Ik schep het kwaad (Jesaja 45:7)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Ik schep het kwaad (Jesaja 45:7)

Berichtdoor Sjaan » 11 feb 2005 12:25

Jesaja 45:7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

God schept dus ook het kwaad. Hoe moeten we dat een pekje geven?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 feb 2005 14:58

Is dit SV? Of een andere?
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 15:15

Ja... zie je wel ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 16:08

Ergens wel logisch want niets is er zonder God. Maar ja...God en kwaad...hoe kan je dat rijmen

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 feb 2005 17:04

Als God ons vrije wil wou geven dan moest Hij wel kwaad scheppen anders valt er niks te kiezen toch?
stomp niet af, blijf slijpen

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 18:38

Maar dat er kwaad is komt juist omdat Lucifer samen met een groep engelen in opstand kwam tegen God dacht ik altijd... ::((

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Ik schep het kwaad (Jesaja 45:7)

Berichtdoor Maja de Bij » 11 feb 2005 19:24

Sjaan schreef:Jesaja 45:7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

misschien simpel gedacht, maar volgens mij betekent het gewoon dat God kiest en bepaalt wat wel en niet goed is. En als Hij iets niet goed -kwaad- noemt, dan is het kwaad, omdat Hij anders kiest. Zijn keuze hierin is de maat der dingen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 feb 2005 20:10

ik denk dat het goed is om in zijn context te lezen.. met zulke gedeeltes kun je niet zomaar een tekst pakken.. en gaan zeggen wat daarmee bedoelt wordt..

maare.. ik snap het zelf ook niet (ook niet vanuit de context)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Melody

Berichtdoor Melody » 11 feb 2005 21:00

Dag lieve contexthaters,

Wordt hier niet bedoeld dat God over alles heerst? Ja, hij schept dus ook het kwaad, en dat wordt naar voren gebracht om duidelijk te maken dat God alles in Zijn hand heeft.

denk ik

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 11 feb 2005 22:35

Je moet de tekst in ieder geval in de juiste context zien. Met losse teksten schiet je niet veel op!

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 22:38

Hierbij de verzen 1 t/m8 voor de juiste context. Na 8 gaat het over in een ander gedeelte. De vertaling komt uit de NBV.

Dit zegt de HEER tegen Cyrus, zijn gezalfde,
die hij bij de rechterhand neemt,
aan wie hij volken onderwerpt,
voor wie hij koningen ontwapent,
voor wie hij deuren opent
– geen poort blijft gesloten:
2 Ik zal voor je uit gaan,
ik zal ringmuren slechten,
bronzen deuren verbrijzelen,
ijzeren grendels stukbreken.
3 Ik zal je verborgen schatten schenken,
diep weggeborgen rijkdommen.
Dan zul je weten dat ik de HEER ben,
de God van Israël, die jou bij je naam roept.
4 Omwille van mijn dienaar Jakob,
van Israël, dat ik heb uitgekozen,
heb ik je bij je naam geroepen
en je met een erenaam getooid,
ofschoon je me niet kende.
5 Ik ben de HEER, er is geen ander,
buiten mij is er geen god.
Ik heb je omgord met wapens,
ofschoon je me niet kende.
6 Zo zal iedereen, van oost tot west,
weten dat er niets is buiten mij.
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.
8 Hemel, laat gerechtigheid neerregenen,
laat haar neerstromen uit de wolken,
en laat de aarde zich openen.
Laten hemel en aarde redding voortbrengen
en ook het recht doen ontspruiten.
Ik, de HEER, heb dit alles geschapen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 feb 2005 00:17

Jes. 45:5-7 uit de Naardense Bijbel:
5 "Ik ben de ENE en anders geen, buiten mij is niemand God; ik gordde jou, al kende jij mij niet!
6 opdat ze zullen erkennen van het gloren der zon tot waar het avond wordt dat er niets buiten mij om is:
ik ben de ENE en anders geen,
7 formeerder van licht en de schepper van duister, de maker van vrede en de schepper van kwaad,
ik, de ENE, ben de maker van dit alles!

Het betekent dat God zowel voorspoed als rampspoed over mensen brengt. Hij zegent en Hij straft. Al past dat laatste niet meer in het Godsbeeld van onze tijd omdat het niet voldoet aan ons karikatuur van een 'lieve' God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 12 feb 2005 06:27

Als we in de Bijbel met kanttekeningen kijken lezen we daar het volgende:

Jesaja 45 vers 7:
19)Ik formeer het licht en schep 20)de duisternis, Ik maak 21)den vrede en schep 22b)het kwaad; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

De kanttekeningen schreef:19 Dat is, Ik ben het Die geluk en voorspoed den mensen doe overkomen. Licht voor vreugd en welstand. Zie Esth. 8:16 en de aant. aldaar. Zie ook Job 18 op vers 6, Ps. 27 op vers 1.

20 Dat is, jammer en ellende. Zie Gen. 15, de aant. op vers 12.

21 Vergelijk Ps. 46 : 10.

22 Dat is, de straffen en plagen. Zie Gen. 19 op vers 19. Amos 3 op vers 6.

b Klgld. 3:38. Amos 3:6.

De Heere is het dus die de mensen geluk en voorspoed doet overkomen.
Ook in de Heidelberger Catechismus komen we dat tegen in zondag 9 en 10.

Vr. 26: Wat gelooft gij met deze woorden: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aard?
Antw.: Dat de eeuwige Vader onzes Heeren Jezus Christus, Die hemel en aarde, met al wat erin is, uit niet geschapen heeft, Die ook door Zijn eeuwigen raad en voorzienigheid ze nog onderhoudt en regeert, om Zijns Zoons Christus wil mijn God en mijn Vader is; op Welken ik alzo vertrouw, dat ik niet twijfel of Hij zal mij met alle nooddruft des lichaams en der ziel verzorgen, en ook al het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste keren; (zie Rom 8:28) dewijl Hij zulks doen kan als een almachtig God, en ook doen wil als een getrouw Vader.

In vraag 27 lezen we dat de almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, de schepping nog onderhoudt en regeert, en dat alle dingen ons niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen (voorzienigheid).

Waar we tegenaan lopen in deze tekst is voornamelijk dit stukje:
Ik…schep het kwaad’.
Daarom kijken we alleen even naar dit deel van de tekst.

Dächsel zegt hierover het volgende (deel 4, blz 835):

Dächsel schreef:De uitdrukking: ,,Ik schep het kwaad” is geheel iets anders dan: ,,Ik doe het kwaad.” God is niet oorzaak van het zedelijk kwaad, want Hij is de volstrekt Heilige, maar Hij regeert het kwaad en straft het en vervult er Zijnen raad mede. Op deze wijze moeten wij echter nooit over onze zonden spreken als zij vóór ons zijn; wel als zij achter ons zijn tot wering van wanhoop. Wee ons als wij zeggen: ,,laat ons zondigen, het zal toch wel terecht komen.” Dit zou hetzelfde zijn, alsof men zich in het lichaam sneed en zeide: ,,het zal toch wel genezen.” Ja het zal wel weer genezen, maar misschien met levenslang verlies van een lichaamslid, of verminking ervan, of met eene geknakte gezondheid, en in elk geval met smart en pijn, met tijdverlies en geldverlies. (DA COSTA).
Hiermede wordt zoo beslist mogelijk gezegd dat de Heere de oorzaak is niet alleen van voorspoed en zegen, maar ook van de rampspoeden en het kruis des levens, niet alleen van de beproevingen, maar ook van de verzoekingen. De Heere heeft den boom der beproeving, de boom der kennisse des goeds en des kwaads geplant in den hof van Eden, echter niet opdat de mens zou vallen, maar opdat hij om Gods wille zou staande blijven.

Matthew Henry zegt in zijn Bijbelverklaring dat ‘Ik schep het kwaad’, niet het kwaad der zonde daarmee wordt bedoeld. Daarvan is God de bewerker niet, maar het kwaad der straf wordt hier bedoeld.

God werkt dus de zonde (het kwaad, gezien vanuit Zijn ogen) niet, maar de straffen van God (het kwaad, gezien vanuit de ogen van mensen) worden hiermee bedoeld. Zo’n kwaad kan bijvoorbeeld een oorlog zijn, of een hongersnood, of een aardbeving.

Kanttekening 22b verwijst ook nog naar 2 andere plaatsen:

Genesis 19 vers 19:
Zie toch, Uw knecht heeft genade gevonden in Uw ogen, en Gij hebt Uw weldadigheid groot gemaakt, die Gij aan mij gedaan hebt om mijn ziel te behouden bij het leven; maar ik zal niet kunnen behouden worden naar het gebergte heen, opdat mij niet misschien dat 38)kwaad aankleve en ik sterve.

Kant. 38: Versta het kwaad der straf, gelijk dit woord alzo dikwijls gebruikt wordt. Zie Deut. 31:17, 1 Kon. 9:9, 14:10, Jes.45:7, Jer. 6:19, Amos 3:6.

Amos 3 vers 6:
Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?

Over dit kwaad wordt ook in de kanttekening vermeld dat dit het kwaad der straf is.

Uiteindelijk moeten we dus concluderen dat dit kwaad in Jesaja 45 vers 7 een gevolg is van de zonde.

Is dit een beetje een antwoord op je vraag?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Ik schep het kwaad (Jesaja 45:7)

Berichtdoor hamlap » 12 feb 2005 13:52

Sjaan schreef:Jesaja 45:7

Ik ben altijd blij dat er ook zo'n tekst in de Bijbel staat. Dat betekent namelijk dat ook het kwade / de boze een SCHEPSEL is. En het is dus niet zo dat er een soort oosters ying-yang systeem is. En: dat de duivel geen deel zal hebben aan de HERschepping doet me ook altijd goed...!!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 feb 2005 14:46

... maar dat God soms ook het 'kwaad', 'onheil' brengt, wil niet zeggen dat Hij ook alle foute dingen die gebeuren actief in de hand werkt, lijkt me...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”