Foto-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterK

Berichtdoor PeterK » 06 feb 2007 13:31

tinos schreef:Ik ben vandaag eens wat aan het pielen geweest met mijn ISO, heeft iemand enig idee hoe dat nou echt werkt?

Sure! ISO bepaalt de lichtsterkte van de sensor.

In het kort:
hoe hoger de ISO waarde, des te minder licht heb je nodig om een foto te maken. Maar dit veroorzaakt wel meer ruis.

Ietsje langer maar stukken duidelijker:
http://www.nephele.nl/digitaalinfo/iso-waarde.html

In de praktijk:
ISO 100
Afbeelding

ISO 400
Afbeelding

ISO 1600
Afbeelding

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 06 feb 2007 13:34

Ik zie kruisjes klopt dat?

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 06 feb 2007 13:35

Oké bedankt PeterK!

PeterK

Berichtdoor PeterK » 06 feb 2007 13:48

marina87 schreef:Ik zie kruisjes klopt dat?

nee klopt niet. nouja moet je maar even naar http://www.dcresource.com/reviews/canon/digital_rebel_xt-review/ gaan en naar beneden scrollen.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 06 feb 2007 14:41

Ik moest ook maar eens weten van ISO en al die andere instellingen die ik nooit gebruik.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 feb 2007 16:25

Hoe kun je mooie foto's maken bij een gelegenheid waar het niet fijn is wanneer er geflitst word, binnen?
Dit is bijvoorbeeld bij een drama-stuk, ik wilde niet flitsen maar nu is de foto bewogen (en alle andere ook ;/), wat wel logisch is wanneer je een langere sluitertijd krijgt. En bovendien is de foto nu ook korrelig (is dat hetzelfde als ruis?). Hoe kun je foto's maken wanneer het redelijk donker is, en je geen flits wilt gebruiken?
Afbeelding

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 06 feb 2007 16:35

Misschien moet je dan met je ISO gaan spelen?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 feb 2007 17:05

tinos schreef:Misschien moet je dan met je ISO gaan spelen?
Dat helpt niet. De meeste foto's van de refowebmeeting zijn zonder flits met een iso van 100 gemaakt (dacht ik) en ze zijn en blijven niet mooi. Bij de compacte digitale camera's is het ook nog eens zo, hoe hoger je de ISO zet, hoe meer ruis. Hoe lager de ISO, nog steeds ruis. Als je tenminste de instelling fotograferen zonder flits gebruikt.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 06 feb 2007 17:28

Tja dat heb je dan inderdaad ook weer.

Als ik foto's in Sephia maak of in zwart-wit zijn ze vaak stukken minder scherp. Wat doe je daaraan? Paar voorbeelden:

Wegvliegende reiger (hij vloog weg terwijl ik afdrukte, ik had al redelijk wat ingezoomd, dat verklaart waarschijnlijk ook wel waarom de foto vrij korrelig is)

Afbeelding

Mijn favouriete schuurtje (op de basisschool speelde ik daar vaak soldaatje :) fantastisch om elkaar met graspollen te bekogelen totdat de boer er aan kwam gestierd)

Afbeelding

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 06 feb 2007 20:50

Hier word perspectief wel erg realiteit :lol:

Afbeelding

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 06 feb 2007 22:40

Hippieblijhoofd schreef:Hoe kun je mooie foto's maken bij een gelegenheid waar het niet fijn is wanneer er geflitst word, binnen?
Dit is bijvoorbeeld bij een drama-stuk, ik wilde niet flitsen maar nu is de foto bewogen (en alle andere ook ;/), wat wel logisch is wanneer je een langere sluitertijd krijgt. En bovendien is de foto nu ook korrelig (is dat hetzelfde als ruis?). Hoe kun je foto's maken wanneer het redelijk donker is, en je geen flits wilt gebruiken?

Fotograferen in slecht verlichte ruimtes is erg lastig, heb er zelf ook best een hekel aan. Bij een stilstaand object gebruik je een statief, lage ISO-waarde en een lange sluitertijd. Hiermee heb je zo min mogelijk ruis.

Bij bewegende objecten kan de sluitertijd niet te lang zijn. Wil je zonder flits fotograferen, dan moet je wel naar een hoge ISO-waarde om er nog iets van te maken, maar zelfs daarmee kun je een onbewogen foto vaak wel vergeten. Hierbij geldt: minder pixels is beter doordat dit minder ruis oplevert. Belangrijkste is nog wel een goede lens met een hoge lichtsterkte. Helaas letten de meeste mensen bij aanschaf nog steeds alleen op de pixels...

Wat ik zelf wil gaan proberen is een omnibounce flitser (die het licht niet direct, maar zoals de naam al zegt via allerlei hoeken indirect naar het object stuurt). Voordat ik zo'n ding aanschaf: iemand die hier ervaringen mee heeft?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 feb 2007 22:46

ik doe dat soort binnenruimtes zonder flits altijd met een lichtserke lens,
voor (d)SLR camera's zijn de goedkoopste lensen in deze klasse de 50mm 1.8 lensen, als je dan ook nog eens met iso speelt is er best veel mogelijk,
dan kun je zelfs in een sporthal zonder te flitsen actieve volelyballers er scherp op krijgen, over een maand zal wel zo'n serie volgen :lol:

Bij jeugdkerkvieringen gebruik ik dezelfde lens, maar maak ik weer meer gebruik van de effecten van het podiumlicht, bij podiumfotografie verknalt zelf flitsen namelijk de fantastische kleur/rookeffecten die alleen zonder flits goed zichtbaar zijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 06 feb 2007 22:58

marina87 schreef:@ Phox: ...Toen ik met de buurtbus naar Barneveld reed kwam ik langs deze boom, ik vond hem direct bijzonder. Je snapt wel, ik moest er vanmiddag even langs fietsen met de camera. :wink:

Heel herkenbaar ja! Ik heb ook steeds vaker van die momenten waarop ik denk: dit MOET ik op de foto hebben! Ik heb nu dan ook bijna altijd m'n spullen bij me: speciale rugzak voor de camera, lenzen en zelfs een statief in de kofferbak... En bijzondere bomen zijn al helemaal geweldig, zeker in de winter!

Oh ja, de Linge IS geweldig! *danst*

Haha, heb bijna m'n hele leven letterlijk aan de Maas gewoond en ben dus sowieso al verzot op rivieren. Gelukkig sta ik nu ook in een paar minuutjes aan de Waal. Maar zo'n wat kleiner riviertje als de Linge vind ik toch wel érrug lieflijk hoor... Ik zou bijna spontaan gaan verhuizen: achtertuintje aan de Linge, steigertje met een bootje d'r bij, kano in de schuur... lijkt me helemaal geweldig!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 feb 2007 23:20

spacy schreef:ik doe dat soort binnenruimtes zonder flits altijd met een lichtserke lens,
voor (d)SLR camera's zijn de goedkoopste lensen in deze klasse de 50mm 1.8 lensen, als je dan ook nog eens met iso speelt is er best veel mogelijk,
dan kun je zelfs in een sporthal zonder te flitsen actieve volelyballers er scherp op krijgen, over een maand zal wel zo'n serie volgen :lol:

Bij jeugdkerkvieringen gebruik ik dezelfde lens, maar maak ik weer meer gebruik van de effecten van het podiumlicht, bij podiumfotografie verknalt zelf flitsen namelijk de fantastische kleur/rookeffecten die alleen zonder flits goed zichtbaar zijn.

Ah ja, ik herinnerde me de foto's van jouw van jeugdkerkvieringen en vroeg me idd af hoe je dat deed 8).
Maar, wat bedoel je met (d)SLR camera's? (digitale) Spiegelreflex camera's? En wat is een lichtsterke lens precies?

*heeft het idee dat ze er bar weinig verstand van heeft* 8-[

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 feb 2007 12:48

mini schreef:Laat ik ook eens iets posten. Commentaar welkom :) ik ben namelijk m'n toestel nog erg aan t uitproberen.

vuurwerk boven R'dam (die was lastig te maken)
Afbeelding

dat resulteerde ook weleens in dit omdat ik m'n camera maar niet stil kon houden en ik geen statief heb en ik ook geen muurtje in de buurt had :mrgreen:
Afbeelding

neefje
Afbeelding

Woei, Rotterdam roeleert! :D

Mooie foto's, vooral de bovenste en je neefje is lief of course 8)

Terug naar “Archief”