Jozua -> oorlog

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Jozua -> oorlog

Berichtdoor Lalage » 06 jul 2005 11:28

Ik ben nu bezig om Jozua te lezen tijdens m'n stille tijd. Ik zit bij hoofdstuk 8 en ik kan daar dus echt nix mee: het gaat over dat de Israelieten de stad Ai veroveren en in de fik steken. Ik denk dan aan de mensen die daar woonden. God heeft hen toch ook gemaakt? Waarom worden ze dan zo lomp afgemaakt? Moet dat nou?
En wat heeft dit voor boodschap voor iemand die nu leeft?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jul 2005 13:00

het eerste wat ik denk: God beslist over leven en dood.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 jul 2005 13:46

Tja het Beloofde Land is met oorlog veroverd... Heb je dan geen moeite hoe het Jericho vergaan is, naast Ai kun je namelijk nog wel veel meer dingen aanhalen. :wink:
Bedoel Israel heeft heel wat oorlogen gevoerd en zo tegen Israel zijn ook weer veel oorlogen gevoerd.

De boodschap is denk in eerste instantie dat het de geschiedenis van Israel verteld en dat God het volk steunde. Had Israel denk je via diplomatische weg het land verkregen?

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jul 2005 13:52

Yael schreef:Bedoel Israel heeft heel wat oorlogen gevoerd en zo tegen Israel zijn ook weer veel oorlogen gevoerd.

Oh,oh groepskarma........

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 06 jul 2005 14:55

"God heeft hen toch ook gemaakt?"

Ja, juist omdat God hen ook gemaakt heeft, beslist Hij over leven en dood. Ik begrijp wel wat je bedoeld, tlijkt alsof het wreed is dat zo een hele stad uitgemoord wordt, maar uiteindelijk verdient niemand iets beters dan de dood. Des te groter is het als je toch iets anders krijgt dan dat :shock:

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 06 jul 2005 15:13

Er staat ergens dat de Heere de Kanaänieten straften vanwege hun zonden ik weet niet meer waar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 18:49

johannes1 schreef:het eerste wat ik denk: God beslist over leven en dood.

Ik denk dan weer: zo kun je alle nazi's ook vrijpleiten.

Zeckie schreef:"God heeft hen toch ook gemaakt?"

Ja, juist omdat God hen ook gemaakt heeft, beslist Hij over leven en dood. Ik begrijp wel wat je bedoeld, tlijkt alsof het wreed is dat zo een hele stad uitgemoord wordt, maar uiteindelijk verdient niemand iets beters dan de dood. Des te groter is het als je toch iets anders krijgt dan dat

Nounou, dat is toch geen excuus? Als ik jou vermoord ben ik hoe dan ook een brute eikel, of je nu de dood verdient hebt of niet.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 19:32

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:het eerste wat ik denk: God beslist over leven en dood.

Ik denk dan weer: zo kun je alle nazi's ook vrijpleiten.
Zeckie schreef:"God heeft hen toch ook gemaakt?"

Ja, juist omdat God hen ook gemaakt heeft, beslist Hij over leven en dood. Ik begrijp wel wat je bedoeld, tlijkt alsof het wreed is dat zo een hele stad uitgemoord wordt, maar uiteindelijk verdient niemand iets beters dan de dood. Des te groter is het als je toch iets anders krijgt dan dat
Nounou, dat is toch geen excuus? Als ik jou vermoord ben ik hoe dan ook een brute eikel, of je nu de dood verdient hebt of niet.
Je kunt de Nazi's alleen vrijpleiten als je denk dat God hun daarvoor de opdracht gaf. Als God over leven en dood beslist en ook recht spreekt, zou Hij natuurlijk kunnen besluiten dit door een oorlog te uit te voeren en daarvoor één volk de opdracht te geven. Nu is er niemand rechter boven dat volk dan God, dus moet God maar berechten of dat volk naar Zijn wil heeft gehandeld of niet.

Nu kom jij natuurlijk met het argument dat het gevaarlijk is: iedereen kan wel zeggen een opdracht van God te hebben. Dan is mijn antwoord: dat zal (bijv. de Nederlandse) rechter dan wel uitmaken (ik denk dat hij dat van tafel veegt).

Ik geloof dat God het principe van gezag heeft ingesteld, toen waren dat de leiders van het volk Israel, en in Nederland zijn er rechters, en politie etc. Daarom kan onze regering ook beslissen mensen naar Irak te sturen en die zouden wel eens iemand kunnen doden. Ik kan dat niet beslissen.

Dus in feite strijd het idee van Jozua niet tegen onze rechtsorde; dat zou het wel doen als Jozua vandaag zou leven, omdat alle landen (behalve de kleinste) zich aan de VN verdragen hebben onderworpen.
sunlover schreef:Er staat ergens dat de Heere de Kanaänieten straften vanwege hun zonden ik weet niet meer waar
Je heb 100% gelijk. Wij kunnen ons niet meer voorstellen dat God op deze manier een straf uitvoert; het strijd compleet tegen de huidige systemen van internationale verdragen en anti-doodstraf. Maar dat wil niet zeggen dat onze idee-en over internationale verhoudingen ook door God gedeeld worden.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 06 jul 2005 23:44

Aragorn schreef:Nounou, dat is toch geen excuus? Als ik jou vermoord ben ik hoe dan ook een brute eikel, of je nu de dood verdient hebt of niet.

Het verschil is dat jij dan geen opdracht van God hebt gekregen om mij te vermoorden ;), maar Israël had wel de opdracht om naar hun beloofde land te trekken en er te wonen. Je mag best veronderstellen dat de inwoners van Ai zich verzet hebben. Als ze dat niet gedaan hadden, en zich gewoon hadden overgegeven waren ze waarschijnlijk hetzelfde geworden wat de Gibeonieten zijn geworden t.o.v. Israël tijdens diezelfde verovering van Kanaän. Zij het door een list...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 07:45

Israel was het enige volk wat mocht moorden in de naam van een God, doet een Palestijn dat tegen die Israelietjes dan breekt er hel en verdoemenis uit als je Simson of welke richter dan ook vergelijkt met een terrorist.

Israel was niets beter dan elk ordinair volkje, de leiders van het volk vonden dat het land voor hun was en legden bijna alle kanaanieten om, ik kan dit nooit zo goed koppelen met een barmhartige God, het lijk dat JHWH net zo'n God als Baal of Rimmon.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2005 08:20

Ik had het er nog over met Borkdude. Hij zei dat de inwoners van Jericho en Ai misschien wel de kans hadden gehad zich aan te sluiten bij Israel, er waren immers wel meer heidenen die met Israel meetrokken. En Rachab werd gered, omdat ze had gehoord over de God van Israel en dat geloofde. Misschien zit het dus zo?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 08:30

De opdracht van God was om alle Kanaanieten te doden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 jul 2005 08:43

Raido schreef:De opdracht van God was om alle Kanaanieten te doden..

Klopt, Jozua 11:19 en 20
19 Er was geen stad, die vrede maakte met de kinderen Israels, behalve de Hevieten, inwoners van Gibeon; zij namen ze allen in door krijg.
20 Want het was van den HEERE, hun harten te verstokken, dat zij Israel met oorlog tegemoet gingen, opdat hij hen verbannen zoude, dat hun geen genade geschiedde, maar opdat hij hen verdelgen zoude, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jul 2005 08:53

Ik vind dit een heel moeilijk onderwerp.

maar deze tekst geeft wel de verklaring.

Isa 43:4 Van toen af, dat gij kostelijk zijt geweest in Mijn ogen, zijt gij verheerlijkt geweest, en Ik heb u liefgehad; daarom heb Ik mensen in uw plaats gegeven, en volken in plaats van uw ziel.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jul 2005 09:11

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:De opdracht van God was om alle Kanaanieten te doden..

Klopt, Jozua 11:19 en 20
19 Er was geen stad, die vrede maakte met de kinderen Israels, behalve de Hevieten, inwoners van Gibeon; zij namen ze allen in door krijg.
20 Want het was van den HEERE, hun harten te verstokken, dat zij Israel met oorlog tegemoet gingen, opdat hij hen verbannen zoude, dat hun geen genade geschiedde, maar opdat hij hen verdelgen zoude, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.

En daar hat God denk ik zijn redenen voor!

gewoonten van de kanaanieten
- pasgeboren babys levend verbranden
- religues ritueel opvoeren door de benen van een vrouw die aan het bevallen was aan elkaar te binden totdat ze dood ging
- soms spiesten ze overwonnenen op palen en vierde men overwinning door de kleine kinderen van hun onderdanen met hun hoofd tegen de rosten te verbrijzelen

genoeg reden om een einde te maken! Als dit waar zou zijn zal een stop beter zijn dan doorgang.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”