Noordse Broederen - christengemeente Nederland-

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Noordse Broederen - christengemeente Nederland-

Berichtdoor mw » 25 feb 2005 19:40

Afgelopen week ontmoete ik iemand die lid is van de Noords Broederen. Omdat ik hier nog nooit van gehoord had, werd ik nieuwsgierig.

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Kan iemand mij meer info hier over geven?

In gesprekken die ik ondertussen met diegene heb gehad, schrok ik van het volgende:
Zij geloven, dat er eens in je leven een moment komt dat je geheel zondevrij bent. Dus dat je dan ook geen zonden meer doet. Ik zei daarop dat de Heere Jezus dat alleen was. Dus vroeg ik of ze zich gelijk stelden aan Hem. Het antwoord was dus ja. :shock:
Ook van de volgende uitspraak schrok ik: Je moet zelf lijden en Jezus zal voor je plijten bij God . Dat betekend dus dat zij niet geloven, dat Jezus voor ons gestorven is, maar dat het alleen maar als voorbeeld voor ons was.

Nu is mijn vraag: hoe denken jullie hier over en wat zouden jullie tegen zo iemand zeggen.

Voor meer info over de noordse broederen: www.cgn.nl
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Noordse Broederen - christengemeente Nederland-

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 01:18

mw schreef:Afgelopen week ontmoete ik iemand die lid is van de Noords Broederen. Omdat ik hier nog nooit van gehoord had, werd ik nieuwsgierig.

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Kan iemand mij meer info hier over geven?

In gesprekken die ik ondertussen met diegene heb gehad, schrok ik van het volgende:
Zij geloven, dat er eens in je leven een moment komt dat je geheel zondevrij bent. Dus dat je dan ook geen zonden meer doet. Ik zei daarop dat de Heere Jezus dat alleen was. Dus vroeg ik of ze zich gelijk stelden aan Hem. Het antwoord was dus ja. :shock:
Ook van de volgende uitspraak schrok ik: Je moet zelf lijden en Jezus zal voor je plijten bij God . Dat betekend dus dat zij niet geloven, dat Jezus voor ons gestorven is, maar dat het alleen maar als voorbeeld voor ons was.

Nu is mijn vraag: hoe denken jullie hier over en wat zouden jullie tegen zo iemand zeggen.

Ik spreek voor mezelf. Hoe ik daar over denk mag wel duidelijk zijn. Grote ketterij. Dergelijke leringen berusten op een totale misinterpretatie van de Bijbel die overigens vrij gemakkelijk aan te tonen zijn.
Er staan genoeg teksten in de Bijbel waaruit blijkt dat Jezus voor de zonden gestorven is. Ik zou wel een poging doen vanuit de Bijbel. Verder zou ik me er niet mee inlaten. Overigens is het gewoon een kolderiek geloof. Jezus zou al deze ellende hebben moeten ondergaan om ons voor te doen hoe we moeten lijden? Belachelijk. Als er iets is wat het mensdom niet moet leren, dan is het zondigen en lijden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 01:24

mw schreef:

Ik heb net trouwens eens op die site gekeken, maar ik kan daar niets vinden van wat jij schrijft. Als ik het zo lees, lijkt het allemaal nogal mee te vallen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 feb 2005 03:29

hmja, dit is ook voor het eerst dat ik zo iets hoor van de noorse broederen. wellicht was de uitlegger nog niet zo bedreven in het uitleggen? ik had nl. begrepen dat de Noorse broeders tamelijk rechtzinnig waren.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 feb 2005 08:48

Napoleon schreef:hmja, dit is ook voor het eerst dat ik zo iets hoor van de noorse broederen. wellicht was de uitlegger nog niet zo bedreven in het uitleggen? ik had nl. begrepen dat de Noorse broeders tamelijk rechtzinnig waren.

Ik had dat idee ook, al wijken ze inderdaad af op de visie op heiliging en houden ze niet van termen als "drie-eenheid" e.d. (hoewel ze zonder die termen wel vrijwel hetzelfde geloven). Ooit was op omsionswil een Noordse zuster :), en die maakte vooral indruk door Bijbel kennis en op de context letten.

Misschien kun je inderdaad meer informatie geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 feb 2005 10:07

jas schreef:
mw schreef:

Ik heb net trouwens eens op die site gekeken, maar ik kan daar niets vinden van wat jij schrijft. Als ik het zo lees, lijkt het allemaal nogal mee te vallen.

ik heb ook die site doorgelezen. Ik heb hem ook verteld, dat zoals het daar staat beschreven ik het met veel dingen wel eens ben . Maar hoe hij het uitlegde ik er dus absoluut mee oneens was.

