Aragorn schreef:johannes1 schreef:het eerste wat ik denk: God beslist over leven en dood.
Ik denk dan weer: zo kun je alle nazi's ook vrijpleiten.
Zeckie schreef:"God heeft hen toch ook gemaakt?"
Ja, juist omdat God hen ook gemaakt heeft, beslist Hij over leven en dood. Ik begrijp wel wat je bedoeld, tlijkt alsof het wreed is dat zo een hele stad uitgemoord wordt, maar uiteindelijk verdient niemand iets beters dan de dood. Des te groter is het als je toch iets anders krijgt dan dat
Nounou, dat is toch geen excuus? Als ik jou vermoord ben ik hoe dan ook een brute eikel, of je nu de dood verdient hebt of niet.
Je kunt de Nazi's alleen vrijpleiten als je denk dat God hun daarvoor de opdracht gaf. Als God over leven en dood beslist en ook recht spreekt, zou Hij natuurlijk kunnen besluiten dit door een oorlog te uit te voeren en daarvoor één volk de opdracht te geven. Nu is er niemand rechter boven dat volk dan God, dus moet God maar berechten of dat volk naar Zijn wil heeft gehandeld of niet.
Nu kom jij natuurlijk met het argument dat het gevaarlijk is: iedereen kan wel zeggen een opdracht van God te hebben. Dan is mijn antwoord: dat zal (bijv. de Nederlandse) rechter dan wel uitmaken (ik denk dat hij dat van tafel veegt).
Ik geloof dat God het principe van gezag heeft ingesteld, toen waren dat de leiders van het volk Israel, en in Nederland zijn er rechters, en politie etc. Daarom kan onze regering ook beslissen mensen naar Irak te sturen en die zouden wel eens iemand kunnen doden. Ik kan dat niet beslissen.
Dus in feite strijd het idee van Jozua niet tegen onze rechtsorde; dat zou het wel doen als Jozua vandaag zou leven, omdat alle landen (behalve de kleinste) zich aan de VN verdragen hebben onderworpen.
sunlover schreef:Er staat ergens dat de Heere de Kanaänieten straften vanwege hun zonden ik weet niet meer waar
Je heb 100% gelijk. Wij kunnen ons niet meer voorstellen dat God op deze manier een straf uitvoert; het strijd compleet tegen de huidige systemen van internationale verdragen en anti-doodstraf. Maar dat wil niet zeggen dat onze idee-en over internationale verhoudingen ook door God gedeeld worden.