Jesaja 45:7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
God schept dus ook het kwaad. Hoe moeten we dat een pekje geven?
Moderator: Moderafo's
Sjaan schreef:Jesaja 45:7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
De kanttekeningen schreef:19 Dat is, Ik ben het Die geluk en voorspoed den mensen doe overkomen. Licht voor vreugd en welstand. Zie Esth. 8:16 en de aant. aldaar. Zie ook Job 18 op vers 6, Ps. 27 op vers 1.
20 Dat is, jammer en ellende. Zie Gen. 15, de aant. op vers 12.
21 Vergelijk Ps. 46 : 10.
22 Dat is, de straffen en plagen. Zie Gen. 19 op vers 19. Amos 3 op vers 6.
b Klgld. 3:38. Amos 3:6.
Dächsel schreef:De uitdrukking: ,,Ik schep het kwaad” is geheel iets anders dan: ,,Ik doe het kwaad.” God is niet oorzaak van het zedelijk kwaad, want Hij is de volstrekt Heilige, maar Hij regeert het kwaad en straft het en vervult er Zijnen raad mede. Op deze wijze moeten wij echter nooit over onze zonden spreken als zij vóór ons zijn; wel als zij achter ons zijn tot wering van wanhoop. Wee ons als wij zeggen: ,,laat ons zondigen, het zal toch wel terecht komen.” Dit zou hetzelfde zijn, alsof men zich in het lichaam sneed en zeide: ,,het zal toch wel genezen.” Ja het zal wel weer genezen, maar misschien met levenslang verlies van een lichaamslid, of verminking ervan, of met eene geknakte gezondheid, en in elk geval met smart en pijn, met tijdverlies en geldverlies. (DA COSTA).
Hiermede wordt zoo beslist mogelijk gezegd dat de Heere de oorzaak is niet alleen van voorspoed en zegen, maar ook van de rampspoeden en het kruis des levens, niet alleen van de beproevingen, maar ook van de verzoekingen. De Heere heeft den boom der beproeving, de boom der kennisse des goeds en des kwaads geplant in den hof van Eden, echter niet opdat de mens zou vallen, maar opdat hij om Gods wille zou staande blijven.
Ik ben altijd blij dat er ook zo'n tekst in de Bijbel staat. Dat betekent namelijk dat ook het kwade / de boze een SCHEPSEL is. En het is dus niet zo dat er een soort oosters ying-yang systeem is. En: dat de duivel geen deel zal hebben aan de HERschepping doet me ook altijd goed...!!Sjaan schreef:Jesaja 45:7
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten