Hoe noem je de dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Hoe noem je de dominee?

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2006 08:13

Hoe spreken jullie je dominee aan? En hoe noem je hem als je over hem praat?
Ik heb het meestal over dominee *achternaam* maar eentje stelde zelf voor om hem dominee *voornaam* te noemen en dat doe ik nu ook altijd. Maar om hem rechtstreeks aan te spreken vind ik 'dominee' soms wat afstandelijk klinken.

(Bij Crossroads international church zegt iedereen volgens mij gewoon de voornaam, daar zeg je niet pastor *bla* ofzo. Maar dat terzijde.)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2006 08:17

Hmm...ligt eraan :)
Doordat mijn vader veel met dominee's optrekt, ken ik er nogal veel persoonlijk. Er komen er elke week wel een of meerdere bij ons thuis. Dus die noem ik bij de voornaam.
Bij ons in de gemeente wordt vaak wel met dominee 'achternaam' gesproken, al doe ik dat zelf niet vaak.
Ik weet nog dat ik tijdens een cathegisatie op 16 jarige leeftijd, ik was net nieuw in de groep door een verhuizing, 'meneer' zei tegen hem. De hele groep moest lachen. Maar achteraf gezien was ik het met mezelf eens ;)
Toen ik nog echt volop puber was zei ik sowieso altijd meneer, omdat wij een nogal dominante dominee hadden en ik daar helemaal niet tegen kon.

In Rhenen hebben we verschillende kerken. In de SoW gemeente noemt iedereen de dominee''s bij de voornaam, zonder dominee, vink eigenlijk wel supergaaf. Daardoor staat die 'dominee' veel dichter bij de mensen dat een dominee in onze gemeente...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 apr 2006 08:29

dominee betekent toch gewoon meneer? :wink:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2006 08:45

leclerc schreef:dominee betekent toch gewoon meneer? :wink:

Haha,ik weet het niet, maar ik vind dominee veel meer 'hogere status' klinken dan meneer :D
Naja, de dominee waar ik cath van kreeg vond het iig niet zo leuk ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 apr 2006 09:52

volgens mij noemde ik hem redelijk stelselmatig mijnheer
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 10:12

Wij hebben twee dominees.

De ene noem ik dominee de Haan en de ander noem ik meestal Gert.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 19 apr 2006 10:27

Ha, wij hebben ook twee dominees,

en de een noem ik ook dominee, en de ander bij z'n voornaam. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 apr 2006 11:04

Op cath noem ik hem gewoon dominee; en verder niets eigenlijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 apr 2006 12:03

Raido schreef:Op cath noem ik hem gewoon dominee; en verder niets eigenlijk.

Doe ik ook tegen hem zelf, alleen hebben we het thuis wel vaak over *voornaam*, omdat mijn vader 'm in de kerkenraad ook zo aanspreekt (natuurlijk).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 apr 2006 12:41

ligt eraan

hier op Urk is het nogal gewoon dat je alleen (ook van leraren enzo) de achternaam zegt.
Dus heb ik het tegen mn moeder over dominee Bos.... heb ik het vaak over Bos.
Nu kennen wij 2 ds'en Bos.. de ene is Bos en de andere Jakob Bos. (wel altijd achternaam)
Verder gewoon altijd dominee....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 13:04

Ik denk dat er nog predikanten zijn die het prettig vinden om met Dominee te worden aangesproken.
Onze predikant vind het 'niet meer van deze tijd' dat een predikant 'boven' de gemeente leden staat.
Daarmee stel je je wel enigszins kwetsbaar op maar dat is een ander verhaal.
Ik zie/spreek hem niet meer zo vaak, maar onder de preek die ik Zondags krijg per email staat KvdG, klaas v/d Geest of Klaas.
Toen ik hem wel regelmatig irl sprak zei ik je/jij/jou e/o u.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 apr 2006 14:21

ik vind dat nog wel belangrijk... ik bedoel niet dat hij echt boven de gemeente moet staan. Maar dat hij nog wel met titel en/of achternaam aangesproken moeten worden. Hij heeft tenslotte een bijzonder beroep. Een dokter spreken we toch ook aan met dokter of meneer/mevrouw.
Een ds staat in een bijzonder ambt, daarom zeg ik als ik hem aanspreek altijd dominee
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 14:38

mw schreef:ik vind dat nog wel belangrijk... ik bedoel niet dat hij echt boven de gemeente moet staan. Maar dat hij nog wel met titel en/of achternaam aangesproken moeten worden. Hij heeft tenslotte een bijzonder beroep. Een dokter spreken we toch ook aan met dokter of meneer/mevrouw.
Een ds staat in een bijzonder ambt, daarom zeg ik als ik hem aanspreek altijd dominee
Ik wil niet vervelend overkomen, maar dat was toch vroeger, zo ook de notaris niet te vergeten?
Nee de dokter spreek ik ook aan met je.
Misschien als voorbeeld, Jezus werd ook aangesproken met zijn voornaam, omdat Hij onder de mensen was op aarde, niet erboven, ofzo.
Dan klopt dat vers: Welk een vriend die onze Jezus........ dus ook niet?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 14:55

mw schreef:ik vind dat nog wel belangrijk... ik bedoel niet dat hij echt boven de gemeente moet staan. Maar dat hij nog wel met titel en/of achternaam aangesproken moeten worden. Hij heeft tenslotte een bijzonder beroep. Een dokter spreken we toch ook aan met dokter of meneer/mevrouw.

En wat nou als jou dominee naar je toekomt en zegt: Heej noem me voortaan gewoon bij de voornaam of voornaam/achternaam?

Als dominees dominee genoemd willen worden, vind ik het wel zo respectvol om dat ook te doen, hoewel dat niet voor dominees in het bijzonder geldt, maar voor alle mensen. Maar als ze liever gewoon bij de voornaam genoemd worden vind ik het net zo respectvol om dat dan ook te doen :)

Dat hij een speciaal beroep heeft hoeft niet in de manier van aanspreken zichtbaar worden, dit zie je in de bijbel ook niet terug bij Mozes, de richters, de profeten, Jezus, de apostelen... Dus dat is volgens mij nooit de reden om het te doen... Het kan uit respect, hoewel dat geen plicht is, respect zit hem uiteindelijk niet in titels... Als iemand echter graag wil dat je hem met u of met titel aanspreekt, gewoon doen. Maar velen willen het niet meer, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2006 15:07

Ik vind het juist moeilijk om oudere mensen bij de voornaam te noemen. Al maakt het wel uit in welke context het is. Bij collega's ben ik het vanaf het begin gewend, dus dan gaat me dat goed af. Maar mijn docenten hebben te gewoonte om je als masterstudent ineens e-mails met hun voornaam eronder te sturen. Dat vind ik wel lastig, want ik krijg dat echt m'n strot niet uit (per e-mail lukt het nog net), omdat ik ze al jaren meneer noem.

Terug naar “Archief”