Christelijke satire, bestaat dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Christelijke satire, bestaat dat?

Berichtdoor TheEdge » 22 jan 2003 01:43

Allereerst: Wanneer is satire ook daadwerkelijk christelijke satire?
* Als de cabaretier christelijk is?
* Of als een situatie uit het christelijke wereldje op de hak wordt genomen (bijvoorbeeld de cartoon uit de EO-Visie)?

Ten tweede: hoever kun je gaan? Mag je kritische, confronterende grappen maken over zaken uit de bijbel en de christelijke traditie?

Ikzelf denk: Ja dat mag. Je kunt er christenen mee aan het denken zetten over hun eigen geloofsbeleving, is het wel de goede manier, of waarom doen we het eigenlijk zo, en hoe komt dat over op een buitenstaander?
Aan de andere kant: veel mensen, wat minder sterk in hun geloof, of juist recht in de leer, zouden zich door sommige uitspraken van zo'n cabaretier gekwetst of aangevallen kunnen voelen. Kun je dan, als je dat gevoel bereikt onder mede-christenen, redelijkerwijs satire maken, of niet?

(Een mooi voorbeeld van Christelijke satire vind ik overigens zelf het boekje "Het gewijde dagboek van Adrian Plass", ik vond het een heel grappig boekje, met voorbeelden en situaties waarin ik mezelf en andere christenen in herkende, en zodoende veel van geleerd heb)

Ik hoop op reacties.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jan 2003 14:30

nog een mooi voorbeeld: de cabaretgroep Voorwaar, errug goed :)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 22 jan 2003 14:35

[quote="Lalage"]nog een mooi voorbeeld: de cabaretgroep Voorwaar, errug goed :)[/quote]

Voorwaar is goed, dat is waar. Maar ik zou het geen satire willen noemen.
Maar Freek de Jonge bijvoorbeeld, als hij Christen was geweest, zou wat hij maakt, dan voor christelijke satire gehouden kunnen worden?

menno
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor menno » 23 jan 2003 19:13

de cartoons uit Visie zijn altijd nogal treffend vind je niet?? Zet jou ook vaak niet even stil, en dat je denkt, tsja..... zo is het vaak wel he?
kritisch kijken kan nooit geen kwaad!
Als je niets de moeite waard vindt om voor te sterven, dan is niets het waard om voor te leven.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 23 jan 2003 19:16

ik denk dat je wel moet oppassen dat het geen spotten word. We moeten toch leven tot Gods eer. en dat komt dan misschien wel in het gedrang. Ik ken die groepen/mensen niet die jullie noemen, dus ik spreek niet uit ervaring. Gewoon een losse flodder zeg maar. :wink:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 24 feb 2003 18:08

[quote="menno"]de cartoons uit Visie zijn altijd nogal treffend vind je niet?? Zet jou ook vaak niet even stil, en dat je denkt, tsja..... zo is het vaak wel he?
kritisch kijken kan nooit geen kwaad![/quote

Die vind ik ook geweldig, ja!
Maar er zijn genoeg christenen (of in elk geval: EO-lezers) die zich er gruwelijk aan storen. Is het dan spotten? Of is het een gebrek aan gevoel voor humor?

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 feb 2003 10:27

Maar er zijn genoeg christenen (of in elk geval: EO-lezers) die zich er gruwelijk aan storen. Is het dan spotten? Of is het een gebrek aan gevoel voor humor?

Er zullen altijd mensen zijn die zich storen aan christelijke satire. Neem nu bijvoorbeeld Herman Boon. Persoonlijk vind ik em geweldig. Maar wanneer je een show van hem bekijkt dan gaat hij voor de pauze zeg maar mee met de maatschappij. Hij neemt het geloof niet zo nauw (gevolg: mensen lopen de zaal uit).
Maar na de pauze komt hij terug en pakt hij een ieder in de zaal op wat voor geweldige Heiland wij wel niet hebben. (Gevolg: de mensen die zijn blijven zitten hebben een gewelidge avond door de werking van de Heilige Geest)

Persoonlijk vind ik het jammer dat die mensen de zaal uitlopen.
Je beoordeelt iemand toch op zijn geheel. Het lijkt mij zeer frustererend voor iemand als Herman. Maar stel nu dat een leraar zegt bij de helft van mijn tentamen, die bakt er ook niets van, ik geef hem maar een 2,0. Zo wertk het ook weer niet lijkt me.

