Rome en 'rechtste refokerken'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jansen
Mineur
Mineur

Rome en 'rechtste refokerken'

Berichtdoor Jansen » 11 apr 2005 18:39

L.S.

In de afgelopen week hebben we niets hoeven missen alle Roomse pracht en praal. De St-Pieter, de kardinalen, de wachten, de massa's mensen van over de hele wereld, allemaal erg indrukwekkend. Maar als we al het Roomse spektakel wegdenken, wat blijft er dan over? Wat is de werkelijke inhoud van de Roomse kerk? Wel, ik moet (met schaamrood op de kaken) bekennen dat ik een stukje van de begrafenisplechtigheid heb bekeken. En ondanks de indrukwekkendheid van de massale Roomse volkshisterie heb ik het maar gauw afgezet, wat een leegte! Het evangelie werd niet gebracht, nee het 'mysterie van pasen', de Heere werd niet aangeroepen, maar alle Roomse heiligen, er werd geen schriftuurlijke preek gehouden, maar een 'in memoriam' over JPII. Hoe zeer werden Jezus en Zijn enig zaligmakend heilswerk buiten beschouwing gelaten! Wat een blamage voor de gehele christenheid! Een ballon van riten en afgoderijen, maar de inhoud was enkel lucht!

Het deed mij pijn hoe zeer Jezus' heilswerk ontkracht werd, hoezeer mensen werden afgehouden van de genade van de Heere, door afleiding met allerlei rituelen. De kracht van Jezus' bloed werd volkomen 'ontkracht'.

En toch, hierin zag ik een grote overeenkomst met de ultra-orthodoxe kerken in ons land (GGiN, OGGiN, OGG, GG (??), en de 'Gekrookte rieters'). De kerken die qua vorm en inhoud de grootste afstand tot Rome hebben en die dikwijls de grootste papenhaters zijn, hebben een grote overeenkomst met de RK-kerk!!!
Namelijk hun ontkrachting van de kracht van Jezus' bloed en van Zijn genade. Deze 'rechtste refokerken', waar geleerd wordt dat er geen zekerheid des geloofs is (of slecht voor zeer enkelen) verdraaien en misbruiken Jezus' heilswerk. Hierdoor vinden vele zielen die de Heere vrezen toch hun Heere niet! Hierdoor geloven vele mensen, waarvan de Heere zo graag zou zien dat ze tot Hem naderen (Komt herwaarts tot Mij) , dat ze niet tot Hem kunnen naderen en dat ze pas op de jongste dag zullen weten of de genade ook hen ten deel is gevallen. Wat verschrikkelijk, dat in dergelijke kerken de genade van de Heer zo versmalt wordt, wat erg dat zovelen de Heere niet kennen omdat hen geleerd wordt dat ze Hem niet kunnen kennen!

Rome en 'rechtste refokerken', de vorm en inhoud zijn zo verschillend als verschillend maar verschillend kan zijn, en toch, de uitwerking is hetzelfde! Namelijk vele, vele zielen die de Heere Christus niet kennen als Zaligmaker en die zo eeuwig verloren zullen gaan!

Laten we bidden dat zowel Rome als de 'rechtste refokerken' vernieuwd, ge-reformeerd, mogen worden door de kracht van Gods Geest en de bevrijdende Waarheid van het Woord!
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 11 apr 2005 19:47

Ik zat op zo'n soort topic te wachten :) .
De vraag is natuurlijk in hoeverre de 3 bekende sola's bij ons (lees de rechterkant van de ger.gez.) nog functioneren.
Laten we ze doorlopen:
Alleen genade: Is moeilijk voor ieder mens. We bouwen liever op onze eigen ervaringen als op genade alleen. Ik denk dat dat voor iedereen geldt, en dat het daarom van belang is om dat in de prediking niet te gaan beaccenturen, wat helaast wel gebeurt.
Alleen geloof: Ook al zo lastig. Alleen geloof geeft aan dat het alleen genade is, en dat er van ons niets bij komt. Dat wij ook niet van alles hoeven mee te brengen en dat er van onze kant geen voorwaarden gesteld worden. Te makkelijk heet dat dan....
Alleen de Schrift: Ik hoef maar de recente discussie rond Blaauwendraad aan te halen. Jazeker, het staat wel in de Bijbel, maar Gods volk leert het anders :( .