Overwinning op de zonde
Door bekering en geloof worden wij "geboren" tot een nieuw leven met nieuwe interesses en een verlangen om Gods wil te doen. Wij geloven dat Jezus op gelijke wijze als wij verzocht werd om te zondigen, maar nooit gezondigd heeft. Door de kracht die de Heilige Geest Hem schonk, heeft Hij in alle verzoekingen overwonnen. Die kracht om onszelf te verloochenen en de zonde te overwinnen, kunnen ook wij krijgen wanneer wij verzocht worden tot iets waarvan we weten dat het tegen de wil van God ingaat. Door deze kracht Gods is het mogelijk een discipel en navolger van Jezus Christus te worden, zoals Gods Woord dat leert.

Zij geloven dus dat als zij de kracht van de Heililige Geest krijgen om niet te zondigen, dat zij dan ook werkelijk zondevrij zijn. Ik geloof dat wij ook die kracht ontvangen, maar onze zondige natuur blijven we behouden en de duivel blijft op ons inwerken. Dus altijd is er wel weer een moment dat we zondigen.
Zij geloven dus dat je volmaakt kunt worden. Mij is altijd geleerd dat alleen de Heere Jezus dat is. Ik heb hem dat ook gezegd, waarop hij zei dat wij dat ook kunnen worden. Waarop ik weer stelde dat we dus volgens hem gelijk worden gesteld met de Heere Jezus en hij beaamde dat :?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 feb 2005 10:12

parsifal schreef:
Napoleon schreef:hmja, dit is ook voor het eerst dat ik zo iets hoor van de noorse broederen. wellicht was de uitlegger nog niet zo bedreven in het uitleggen? ik had nl. begrepen dat de Noorse broeders tamelijk rechtzinnig waren.

Ik had dat idee ook, al wijken ze inderdaad af op de visie op heiliging en houden ze niet van termen als "drie-eenheid" e.d. (hoewel ze zonder die termen wel vrijwel hetzelfde geloven). Ooit was op omsionswil een Noordse zuster :), en die maakte vooral indruk door Bijbel kennis en op de context letten.

Misschien kun je inderdaad meer informatie geven.

het eerste wat hij zei toe ik vroeg naar de leer, is dat ze helemaal volgens de bijbel leven (waarop ik weer zei dat iedere kerk dat zegt) Zij hebben alleen de bijbel, en kennen geen andere geschriften die ze gelijk stellen aan de bijbel.

Ik heb nog niet echt met hem over bepaalde bijbelteksten gepraat, dus ik weet niet hoe hij daar op let. Hij zou mij nog wel het bijbelgedeelte geven, waarin staat dat Abraham gelijk geworden is met God (zoals hij zegt). Daar zal ik dan met hem verder opingaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 13:53

mw schreef:
Zij geloven dus dat als zij de kracht van de Heililige Geest krijgen om niet te zondigen, dat zij dan ook werkelijk zondevrij zijn. Ik geloof dat wij ook die kracht ontvangen, maar onze zondige natuur blijven we behouden en de duivel blijft op ons inwerken. Dus altijd is er wel weer een moment dat we zondigen.
Zij geloven dus dat je volmaakt kunt worden. Mij is altijd geleerd dat alleen de Heere Jezus dat is. Ik heb hem dat ook gezegd, waarop hij zei dat wij dat ook kunnen worden. Waarop ik weer stelde dat we dus volgens hem gelijk worden gesteld met de Heere Jezus en hij beaamde dat :?

Ontkennen ze dan dat we een nieuwe en een oude natuur hebben? Wat de nieuwe natuur betreft, dan hebben ze gelijk; die kan niet zondigen.
1 Joh. 3:9
Volmaakt kunnen we hier nooit worden. Als ze dat leren, is dat een dwaling die zichzelf aantoont.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 feb 2005 14:09

jas schreef:Ontkennen ze dan dat we een nieuwe en een oude natuur hebben? Wat de nieuwe natuur betreft, dan hebben ze gelijk; die kan niet zondigen.
1 Joh. 3:9
Volmaakt kunnen we hier nooit worden. Als ze dat leren, is dat een dwaling die zichzelf aantoont.

ze geloven wel dat we een oude natuur hebben, maar na onze bekering zullen we dus, volgens hen zondevrij leven. In mijn ogen klopt dat niet, want we blijven onze dagelijkse bekering nodig hebben.
En dat we niet hier volmaakt kunnen worden,heb ik hem verteld, maar volgens hem kan het dus ook op deze aarde.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 27 feb 2005 21:16

