Muziek, tot Gods eer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Muziek, tot Gods eer?

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 12:54

Heb een probleem:

Heb thuis wel eens discussie over muziek. Moet muziek pertinent tot Gods eer zijn? Zijn andere oogmerken, als ontspanning, ontplooiing van je talenten, ook 'toegestaan'? Welke muziek is tot Gods eer? Welke niet?

Groet,
Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 13 mar 2003 12:59

Officieel (volgens johanvreugdenhil) mag dat dus niet. Muziek is alleen voor God (?) en is niet om gewoon ff uit je dak te gaan of gewoon voor de leuk.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 13:02

Skoezie schreef:Officieel (volgens johanvreugdenhil) mag dat dus niet. Muziek is alleen voor God (?) en is niet om gewoon ff uit je dak te gaan of gewoon voor de leuk.

Ja, en mijn redenatie: dan mag je ook geen romannetjes meer lezen, maar alleen de Bijbel en prekenboeken. Hmm, vrij kort door de bocht (je pakt iig de bermpaaltjes mee :mrgreen: ).
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 13 mar 2003 13:11

Ik vind zelf dat muziek ook voor je zelf is en niet allen voor God. Ok God gaf ons de stem om hem te eren. Maar dat wil niet zeggen dat wij geen dingen met die stem voor ons zelf mogen doen. En ik ben helemaal niet van plan om prekenboeken te gaan lezen (in de ban van de ring is ook een goed boek). We zouden dan net als ultraortodoxe joden moeten leven.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 13:13

Skoezie schreef:Ik vind zelf dat muziek ook voor je zelf is en niet allen voor God. Ok God gaf ons de stem om hem te eren. Maar dat wil niet zeggen dat wij geen dingen met die stem voor ons zelf mogen doen. En ik ben helemaal niet van plan om prekenboeken te gaan lezen (in de ban van de ring is ook een goed boek). We zouden dan net als ultraortodoxe joden moeten leven.

Goed, we zijn het eens. :lol: Misschien zijn er andere meningen??

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 mar 2003 14:05

kijk...ergens in de bijbel staat (corinte 10 als ik het goed doe) dat ALLES wat je doet tot eer van God moet zijn...
Dat is echt heel veel.... tijd voor bezinning dus...
Laatst gewijzigd door Acire op 13 mar 2003 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 13 mar 2003 14:06

I hope so, andrers wordt het zo saai... (ik ben wel tegen satanisch muziek van bv. SlipKnot en D-devils0.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 14:13

Acire schreef:kijk...ergens in de bijbel staat (corinte 10 als ik het goed doe) dat ALLES wat je doet tot eer van God moet zijn...

Oké, wat is tot Gods eer?
Klassiek, pop, hoever? Symfoniën, pianoconcerten, tot eer van God? Vind maar moeilijk. :(

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 14:21

Acire schreef:kijk...ergens in de bijbel staat (corinte 10 als ik het goed doe) dat ALLES wat je doet tot eer van God moet zijn...

1 Kor 10:31
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Als ik de context lees, wordt er hier, volgens mij, niet expliciet gezegd dat alles wat je doet tot eer van God moet zijn. Een ieder handele naar zijn eigen geweten, maar geve een ander geen aanstoot. Dát lees ik erin, misschien kan iemand me van een andere uitleg overtuigen??

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 13 mar 2003 14:32

Skoezie schreef:Officieel (volgens johanvreugdenhil) mag dat dus niet. Muziek is alleen voor God (?) en is niet om gewoon ff uit je dak te gaan of gewoon voor de leuk.

Ff 1 ding: Johan Vreugdenhil is absoluut geen mafkees! (heb ooit een avond van 'm bijgewoond. Hij is door z'n achtergrond vrij radicaal t.o.v. twijfelgevallen in de muziek, maar hij heeft zeker voor een heel erg groot deel gelijk!

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 13 mar 2003 15:27

Ik sta ook wel achter die Johan, maar ook die Johan kan niet zwart op wit stellen wat bij muziek luisteren wel en niet tot Gods eer zal zijn.

Oftewel een lied kan geschreven zijn tot Zijn eer, maar kan dan nog net zo goed gezongen worden waarbij het Hem geen eer aandoet.
En een lied niet geschreven om Hem eer te bewijzen, kan ook bezongen worden met een eerbaar gevoel.

Alles bij elkaar vind ik gebod nummer 1 hierbij het belangrijkste:
Gij zult geen andere goden liefhebben ten koste van Mij/boven Mij/naast Mij.

Ik zou daarom zeggen, zolang je geloof er maar op geen enkele wijze aan ten onder gaat en er niets is wat met het lied te maken heeft dat boven de Heer gesteld wordt, dan is het ok. Maar dat brengt nog geen oplossing, maar een vraag.

In hoeverre kun je zeker zijn van je geloof en heb je daar eigen hand in?
sol lucet omnibus

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 13 mar 2003 16:22

Zijn Psalmen en de Klaagliederen niet de mooiste liederen die we hebben gehad?
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 13 mar 2003 16:24

en wat dacht je van Do (het nr. 'Heaven') dan? Dat is toch ook wel mooi hoor!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 13 mar 2003 16:25

Rudolf: Sport en spel gaan samen met jingel bells naar de hel!
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 13 mar 2003 16:27

Jij bent echt zwaar refo zeg!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Terug naar “Archief”