Berichtdoor phox » 06 feb 2007 22:40
Hippieblijhoofd schreef:Hoe kun je mooie foto's maken bij een gelegenheid waar het niet fijn is wanneer er geflitst word, binnen?
Dit is bijvoorbeeld bij een drama-stuk, ik wilde niet flitsen maar nu is de foto bewogen (en alle andere ook

), wat wel logisch is wanneer je een langere sluitertijd krijgt. En bovendien is de foto nu ook korrelig (is dat hetzelfde als ruis?). Hoe kun je foto's maken wanneer het redelijk donker is, en je geen flits wilt gebruiken?
Fotograferen in slecht verlichte ruimtes is erg lastig, heb er zelf ook best een hekel aan. Bij een stilstaand object gebruik je een statief, lage ISO-waarde en een lange sluitertijd. Hiermee heb je zo min mogelijk ruis.
Bij bewegende objecten kan de sluitertijd niet te lang zijn. Wil je zonder flits fotograferen, dan moet je wel naar een hoge ISO-waarde om er nog iets van te maken, maar zelfs daarmee kun je een onbewogen foto vaak wel vergeten. Hierbij geldt: minder pixels is beter doordat dit minder ruis oplevert. Belangrijkste is nog wel een goede lens met een hoge lichtsterkte. Helaas letten de meeste mensen bij aanschaf nog steeds alleen op de pixels...
Wat ik zelf wil gaan proberen is een omnibounce flitser (die het licht niet direct, maar zoals de naam al zegt via allerlei hoeken indirect naar het object stuurt). Voordat ik zo'n ding aanschaf: iemand die hier ervaringen mee heeft?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)