Toevallig ken in de Noorse Broeders, een vriendin van mij is daar lid van. Inderdaad geloven ze dat ze op een moment in hun leven zondevrij zijn, dat ze dus ook geen zonden meer doen.
De Noorse broeders zijn in uiterlijkheden redelijk rechtzinnig. De vrouwen dragen lange rokken, hebben hun hoofd bedekt in de diensten en dragen lang haar (kort haar mag niet). Je moet de Noorse broeders eigenlijk zien als uiterlijk Reformatorisch (je ziet ook vaak dat ze hun kinderen op reformatorische scholen doen en het RD hebben) maar qua geloofsinhoud dicht in de buurt van de pinkstergemeenten komen.
Ik moet zeggen dat ik die vriendin voor het eerst ontmoete en hoorde hoe de dacht dat ik ook erg schrok. Ik heb op internet gespreud en dan kom je de raarste dingen tegen. Delen zijn waar sommige gewoon ook niet waar omdat ze van ex-leden komen die ermee gebroken hebben. Dat komt ook bij gereformeerden voor dat ex-leden er tegen aan gaan schoppen.
Ik heb daar trouwens op refoweb ook een vraag over gesteld. Ds. H Veldhuizen heeft die toen beantwoord, heel helder overigens. Ik heb toen ook een tijdje met hem erover gemailt en van hem informatie gekregen per post. Ik heb er veel van geleerd.
Als je wil mw wil ik je die informatie persoonlijk ook wel toesturen. Het is best interessant en je krijgt zo een goeie kijk op de Noorse Broeders als gemeenschap. Het heeft soms idd wat sektarische trekjes, maar over het algemeen valt het wel mee. Het is niet zo dat je gedwongen word te blijven in die gemeenschap.
Ik ben ooit eens naar een dienst van de Noorse broeders geweest, best apart om mee te maken, het zijn massale en soms chaotische diensten.
Goed ik kan een heel verhaal vertellen van persoonlijke ervaringen maar dan word het wel erg lang :wink:
Als je interesse hebt in de informatie die ik heb, moet je me maar even pb'en.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 28 feb 2005 09:23

De gemeenschap van de Noorse broeder ken ik ook. Een vriendin van me van de middelbare school is er lid van. Alleen heb ik eigenlijk nooit echt geloofsinhoudelijke discussies gevoerd toen, aangezien ik daar helemaal niet mee bezig was.
De indruk die ik kreeg was op zich wel goed. Strenger dan ik gewend was, maar het gezin vond ik altijd ontzettend gastvrij en ik had en heb het idee dat ze ook echt vanuit het geloof leven.

Wat me wel opviel, is dat ze redelijk gesloten waren naar de buitenwereld en dat andere mensen toelaten in de gemeente niet de normale gang van zaken was, die indruk kreeg ik althans.

Af en toe had ik idd ook wel het idee dat er wat sektarische trekjes waren, maar ik heb er toen ooit eens een boek over van hen gelezen, en daaruit bleek dat heel veel dingen wel mochten, maar werden afgeraden (zodat ze het alsnog niet deden). En voor zover ik weet is het idd niet moeilijk om eruit te stappen, in de vorm dat het gewoon mag. Alleen bestaat hun vriendenkring vaak uit mensen van dezelfde gemeente, wat vertrekken dus wel lastiger maakt. Mij kwam het over als een hele hechte gemeente.

GWN
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor GWN » 28 feb 2005 12:58

Wellicht bedoelt hij 1 joh 5 v18 waar staat dat kinderen van God niet meer zondigen!!jij als kind van God ook niet. Maar je moet wel vergeving vragen/beleiden van je fouten en schulden.Maar het zijn geen zonden-->Die heeft Jezus aan het kruis geslagen.

Maar je bent niet gelijk aan Jezus!
check chr. Forum: www.foforum.tk

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 feb 2005 13:40

GWN schreef:Wellicht bedoelt hij 1 joh 5 v18 waar staat dat kinderen van God niet meer zondigen!!jij als kind van God ook niet. Maar je moet wel vergeving vragen/beleiden van je fouten en schulden.Maar het zijn geen zonden-->Die heeft Jezus aan het kruis geslagen.

Maar je bent niet gelijk aan Jezus!

ik denk dat hij dat ook wel bedoeld, al zijn wij nog niet met bijbelteksten wezen gooien. En enige uit de bijbel wat hij tot nu toe gezegd heeft, is dat Abraham gelijk geworden is aan God. Iets wat ik dus ook niet beaam. Het bijbelgedeelte waar dat staat zou ik nog wat hem krijgen.

Terug naar “Archief”