Een gebrek aan gevoel voor humor is ook moeilijk om daar iets over te zeggen. Ieder persoon heeft een andere vorm van humor, de een kan wel om plaatjes lachen, terwijl een ander dat totaal neit kan. Ik vind het moeilijk om daar een lijn te leggen.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 26 feb 2003 09:29

Misschien hele stomme vraag, wat wordt precies met satire bedoeld. Door middel van humor een boodschap door willen geven of vertaal ik het dan verkeerd?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 feb 2003 01:06

Misschien ook belangrijk hierbij de oorsprong van het woord humor te bekijken. Die is christelijk en bestaat uit: humanitas en amor.

Ga je van de oorspronkelijke bedoeling uit dan heeft cynisme daar bv geen plaats in. Cynisme heeft iets negatiefs over zich. Want een zeker moment van onbegrip is er haast altijd. Helemaal minder als iemand de clou niet pakt. Jammer denk ik dan, had ook anders gekund.

Je kunt ook niet een voorstelling vinden met alleen echte humor zoals die bedoeld is (waar ik van weet tenminste). Misschien is dat wel de ultieme uitdaging, om zonder cynisme, en alles wat niet binnen het woord humor past, een voorstelling te schrijven. Er zijn toch genoeg manieren om iemand te entertainen/infotainen zonder er maar iets negatiefs bij te betrekken. Maar bij het schrijven door een van 't Hek zal het snel gaan als:"Als ik nu maar een lekker klinkend grof woord gebruik ligt de zaal plat en zou ik netjes blijven is mijn imago foetsie". De manier waarop is niet zo belangrijk meer.
Neem schelden. Je kan schreeuwen wat je wilt, maar het is toch gewoon lachuh als je iets grappigs hebt voor jezelf. En als je echt pissed bent en je hebt dat woord al automatisch in je hoofd, dan lig ik wel in een deuk hoor, terwijl ik haast iemand een schop onder zijn kloten wou geven. Die tegenstelling werkt wel goed. Waar een wil is is een weg.

Misschien is humor wel niet bedoeld als voorstelling, maar alleen in je dagelijkse omgang met mensen. Niet geforceerd, niet met de gedachte nu moet ik ff lekker kunnen lachen....helemaal vrijblijvend en vaak genoeg hilarisch in een geniaal moment. Situatie moet er ook naar zijn. Door die voorstellingen heb ik vaak zoiets van, kunnen we in ons gewone leventje al niet genoeg lachen met onszelf?
sol lucet omnibus

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 feb 2003 18:45

Wishori Wasesu schreef:Ga je van de oorspronkelijke bedoeling uit dan heeft cynisme daar bv geen plaats in. Cynisme heeft iets negatiefs over zich. Want een zeker moment van onbegrip is er haast altijd. Helemaal minder als iemand de clou niet pakt. Jammer denk ik dan, had ook anders gekund.

Wanneer je 'gewoon' een voorstelling met Christelijk cabaret wilt maken, dan heb je gelijk. Voorwaar is daar wel een voorbeeld van.

Wil je mensen ECHT aan het denken zetten, dan moet je ze op enerlei wijze een spiegel voorhouden. Dat kun je doen door iemand direct te wijzen op punten waarvan jij denkt dat die persoon of groepering fout handelt. Iets wat misschien nogal hard overkomt.
Trek je zo'n 'verkeerde' handeling echter door tot in het absurde, en je maakt er een satirisch stuk van, dan kun je mensen middels humor aan het lachen maken EN vervolgens aan het denken zetten. Okay, sommige mensen zullen zich door een grap gekwetst voelen, maar die mensen heb je er altijd bij zitten (zie dat stukje over Herman Boon een eindje hierboven). Maar ik denk dat het een mooie stijlvorm is om een discussie aan te zwengelen.

Terug naar “Archief”