Conclusie: echt reformatorisch zijn we niet meer :shock: , maar gelukkig wordt nog wel Jezus als zaligmaker voorgesteld (en soms zelfs aangeboden...). Zo erg als in de RK kerk is het dus nog lang niet....
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 11 apr 2005 23:15

Ik ben het er helemaal mee eens.

Ik heb ook de hele uitvaart gezien. Ik vond het wel diep indrukwekkend maar dat heeft met mijn karakter te maken. Ik dacht dat is de mensheid, die daar als een korreltje mensen bij elkaar de grote God om moet buigen. Ik dacht op dat moment wel: Die mensen, (bijvoorbeeld Kardinaal Ratzinger) en ook de anderen hebben een diep besef van Gods heiligheid.
In diverse intervieuws bijvoorbeeld met kardinaal Simonis, Antoine Bodar merk je toch dat die mensen eigen zondigheid gevoelen en zich aanbevelen bij Gods barmhartigheid. maar.... Kardinaal Simonis zelfs, hoe buitengewoon simpathiek en integer, geestelijk, en transparant hij ook overkomt heeft geen zekerheid, dan wordt ik vol van medelijden. Arme mensen. Toch geloof ik dat ook velen van hen Jezus in feite aangenomen hebbenals hun middelaar, alleen niet in Zijn volheid
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 12 apr 2005 09:01

Happy One schreef:Alleen de Schrift: Ik hoef maar de recente discussie rond Blaauwendraad aan te halen. Jazeker, het staat wel in de Bijbel, maar Gods volk leert het anders :( .

Dat is toch verschrikkelijk? Laten we alstublieft dicht bij het Woord blijven en niet bij de onschriftuurlijke theologische constructies van Blauwendraad of wie dan ook.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 apr 2005 09:04

Jansen schreef:
Happy One schreef:Alleen de Schrift: Ik hoef maar de recente discussie rond Blaauwendraad aan te halen. Jazeker, het staat wel in de Bijbel, maar Gods volk leert het anders :( .

Dat is toch verschrikkelijk? Laten we alstublieft dicht bij het Woord blijven en niet bij de onschriftuurlijke theologische constructies van Blauwendraad of wie dan ook.

Dat zegt Blauwendraad niet, dat zeggen sommigen van degenen die het niet met hem eens zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 11:14

Ik kan het een heel eind vinden in je predikatie Jansen, maar je vergeet de Gereformeerde Bond in de PKN :mrgreen:

Trouwens vind ik het wel heel erg eng om te zeggen dat er in de GiN, OGGiN, OGG, GG (??), en de 'Gekrookte rieters (--> Hersteld Hervormd') geen zekerheid des geloofs is. Dat is er wel zeer zeker, maar wij gooien niet onze hoedjes in de luchten en bleeren Hallejah en zijn voor altijd in de Heer, dat is NIET Gods weg!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 apr 2005 11:25

Eens met Raido. Geloof moet geoefend worden en in de door jou bekritiseerde kerken wordt de zekerheid des geloofs wel degelijk geleerd, alleen moet ik wel zeggen dat het in de meest rechtse kerken niet altijd even goed functioneert.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 apr 2005 11:55

Raido schreef: Dat is er wel zeer zeker, maar wij gooien niet onze hoedjes in de luchten en bleeren Hallejah en zijn voor altijd in de Heer, dat is NIET Gods weg!

