De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Boaz » 28 feb 2014 22:21

janpep schreef:Ik heb even teruggezocht. Het blijkt maart 1995 geweest te zijn. Een stuk uit een discussie in LifeNet heb ik bewaard. Het bevat onder andere mijn antwoord aan iemand die vragen stelde t.a.v. kinderdoop of volwassendoop in zijn eigen situatie. Waren in verwachting en wilden niet uit gewoonte of bijgelovigheid hun kind laten dopen. Ik vond dat de moeite om er eens voor te gaan zitten. In de hoop een ander daarmee van dienst te zijn. Ik liep zelf al een tijd met de vragen en had er al veel over nagedacht. Ik ben toen in antwoord op zijn vraag het doopformulier nog eens stap voor stap doorgegaan. Voor mij is dat schrijven eigenlijk het moment geweest dat ik ook zelf uít het vraagstuk kwam - het kwartje viel, terwijl ik de punten van het formulier langsging.

Nu ik het teruglees bevestigd het ook weer mijn gedachte dat er inderdaad niets nieuws is. De discussie blijft doorgaan met andere mensen, maar de punten blijven hetzelfde.
Ik heb gedurende het weekend geen tijd, maar als er interesse is wil ik het stuk volgende week wel posten. Het is wel een lapje tekst, maar zeer on-topic.
Groet,
Jan

Zou je het willen plaatsen Jan, vrienden van mij hebben er wel interesse in. Het zijn mensen die twijfelen aan hun kinderdoop, en zich hierin aan het verdiepen zijn.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 22:33

Dit is een interessant stukje van mensen die zich hadden laten overdopen en er nu spijt van hebben:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... f_1_241790

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mar 2014 07:56

Bambi schreef:Dit is een interessant stukje van mensen die zich hadden laten overdopen en er nu spijt van hebben:

Wat een ontzettend onsamenhangend artikel, wat nauwelijks gestoeld is op bijbelse waarheden, maar op traditie.
(zowel aan baptistische/evangelische als reformatorische kant)

En spijt van overdopen kan/hoeft meneer niet hebben, want die overdoop was voor hem nooit een overdoop, maar de ware doop, en getuigenis, toch?
Althans, dat zei hij....(om ook maar eens op de verdachtmaking-stoel te gaan zitten)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 mar 2014 08:29

mealybug schreef:
Wat een ontzettend onsamenhangend artikel, wat nauwelijks gestoeld is op bijbelse waarheden, maar op traditie.
(zowel aan baptistische/evangelische als reformatorische kant)

En spijt van overdopen kan/hoeft meneer niet hebben, want die overdoop was voor hem nooit een overdoop, maar de ware doop, en getuigenis, toch?
Althans, dat zei hij....(om ook maar eens op de verdachtmaking-stoel te gaan zitten)

Waarom is dit artikel onsamenhangend ?
Mensen hebben zich voor een tweede keer laten dopen en hebben daar spijt van.

Ik, maar velen met mij hebben al regelmatig vastgesteld dat "Bijbelse waarheden" woordjes zijn waar niemand verder mee komt. Wees zo eerlijk dit te veranderen in "mijn waarheden".

En traditie ? iedereen kent/heeft traditie.
Zo is het b.v. jouw traditie om kritiek te leveren op de traditionele kerken.
Iedereen is daar inmiddels aan gewend maar zo gaat dat met tradities - je went eraan. :D

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 01 mar 2014 08:59

Bambi schreef:Dit is een interessant stukje van mensen die zich hadden laten overdopen en er nu spijt van hebben:

Als de farizeeër de kop weer opsteekt…. wat een ramp.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mar 2014 09:03

benefietdiner schreef:Als de farizeeër de kop weer opsteekt…. wat een ramp.
Wat bedoel je?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mar 2014 09:04

rotterdam schreef:En traditie ? iedereen kent/heeft traditie.
Zo is het b.v. jouw traditie om kritiek te leveren op de traditionele kerken.
Iedereen is daar inmiddels aan gewend maar zo gaat dat met tradities - je went eraan. :D

de Bijbel noemt dat verharding.
mensen meer gehoorzamen dan God.

Mattheus 15:9

Maar TEVERGEEFS eren zij Mij, omdat zij leringen onderwijzen die geboden van mensen zijn.

Marcus 7:13

En zo maakt u Gods Woord KRACHTELOOS door uw overlevering (tradities NBV) die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mar 2014 09:06

Jvslooten schreef:Wat bedoel je?

Galaten 3 denk ik.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 01 mar 2014 09:14

Jvslooten schreef:Wat bedoel je?
Vragen kreeg Van der Perk ook bij de levensstijl van veel evangelische christenen. Hij noemt als voorbeeld de invulling van de zondag, het televisiekijken en de manier waarop ze zich kleden. „Het werd niet gewaardeerd als ik mensen daarop aansprak.
Hier laat Van der Perk, in het artikel, zijn omslag zien als farizeeër.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 01 mar 2014 11:09

Er zijn er meer die terugkomen van hun beslissingen en met spijt rondlopen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mar 2014 11:26

Speedy schreef:
Er zijn er meer die terugkomen van hun beslissingen en met spijt rondlopen.

Wat heel opmerkelijk is, want de doop is een bede van een goed geweten tot God (1Pet 3:21), en als je daar spijt van hebt of je had helemaal geen goed geweten, heb je dus gelogen..
Als de familie van Noach niet geloofd hadden in de redding door de ark, zouden ze ook buiten gebleven zijn, net als de andere mensen.
Daarom vergelijkt Petrus ook daar de doop met de ark van Noach.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mar 2014 11:33

mealybug schreef:Wat heel opmerkelijk is, want de doop is een bede van een goed geweten tot God (1Pet 3:21), en als je daar spijt van hebt of je had helemaal geen goed geweten, heb je dus gelogen..
Als de familie van Noach niet geloofd hadden in de redding door de ark, zouden ze ook buiten gebleven zijn, net als de andere mensen.
Daarom vergelijkt Petrus ook daar de doop met de ark van Noach.
Zullen we dan nu samen eens kijken waar Paulus de doop mee vergelijkt?

1 En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee zijn gegaan,
2 en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 en allen hetzelfde geestelijke voedsel gegeten hebben,
4 en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke rots, die hen volgde; en die rots was Christus.
5 Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
6 En deze dingen zijn gebeurd als voorbeelden voor ons, opdat wij niet zouden verlangen naar kwade dingen, zoals ook zij verlangd hebben.
(...)
12 Daarom, wie denkt te staan, laat hij oppassen dat hij niet valt.
(1 Kor. 10)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mar 2014 11:40

Jvslooten schreef:1 En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee zijn gegaan,
2 en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 en allen hetzelfde geestelijke voedsel gegeten hebben,
4 en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke rots, die hen volgde; en die rots was Christus.
5 Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
6 En deze dingen zijn gebeurd als voorbeelden voor ons, opdat wij niet zouden verlangen naar kwade dingen, zoals ook zij verlangd hebben.
(...)
12 Daarom, wie denkt te staan, laat hij oppassen dat hij niet valt.
(1 Kor. 10)[/quote]

Israel's geschiedenis is inderdaad een voorbeeld hoe het niet moet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mar 2014 11:46

mealybug schreef:Israel's geschiedenis is inderdaad een voorbeeld hoe het niet moet.
Heeft God dan verkeerd gehandeld toen Hij allen doopte in het water van de zee? Was het een foutje van God? een vergissing? Een voorbeeld van hoe het niet moet???

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 11:51

Als je ouders je als kindje hebben laten dopen, wat is dan de meerwaarde van het overdopen? Mensen die zo hard bleren dat je niets mee hoeft te nemen naar God, komen mag zoals je bent, laten zich nogmaals dopen. Alsof ze iets willen laten zien.
Een gedoopt voorhoofd zie je niet. Dat is ook niet nodig.
Het is een mooie traditie die ouders erbij bepaald dat zij hun kindje van de Heere hebben gekregen. Niet als eigendom, maar als mooi geschenk.
Eén van onze kinderen moest in de nacht vóórdat hij gedoopt werd, in het ziekenhuis worden opgenomen, wat een verdriet en inwendige strijd dat opleverde. :?
Moesten we dominee vlak voor de dienst bellen, dat het niet door kon gaan.
Maar de Heere heeft het alles ten goede doen keren en wat sta je dan in verwondering bij het doopvont. Ik denk dat niemand in de kerk dit onberoerd liet.

Terug naar “Archief”