L.S.
In de afgelopen week hebben we niets hoeven missen alle Roomse pracht en praal. De St-Pieter, de kardinalen, de wachten, de massa's mensen van over de hele wereld, allemaal erg indrukwekkend. Maar als we al het Roomse spektakel wegdenken, wat blijft er dan over? Wat is de werkelijke inhoud van de Roomse kerk? Wel, ik moet (met schaamrood op de kaken) bekennen dat ik een stukje van de begrafenisplechtigheid heb bekeken. En ondanks de indrukwekkendheid van de massale Roomse volkshisterie heb ik het maar gauw afgezet, wat een leegte! Het evangelie werd niet gebracht, nee het 'mysterie van pasen', de Heere werd niet aangeroepen, maar alle Roomse heiligen, er werd geen schriftuurlijke preek gehouden, maar een 'in memoriam' over JPII. Hoe zeer werden Jezus en Zijn enig zaligmakend heilswerk buiten beschouwing gelaten! Wat een blamage voor de gehele christenheid! Een ballon van riten en afgoderijen, maar de inhoud was enkel lucht!
Het deed mij pijn hoe zeer Jezus' heilswerk ontkracht werd, hoezeer mensen werden afgehouden van de genade van de Heere, door afleiding met allerlei rituelen. De kracht van Jezus' bloed werd volkomen 'ontkracht'.
En toch, hierin zag ik een grote overeenkomst met de ultra-orthodoxe kerken in ons land (GGiN, OGGiN, OGG, GG (??), en de 'Gekrookte rieters'). De kerken die qua vorm en inhoud de grootste afstand tot Rome hebben en die dikwijls de grootste papenhaters zijn, hebben een grote overeenkomst met de RK-kerk!!!
Namelijk hun ontkrachting van de kracht van Jezus' bloed en van Zijn genade. Deze 'rechtste refokerken', waar geleerd wordt dat er geen zekerheid des geloofs is (of slecht voor zeer enkelen) verdraaien en misbruiken Jezus' heilswerk. Hierdoor vinden vele zielen die de Heere vrezen toch hun Heere niet! Hierdoor geloven vele mensen, waarvan de Heere zo graag zou zien dat ze tot Hem naderen (Komt herwaarts tot Mij) , dat ze niet tot Hem kunnen naderen en dat ze pas op de jongste dag zullen weten of de genade ook hen ten deel is gevallen. Wat verschrikkelijk, dat in dergelijke kerken de genade van de Heer zo versmalt wordt, wat erg dat zovelen de Heere niet kennen omdat hen geleerd wordt dat ze Hem niet kunnen kennen!
Rome en 'rechtste refokerken', de vorm en inhoud zijn zo verschillend als verschillend maar verschillend kan zijn, en toch, de uitwerking is hetzelfde! Namelijk vele, vele zielen die de Heere Christus niet kennen als Zaligmaker en die zo eeuwig verloren zullen gaan!
Laten we bidden dat zowel Rome als de 'rechtste refokerken' vernieuwd, ge-reformeerd, mogen worden door de kracht van Gods Geest en de bevrijdende Waarheid van het Woord!