Moderator: Moderafo's
joepie schreef:André schreef:Gewenst gedrag is wel een keuze.....(sommige mensen weten waar ik op doel)
Ongewenst gedrag ook!
Anders zou je een marionet zijn en is er iemand anders die je gedrag bepaald. Lijkt me niet.
aardmannetje schreef:Aragorn- ik denk ook dat het onstaan van veel gedrag niet op bewustzijnsniveau wordt beleefd, maar zonder keuze wordt het toch moeiluk, je karakter, opvoeding en contextuele situatie kun je tegen hebben maar zonder keuze geen gedrag. keuze = sterkte/mate van een behoefte x de mogelijkheid tot realisatie van een behoefte
Jah, daar zit waarheid in.Aragorn schreef:joepie schreef:André schreef:Gewenst gedrag is wel een keuze.....(sommige mensen weten waar ik op doel)
Ongewenst gedrag ook!
Anders zou je een marionet zijn en is er iemand anders die je gedrag bepaald. Lijkt me niet.
Er is anders best een hoop voor te zeggen dat ons gedrag voornamelijk bepaald wordt door onze omgeving..
Cc- 'Echter: ook daar heb je zelf invloed op', dus je bent het er wel mee eens?
dat je er niet over nadenkt betekent niet dat je niet kiest, probeer ze maar eens te laten, dan moet je daar toch eerst voor kiezenAragorn schreef:Ik geloof dat er hoop dingen zijn die we doen waar we amper bij nadenken, die gewoonte zijn (geworden) en waarvoor we dus niet echt kiezen.
wat bedoelt u hiermee?Aragorn schreef:die keuze staat weer niet op zichzelf en is onderhevig aan externe invloeden en factoren
Gedrag is altijd een keuze want volgens mij bepaald je denken je voelen en handelen, en dus vanuit je denken kies je altijd wat je doet. aldus mij...
Aragorn schreef:Maar dat neemt niet weg dat gewoon een belangrijk gedeelte van je gedrag bepaald wordt door je opvoeding, je karakter, je ingesleten gedragspatronen, je omgeving, allemaal dingen waar je niet voor kiest.
Cc schreef:Voorbeeld: stel dat ik ergens helemaal kapot van ben, dan kan ik nog wel zelf bepalen of ik in een hoekje ga zitten huilen, of ervan maken wat ervan te maken valt.
Let wel: tot op zekere hoogte natuurlijk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten