Toevallig ken in de Noorse Broeders, een vriendin van mij is daar lid van. Inderdaad geloven ze dat ze op een moment in hun leven zondevrij zijn, dat ze dus ook geen zonden meer doen.
De Noorse broeders zijn in uiterlijkheden redelijk rechtzinnig. De vrouwen dragen lange rokken, hebben hun hoofd bedekt in de diensten en dragen lang haar (kort haar mag niet). Je moet de Noorse broeders eigenlijk zien als uiterlijk Reformatorisch (je ziet ook vaak dat ze hun kinderen op reformatorische scholen doen en het RD hebben) maar qua geloofsinhoud dicht in de buurt van de pinkstergemeenten komen.
Ik moet zeggen dat ik die vriendin voor het eerst ontmoete en hoorde hoe de dacht dat ik ook erg schrok. Ik heb op internet gespreud en dan kom je de raarste dingen tegen. Delen zijn waar sommige gewoon ook niet waar omdat ze van ex-leden komen die ermee gebroken hebben. Dat komt ook bij gereformeerden voor dat ex-leden er tegen aan gaan schoppen.
Ik heb daar trouwens op refoweb ook een vraag over gesteld. Ds. H Veldhuizen heeft die toen beantwoord, heel helder overigens. Ik heb toen ook een tijdje met hem erover gemailt en van hem informatie gekregen per post. Ik heb er veel van geleerd.
Als je wil mw wil ik je die informatie persoonlijk ook wel toesturen. Het is best interessant en je krijgt zo een goeie kijk op de Noorse Broeders als gemeenschap. Het heeft soms idd wat sektarische trekjes, maar over het algemeen valt het wel mee. Het is niet zo dat je gedwongen word te blijven in die gemeenschap.
Ik ben ooit eens naar een dienst van de Noorse broeders geweest, best apart om mee te maken, het zijn massale en soms chaotische diensten.
Goed ik kan een heel verhaal vertellen van persoonlijke ervaringen maar dan word het wel erg lang
Als je interesse hebt in de informatie die ik heb, moet je me maar even pb'en.