Gedrag is altijd een keuze!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 29 apr 2005 21:25

roept u maar wat u vindt!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 29 apr 2005 21:27

Grotendeels mee eens.

Aan de andere kant zit de mens zo in elkaar dat hij/zij reflexmatig reageert op invloeden/situaties. Echter: ook daar heb je zelf invloed op.

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 30 apr 2005 18:16

Gedrag is altijd een keuze.

Ik ben er niet mee eens. Soms wil je wel wat zeggen maar hou je je stil, maar de wens is er wel om wat te zeggen. Je maakt dan wel een keuze van je gedrag, maar het is niet altijd je wens van het gedrag
Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad." Psalm 119:105

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 30 apr 2005 18:33

niet mee eens.
gedrag is niet altijd een keuze
gedrag is wel te veranderen.
just below my skin I'm screaming

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 apr 2005 18:36

Gedrag is de uitkomst van karakter, opvoeding, omgevingsfactoren en ook nog een beetje keuze. Maar ook die keuze staat weer niet opzichzelf.

André

Berichtdoor André » 30 apr 2005 22:11

Gewenst gedrag is wel een keuze.....(sommige mensen weten waar ik op doel)

joepie

Berichtdoor joepie » 01 mei 2005 15:26

André schreef:Gewenst gedrag is wel een keuze.....(sommige mensen weten waar ik op doel)

Ongewenst gedrag ook!
Anders zou je een marionet zijn en is er iemand anders die je gedrag bepaald. Lijkt me niet.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 01 mei 2005 19:44

tja uhm vraagjes........

Cc- 'Echter: ook daar heb je zelf invloed op', dus je bent het er wel mee eens?

Evelien- jij kiest toch om je mond dicht te houden?

Jewel- verklaar u nader (niet mee eens. gedrag is niet altijd een keuze gedrag is wel te veranderen.) waarom niet altijd? wanneer dan niet?

Aragorn- ik denk ook dat het onstaan van veel gedrag niet op bewustzijnsniveau wordt beleefd, maar zonder keuze wordt het toch moeiluk, je karakter, opvoeding en contextuele situatie kun je tegen hebben maar zonder keuze geen gedrag. keuze = sterkte/mate van een behoefte x de mogelijkheid tot realisatie van een behoefte

Andre- ik weet niet waar je op doelt

Gedrag is altijd een keuze want volgens mij bepaald je denken je voelen en handelen, en dus vanuit je denken kies je altijd wat je doet. aldus mij...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2005 19:52

joepie schreef:
André schreef:Gewenst gedrag is wel een keuze.....(sommige mensen weten waar ik op doel)

Ongewenst gedrag ook!
Anders zou je een marionet zijn en is er iemand anders die je gedrag bepaald. Lijkt me niet.

Er is anders best een hoop voor te zeggen dat ons gedrag voornamelijk bepaald wordt door onze omgeving..

aardmannetje schreef:Aragorn- ik denk ook dat het onstaan van veel gedrag niet op bewustzijnsniveau wordt beleefd, maar zonder keuze wordt het toch moeiluk, je karakter, opvoeding en contextuele situatie kun je tegen hebben maar zonder keuze geen gedrag. keuze = sterkte/mate van een behoefte x de mogelijkheid tot realisatie van een behoefte

Zonder keuze geen gedrag? Hoe definieer jij gedrag precies dan?

Ik geloof dat er hoop dingen zijn die we doen waar we amper bij nadenken, die gewoonte zijn (geworden) en waarvoor we dus niet echt kiezen. We zouden er wel voor kunnen kiezen om iets te veranderen, maar ook die keuze staat weer niet op zichzelf en is onderhevig aan externe invloeden en factoren.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 mei 2005 20:11

Maar toch maak je zelf die keuze.
Of je het nu als automatisme bent gaan doen, je kiest er zelf voor.
Niet iemand die aan je touwtjes trekt.

André

Berichtdoor André » 01 mei 2005 20:23

Aragorn schreef:
joepie schreef:

Ongewenst gedrag ook!

Er is anders best een hoop voor te zeggen dat ons gedrag voornamelijk bepaald wordt door onze omgeving..
Jah, daar zit waarheid in.

