mw schreef:ik vind dat nog wel belangrijk... ik bedoel niet dat hij echt boven de gemeente moet staan. Maar dat hij nog wel met titel en/of achternaam aangesproken moeten worden. Hij heeft tenslotte een bijzonder beroep. Een dokter spreken we toch ook aan met dokter of meneer/mevrouw.
Een ds staat in een bijzonder ambt, daarom zeg ik als ik hem aanspreek altijd dominee
En wat nou als jou dominee naar je toekomt en zegt: Heej noem me voortaan gewoon bij de voornaam of voornaam/achternaam?
Als dominees dominee genoemd willen worden, vind ik het wel zo respectvol om dat ook te doen, hoewel dat niet voor dominees in het bijzonder geldt, maar voor alle mensen. Maar als ze liever gewoon bij de voornaam genoemd worden vind ik het net zo respectvol om dat dan ook te doen
Dat hij een speciaal beroep heeft hoeft niet in de manier van aanspreken zichtbaar worden, dit zie je in de bijbel ook niet terug bij Mozes, de richters, de profeten, Jezus, de apostelen... Dus dat is volgens mij nooit de reden om het te doen... Het kan uit respect, hoewel dat geen plicht is, respect zit hem uiteindelijk niet in titels... Als iemand echter graag wil dat je hem met u of met titel aanspreekt, gewoon doen. Maar velen willen het niet meer, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen.