepteer jij ook niet op jouw beurt. Wees nuchter en ga naar een kerk die beter aan jouw wensen beantwoord.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 sep 2006 20:45

Marnix schreef:Het "een ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd" is iets wat ik nog wel eens mis...

Geldt dat ook voor een abonnement op de Playboy?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 26 sep 2006 21:09

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Het "een ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd" is iets wat ik nog wel eens mis...

Ja.. als je gemoed het tenvolle verzekerd. Dan is het toch goed? hahahaha... nee, geintje.. ik vat de onderliggende gedachte wel.

Groet,

fly29
Geloof, Hoop en Liefde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 sep 2006 22:18

Omdat wij tot afgelopen zondag toe nooit een eigen dominee hebben gehad, was de kerkenraad al die tijd eigenlijk onze dominee. En een dominee waakt over de zielen van de gemeenteleden, zei de dominee die onze dominee bevestigde zondag.
Bij ons was dat al die tijd dus de kerkenraad. En zij hadden wel het recht om mensen aan te spreken, waar ze waren als ze lange tijd niet in de kerk kwamen, of als er ruzies zouden zijn enzo.
Tja, het onderwerp tv enzo speelt bij onze gemeente niet, omdat kerkenraadsleden dat zelf ook hebben.
Maar abonnementen op PLayboy etc, dat zegt wel iets over die persoon die daar lid van is, en ik vind het de taak van de kerkenraad (in principe de dominee) daar wat mee te doen. En als je wel een dominee hebt vind ik het erg goed als de kerkenraad taken van hem overneemt, zoals deze dingen onderzoeken en ermee op huisbezoek te gaan naar de persoon in kwestie
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2006 11:44

Maja de Bij schreef:

Uiteraard niet. Ik maak toch het onderscheid tussen bijbelse regels en menselijke regels? De bijbel lijkt me op dit punt duidelijk te zijn en niemand die Gods regels naleeft kan in zijn gemoed ten volle verzekerd de Playboy lezen en God ervoor danken.

Fly29 schreef:Ik proef uit jouw reactie van:" ze mogen niet bepalen of ik wel of geen tv/open internet heb." Duidelijk een beetje schoppen tegen regels. De kop in de wind gooien. Ik vind dit zeer zeker niet juist. Persoonlijk blijf ik erbij dat elke kerkverband vrij is zijn regels te bepalen. Weliswaar op grond van de bijbel maar toch. Je zou het kunnen zien als een poging het kerkvolk te beschermen tegen dwaalleer, afgoderij, afleiding van het Woord van God. Ik kan namelijk niet ontkennen dat het sluipende wijs je van de weg af kan leiden. Ik ervaar dit namelijk bij mijn ouders thuis wel. Zelf hebben we geen TV in huis. Als ik dan bij mijn ouwelui een mooie film aan het kijken ben, moet je eens tellen hoevaak je wel niet die reclameblokken ziet. Hebben we het nog even niet over de inhoud van de reclameblokken. Op internet moet je gerichter naar dit soort dingen zoeken. Dus is de kans dat je iets wordt op gedrongen ook veel kleiner. Je hebt iets meer handelingen nodig om tot zaken te komen die niet gepast zijn bij het beleid van de kerk.

Het is in ieder geval niet verstandig. Daarom haalde ik ook even Romeinen 14 aan, over het eten van offervlees enzo. Paulus zegt heel duidelijk: De een vind dat het wel kan, de ander niet... laat elkaar daarin vrij, accepteer elkaar en veroordeel elkaar niet. Waarschuwen mag dan, verbieden niet. En al helemaal niet veroordelen op basis van regels... bijvoorbeeld iemand die wel tv of internet heeft weigeren aan het avondmaal. Dan maakt de kerkenraad duidelijk misbruik van zijn positie, de kerkenraad is immers niet autonoom maar staat in dienst van God... en mag daarom ook niet wijzer willen zijn dan God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 sep 2006 12:25

Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:

Uiteraard niet. Ik maak toch het onderscheid tussen bijbelse regels en menselijke regels? De bijbel lijkt me op dit punt duidelijk te zijn en niemand die Gods regels naleeft kan in zijn gemoed ten volle verzekerd de Playboy lezen en God ervoor danken.

Maar zal die kerkenraad niet precies hetzelfde zeggen over TV in huis?
Als de kerkenraad "in haar gemoed ten volle verzekerd "is dat iets niet in de bijbelse haak is, dan is zij gehouden hiertegen ten strijde te trekken.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2006 16:40

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:

Maar zal die kerkenraad niet precies hetzelfde zeggen over TV in huis?
Als de kerkenraad "in haar gemoed ten volle verzekerd "is dat iets niet in de bijbelse haak is, dan is zij gehouden hiertegen ten strijde te trekken.