Is dat niet God's weg of is dat misschien "niet altijd" God's weg?
Ik lees "oude schrijvers" (oké, daar heb jij niets mee, zoals je ergens opmerkte) en wat mij dan vaak opvalt is dat men (ondanks alle vertwijfeling en ongeloof) toch "halleluja" uitroept. (of mag uitroepen).
Waar het voor altijd in de Heer, -zoals jij dat hier cynisch opmerkt- wel degelijk realiteit is, al is dat soms verduistert, die zekerheid blijft.

Die, net zoals de liturgie in de RKK spreekt (nu ben ik dus weer on-topic") zeggen. "Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt, maar spreek slechts 1 woord en ik ben genezen"

De weg die God's kinderen gaan, gaat soms over bergen en dalen, maar door die dalen gaan ze heen, of beter -kunnen ze heen- omdat ze zeker weten dat ze niet alleen gaan. En dan roepen ze "halleluja". Zo konden de christenen in de arena zingen van God's eer terwijl de leeuwen aan kwamen stormen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 apr 2005 12:20

Jansen, ben superblij met dit topic. Proefde in andere topics alleen maar respect voor het Roomse ''geloof''.
Het is idd erg leeg allemaal, hoewel ik ook weer niet vind dat wij mogen oordelen over het persoonlijk geloof van anderen.
Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat een groot deel ''slechts'' traditie is, en dat ook wij tradities hebben die behoorlijk leeg en zinloos zijn.
Tradities nemen we over: we geloven dat wat onze ds. /ouders zeggen de waarheid is. We denken er te weinig zelf over na.
In zekere zin vind ik dat ook behoorlijk leeg.
Engaged @ 07-01-2005

questio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor questio » 12 apr 2005 12:48

Jansen ook ik ben het eens met je visie op de RK-kerk. Maar je constatering dat er in rechtse refo-kerken mensen geen zekerheid hebben begrijp ik niet. Ik zie juist dat in die kerken er een streven is om alles in een schema vast te leggen, als je aan een bepaald patroon voldoet dan kan je zeker zijn. Je hebt gelijk dat er bij dat patroon ook twijfels hoort, maar gek genoeg wordt naar mijn opvatting deze twijfel tot een kenmerk verheven. Dus is er ondanks deze twijfel veel zekerheid in deze kerken.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 12 apr 2005 12:48

Raido schreef:Ik kan het een heel eind vinden in je predikatie Jansen, maar je vergeet de Gereformeerde Bond in de PKN :mrgreen:

Trouwens vind ik het wel heel erg eng om te zeggen dat er in de GiN, OGGiN, OGG, GG (??), en de 'Gekrookte rieters (--> Hersteld Hervormd') geen zekerheid des geloofs is. Dat is er wel zeer zeker, maar wij gooien niet onze hoedjes in de luchten en bleeren Hallejah en zijn voor altijd in de Heer, dat is NIET Gods weg!

In de GB wordt juist op Christus gewezen en wordt juist de zekerheid des geloofs geleerd. :!:
Ik snap niet waar jij toch continu de gedachte vandaan haalt dat ik zou pleiten voor het gooien met hoedjes, voor het bleeren van Hallelujah en Amen! Dat heb je mij nooit horen zeggen en ik wil van onze bevindelijke kerken absoluut geen pinkstergemeenten maken.

Echter, als je niet met hoedjes gooit is het ook heel goed mogelijk om zekerheid des geloofs te hebben. We hoeven niet te wachten of het toch ooit nog eventueel mocht staan te gebeuren dat we bekeerd zouden worden. NEE, de Heere wil juist niet dat we op ons gat blijven zitten maar dat we tot Hem naderen, onze zonden belijden, ons kruis opnemen en Hem volgen!
En dat wordt niet geleerd in al de opgesomde kerkverbanden (ik had achter GG twee vraagtekens gezet om jou niet meteen 'de pis lauw te maken' :mrgreen: )
Dat het in die kerkverbanden niet geleerd wordt is heel erg, zoals ik al eerder zij, vele mensen kennen daarom de Heere niet die zo graag wil dat ze Hem zouden kennen.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 12 apr 2005 12:51