@aardmannetje, ik doel hier op, overigens er is meer te googlen over dit onderwerp.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2005 20:26

Er is niet perse een iemand die voor je aan de touwtjes trekt, je wordt ook niet gedwongen. Maar dat neemt niet weg dat gewoon een belangrijk gedeelte van je gedrag bepaald wordt door je opvoeding, je karakter, je ingesleten gedragspatronen, je omgeving, allemaal dingen waar je niet voor kiest.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 01 mei 2005 20:47

Cc- 'Echter: ook daar heb je zelf invloed op', dus je bent het er wel mee eens?

Ik ben het met je eens dat gedrag veelal een keuze is, echter niet altijd.

Je hebt zoals aragorn aangeeft verschillende invalshoeken. Echter: je bepaalt voor een deel hoe je met zaken omgaat bijv. Gedrag kun je veranderen tot op zekere hoogte.

Voorbeeld: stel dat ik ergens helemaal kapot van ben, dan kan ik nog wel zelf bepalen of ik in een hoekje ga zitten huilen, of ervan maken wat ervan te maken valt.
Let wel: tot op zekere hoogte natuurlijk.

Het feit dat ik stel dat gedrag veelal een keuze is heeft ook met m'n persoonlijke instelling te maken. Stel dat je bang in het donker bent, dan reageer je angstig op het donker, of je probeert het te verbeteren. Zelf zou ik proberen niet meer bang in het donker te zijn.

Tot slot: het valt niet mee om reflexen (want dat valt ook onder gedrag) te veranderen. Maar aan je instelling etc. kun je wel degelijk werken.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 01 mei 2005 22:31

Aragorn- wat ik onder gedrag versta/mijn definitie:
menselijk gedrag: alle waarneembare handelingen en alle reacties op omgevingsinvloeden(interactie) van een menselijk individu.
en
Aragorn schreef:Ik geloof dat er hoop dingen zijn die we doen waar we amper bij nadenken, die gewoonte zijn (geworden) en waarvoor we dus niet echt kiezen.
dat je er niet over nadenkt betekent niet dat je niet kiest, probeer ze maar eens te laten, dan moet je daar toch eerst voor kiezen :)
en
Aragorn schreef:die keuze staat weer niet op zichzelf en is onderhevig aan externe invloeden en factoren
wat bedoelt u hiermee?

Joepie Joepie is het met me eens :mrgreen:

Andre- site gezien, hebben ze het o.a. over negatieve 'gedachten' die je gedrag beinvloeden is mijn stelling toch niet zooo verkeerd of wel?

Gedrag is altijd een keuze want volgens mij bepaald je denken je voelen en handelen, en dus vanuit je denken kies je altijd wat je doet. aldus mij...

Aragorn schreef:Maar dat neemt niet weg dat gewoon een belangrijk gedeelte van je gedrag bepaald wordt door je opvoeding, je karakter, je ingesleten gedragspatronen, je omgeving, allemaal dingen waar je niet voor kiest.

Met je wil kun je je toch tegen keren, ok behalve karakter dan dat duurt wat langer denkk.

Cc schreef:Voorbeeld: stel dat ik ergens helemaal kapot van ben, dan kan ik nog wel zelf bepalen of ik in een hoekje ga zitten huilen, of ervan maken wat ervan te maken valt.
Let wel: tot op zekere hoogte natuurlijk.

Interesssant, tot op welke hoogte bedoel jij, huilen is toch een prima reactie overigens en daarna maak je ervan wat ervan te maken valt.

Waarom kies jij ervoor niet meer bang te zijn in het donker, je bent toch angstig?

Reflexmatig gedrag valt onder de automatismen van gedrag, dit gedrag is impulsgestuurd. reflexen leer je d.m.v conditionering aan en zijn niet altijd verkeerd. Je hand wegtrekken bij een warme kraan is niet verkeerd en zelfs logisch ter overleving. Negatieve reflexen zijn reacties die terug te voeren zijn op eerder gemaakte keuzes denk ik.

André

Berichtdoor André » 01 mei 2005 22:57

aardmannetje schreef:Andre- site gezien, hebben ze het o.a. over negatieve 'gedachten' die je gedrag beinvloeden is mijn stelling toch niet zooo verkeerd of wel?
Heb ik ook niet gezegd dacht ik......
Maar ik attendeerde je even op de RET zodat je niet iets hoeft "uit te denken" wat er al is. :P

Terug naar “Archief”