Tja, en hoe willen ze dat bijbels onderbouwen? Wat de playboy betreft is dat niet zo moeilijk. Die kan je niet goed of slecht gebruiken. Maar als het om tv gaat? Je kan actualiteiten volgen, Nederland zingt kijken (om het maar ff wat zwart/wit weer te geven) of er slecht mee omgaan. Een tv is niet per definitie slecht, integendeel, het kan heel goed zijn.. als je er goed mee omgaat. Verbied je als kerkenraad de tv, dan ga je er vanuit dat men er niet goed mee om kan gaan en het daarom pertinent verkeerd is.... en dat slaat nergens op.... Dan kom je dus bij het zelfde uit als het eten van offervlees, wat goed of slecht kan zijn, afhankelijk van hoe je er mee omgaat en wat het met je doet. De ruimte die Paulus dan laat mis ik dan bij de kerkenraad.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 27 sep 2006 17:26

Tja is een lasting onderwerp. Ik denk dat het wel goed en Bijbels is als een gemeentelid in zonde leeft, om die te vermanen. Dit is ook een bijbelse opdracht voor christenen onderling. Voor zaken als tv en open internet is het inderdaad lastig. In veel gemeenten worden deze zaken ook als zondig gezien en is het dus vrij logisch dat men waarschuwt hiertegen. Ik denk echter dat waarschuwen voor de gevaren heel wat anders is als verbieden. Verbieden werkt bovendien vaak aafrechts en verwijdert mensen van de kerk (en van God). Mijn mening: verbieden niet maar waarschuwen voor de gevaren.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 28 sep 2006 20:44

Optimatus schreef:Er wordt in discussies nogal eens gerefereerd aan de positie van de kerkenraad. Wat vinden jullie dat een kerkenraad wel en niet kan maken met betrekking tot het leven van gemeenteleden? Mag zij bepalen of er TV in huis kan komen bij anderen, mag zij aan de hand daarvan mensen weigeren voor de bediening van de H. Doop?

mi is de kerkeraad de leiding van de kerk. De ouderling is "de baas" de dominee is in dienst bij de kerk. De kerkeraad als geheel draagt de lijn uit die in de synode besloten is en hetgeen wat opgetekend is in de kerkorde. Zij hebben ook de opdracht om de kerkelijke tucht te handhaven.
Als in de synode besloten is om TV en open internet censurabel te stellen heeft de kerkeraad de taak om leden die hier geen afstand van willen doen onder de trappen van censuur te brengen. Dit staat even los van de discussie of je het wel of niet eens bent met TV en open internet.

Je kiest op een gegeven moment om al dan niet belijdend lid van een kerkverband te worden en stelt je dan ook onder de tucht van de kerk.
Wil je je niet aan de regels houden die opgesteld zijn dan kun je beter een ander kerkverband opzoeken wat beter beantwoord aan je wensen.

Nu de vraag of je dus geweigerd mag worden van een van de sacramenten, de Heilige Doop of het Heilig Avondmaal, ik denk dan van ja.
Je hebt je als lid onder de tucht van de kerk gesteld en de kerk heeft nav de synode bepaalde zaken censurabel gesteld dan mag je niet deelnemen aan de sacramenten.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2006 21:02

Johnny_Camaro schreef:

mi is de kerkeraad de leiding van de kerk. De ouderling is "de baas" de dominee is in dienst bij de kerk. De kerkeraad als geheel draagt de lijn uit die in de synode besloten is en hetgeen wat opgetekend is in de kerkorde. Zij hebben ook de opdracht om de kerkelijke tucht te handhaven.
Als in de synode besloten is om TV en open internet censurabel te stellen heeft de kerkeraad de taak om leden die hier geen afstand van willen doen onder de trappen van censuur te brengen. Dit staat even los van de discussie of je het wel of niet eens bent met TV en open internet.

Je kiest op een gegeven moment om al dan niet belijdend lid van een kerkverband te worden en stelt je dan ook onder de tucht van de kerk.
Wil je je niet aan de regels houden die opgesteld zijn dan kun je beter een ander kerkverband opzoeken wat beter beantwoord aan je wensen.

Nu de vraag of je dus geweigerd mag worden van een van de sacramenten, de Heilige Doop of het Heilig Avondmaal, ik denk dan van ja.
Je hebt je als lid onder de tucht van de kerk gesteld en de kerk heeft nav de synode bepaalde zaken censurabel gesteld dan mag je niet deelnemen aan de sacramenten.

Hier ben ik het op zich mee eens. Al denk ik dat er wel degelijk protest mag aangetekend worden tegen de besluiten van kerkenraad/synode. Ik zelf zie het besluit met betrekking tot tv als een fout besluit, hoewel het voor mezelf wel wijs zou zijn dit besluit over te nemen (onze synode heeft dit soort uitspraken niet gedaan)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 28 sep 2006 21:08

Hier ben ik het op zich mee eens. Al denk ik dat er wel degelijk protest mag aangetekend worden tegen de besluiten van kerkenraad/synode. Ik zelf zie het besluit met betrekking tot tv als een fout besluit, hoewel het voor mezelf wel wijs zou zijn dit besluit over te nemen (onze synode heeft dit soort uitspraken niet gedaan)

Ik ben het met je eens dat er niet altijd even consequent gehandeld wordt, het ene wel verbieden en het andere niet. Maar ook de synode bestaat uit mensen die naar ik geloof toch het beste voorhebben met ons als leden van een kerkverband.
De synode van het ene kerkverband zal het misschien bij waarschuwen houden, wat ook niet verkeerd is. De andere synode verbied bepaalde dingen ook, omdat ze menen dat dit het meeste in overeenstemming is met Gods Woord.

Of bezwaar aantekenen zin heeft weet ik niet, vaak zijn dit unanieme besluiten, je krijgt dan misschien wel een onderbouwing als antwoord waardoor hun besluit voor jou wat verduidelijkt wordt, maar intrekken zullen ze volgens mij nooit doen.

Terug naar “Archief”