questio schreef:Jansen ook ik ben het eens met je visie op de RK-kerk. Maar je constatering dat er in rechtse refo-kerken mensen geen zekerheid hebben begrijp ik niet. Ik zie juist dat in die kerken er een streven is om alles in een schema vast te leggen, als je aan een bepaald patroon voldoet dan kan je zeker zijn. Je hebt gelijk dat er bij dat patroon ook twijfels hoort, maar gek genoeg wordt naar mijn opvatting deze twijfel tot een kenmerk verheven. Dus is er ondanks deze twijfel veel zekerheid in deze kerken.

Maar het is nu juist zo jammer dat die zekerheid voor zo'n klein en select gezelschap is weggelegd!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2005 18:25

Juist. Questio, dat patroon mag er dan wel wezen... maar in de echt strenge kerken hebben ze niet veel zekerheid tenzij je eits heel bijzonders hebt meegemaakt in je leven... zo niet, dan is er onzekerheid, ook als iemand sterft... Waarschijnlijk redt ie het niet dan... Jammer maar je was niet wedergeboren, anders had je het wel "gezien/gemerkt"

En dat is net zo fout als wat hierboven beschreven wordt. Helemaal omdat die mensen wel willen geloven dat ze gered zijn maar het niet kunnen omdat je dan wel aan allerlei specificaties zou moeten voldoen die in de bijbel niet staan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 12 apr 2005 18:29

Marnix schreef: Helemaal omdat die mensen wel willen geloven dat ze gered zijn maar het niet kunnen omdat je dan wel aan allerlei specificaties zou moeten voldoen die in de bijbel niet staan.

Inderdaad, dat is nu juist wat ik bedoel :!:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 19:44

In de GB wordt juist op Christus gewezen en wordt juist de zekerheid des geloofs geleerd.
Grappig... bij ons ookal.
Ik snap niet waar jij toch continu de gedachte vandaan haalt dat ik zou pleiten voor het gooien met hoedjes, voor het bleeren van Hallelujah en Amen! Dat heb je mij nooit horen zeggen en ik wil van onze bevindelijke kerken absoluut geen pinkstergemeenten maken.
Ach dat weet ik ook wel, maar het komt zovaak van een goed begin en dan komt er een vloed van geblaat over de foutheid van het refodom, daarom.

Echter, als je niet met hoedjes gooit is het ook heel goed mogelijk om zekerheid des geloofs te hebben. We hoeven niet te wachten of het toch ooit nog eventueel mocht staan te gebeuren dat we bekeerd zouden worden.
Dat zie je volgens mij ook alleen maar in GGiN, op die manier die leren het aanbod ook totaal anders.

NEE, de Heere wil juist niet dat we op ons gat blijven zitten maar dat we tot Hem naderen, onze zonden belijden, ons kruis opnemen en Hem volgen!
En dat wordt niet geleerd in al de opgesomde kerkverbanden (ik had achter GG twee vraagtekens gezet om jou niet meteen 'de pis lauw te maken' Mr. Green )
percies! de de Roomse Kerk schijt hoger als ze het gat hebben zitten (vertaling uit Rijssensch)

Dat het in die kerkverbanden niet geleerd wordt is heel erg, zoals ik al eerder zij, vele mensen kennen daarom de Heere niet die zo graag wil dat ze Hem zouden kennen.
Niet is heel groot, minder is al wat meer waarheid.

Dat is er wel zeer zeker, maar wij gooien niet onze hoedjes in de luchten en bleeren Hallejah en zijn voor altijd in de Heer, dat is NIET Gods weg!

Is dat niet God's weg of is dat misschien "niet altijd" God's weg?
Nee dat is niet Gods weg, als je daar in blijf hangen ben ik erg bang voor je geloof.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”