Gods liefde versus Zijn toorn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 dec 2004 11:56

Collateral schreef:Rechtvaardig, daar kan ik nog wel inkomen, alleen dan wel een soort rechtvaardigheid op basis van ethische principes die naar mijn mening God onwaardig zijn. Maar 'de God van het O.T.' is in ieder geval niet volmaakt genadig..

Wel als het waar is dat alles tot doel was om in JEzus naar de aarde te komen en de schuld van de mens die zich tegen Hem gekeerd had, zelf te dragen. DAt is pure genade.
maar als je dat niet geloofd kan ik me idd voorstellen dat je God niet volmaakt genadig vind.

In de Tien Geboden staat niet dat je je naaste lief moet hebben...

Nee, niet letterlijk, maar de tweede tafel van de tien geboden is in 1 woord samen te vatten: doe je naasten geen kwaad, niet in woorden, niet in gedachten en niet in gedrag. Staat voor mij gelijk aan de naasten lief hebben als jezelf. Ik geloof ook dat dat het doel is van de Tien Geboden, dat mensen in vrede en goedheid met elkaar leven en elkaar behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Ik zou niet weten welk ander doel de tweede tafel van de Tien geboden heeft.

Hij zei zelfs dingen als: in Matth 12:50: Zo wie de wil Mijns Vaders doet, die in de Hemel is, is Mij broer, zus en moeder. En nog vaker spreekt Hij over zijn Vader die Hem gezonden heeft.

Waarom zou hij het O.T. volledig erkennen als hij God zijn Vader noemt?[/quote]
Je moet enorm gaan schrappen in het NT om uiteindelijk een Jezus te krijgen die volledig los staat van God (God in het OT). Op die manier eindigd deze discussie, dan is het verschil in visie op het NT te groot.

Een reden: macht. Voorbeeld: dat Petrus als herder over de gelovigen is gesteld, komt de paus goed uit, want die ziet zichzelf als de opvolger van Petrus.
Verder zijn de evangeliën behoorlijk lang nadat de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden geschreven. En het was niet ongebruikelijk in die tijd om er wat wonderlijke dingen bij te verzinnen om e.e.a. meer cachet te geven. Daarbij werd ook nogal eens van andere legenden gekopiëerd, zoals bij het verhaal van het veranderen van water in wijn.
Voor meer informatie: The Jesus Puzzle.

Hier reageer ik nog op, nu even geen tijd voor.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Collateral

Berichtdoor Collateral » 23 dec 2004 23:29

meschianza schreef:
Collateral schreef:Rechtvaardig, daar kan ik nog wel inkomen, alleen dan wel een soort rechtvaardigheid op basis van ethische principes die naar mijn mening God onwaardig zijn. Maar 'de God van het O.T.' is in ieder geval niet volmaakt genadig..

Wel als het waar is dat alles tot doel was om in JEzus naar de aarde te komen en de schuld van de mens die zich tegen Hem gekeerd had, zelf te dragen. DAt is pure genade.

Dat God volmaakt genadig is acht ik pas aannemelijk als die genade onvoorwaardelijk is, voor iedereen, en dat zie ik niet in het O.T. Van het N.T. zou ik me kunnen voorstellen dat 'onvoorwaardelijke genade' wel de oorspronkelijke boodschap was.

In de Tien Geboden staat niet dat je je naaste lief moet hebben...

Nee, niet letterlijk, maar de tweede tafel van de tien geboden is in 1 woord samen te vatten: doe je naasten geen kwaad, niet in woorden, niet in gedachten en niet in gedrag. Staat voor mij gelijk aan de naasten lief hebben als jezelf. Ik geloof ook dat dat het doel is van de Tien Geboden, dat mensen in vrede en goedheid met elkaar leven en elkaar behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Ik zou niet weten welk ander doel de tweede tafel van de Tien geboden heeft.

Jij ziet dat doel (en ik ook), maar niet iedereen, en dat is de zwakte van de Tien Geboden. Vandaar dat ik het gebod 'heb alles lief' efficiënter vind.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 01:28

Collateral schreef:Ik geloof niet in een God die minder genadig is dan ikzelf.

Geloof je dan wel in een God die minder boos is dan jij over onrecht?
God is zeer genadig, maar niet op een manier dat Zijn rechtvaardigheid daardoor in het geding komt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 dec 2004 16:23

jas schreef:
Collateral schreef:Ik geloof niet in een God die minder genadig is dan ikzelf.

Geloof je dan wel in een God die minder boos is dan jij over onrecht?

Zeker! Ik kan me zelf nog weleens kwaad maken over onrecht, maar ik geloof dat God alle kwaad met de mantel der liefde bedekt. (Haat verwekt krakelen; maar de liefde dekt alle overtredingen toe.) Boosheid is een kwestie van onmacht; God zou naar mijn mening niet almachtig zijn als Hij zich boos zou maken om wat dan ook.

God is zeer genadig, maar niet op een manier dat Zijn rechtvaardigheid daardoor in het geding komt.

Wat is Zijn rechtvaardigheid? Rechtvaardigheid houdt in: het (consequent) handelen volgens bepaalde ethische beginselen. De ethiek van mensen is nogal eens gekleurd door gevoelens van wraak en vergelding, maar ik geloof niet dat dat ook voor God geldt (God is geen mens, en zeker geen karikatuur). Gods ethiek is gebouwd op eerlijkheid en genade, in volmaakte vorm, en in Zijn rechtvaardigheid ligt dus een volmaakte genade verborgen.

Ik heb het idee dat God soms echt door de bijbel of andere boeken over Hem tot mij spreekt. Naar aanleiding van je vraag typte ik "god onrecht" in Google, en kwam terecht op http://www.goedbericht.nl, waar men d. m. v. een banner wijst op 1 Timotheüs 4 (vers 10). Een betere bijbeltekst had Hij me niet kunnen geven:

4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en door het gebed.
6 Als gij deze dingen den broederen voorstelt, zo zult gij een goed dienaar van Jezus Christus zijn, opgevoed in de woorden des geloofs en der goede leer, welke gij achtervolgd hebt.
7 Maar verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen; en oefen uzelven tot godzaligheid.
8 Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.
9 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig.
10 Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.
11 Beveel deze dingen, en leer ze.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jan 2005 23:38

Collateral schreef:Dat God volmaakt genadig is acht ik pas aannemelijk als die genade onvoorwaardelijk is, voor iedereen, en dat zie ik niet in het O.T. Van het N.T. zou ik me kunnen voorstellen dat 'onvoorwaardelijke genade' wel de oorspronkelijke boodschap was.

God is onvoorwaardelijk genadig voor mensen die erkennen en belijden dat ze schuldig zijn voor Gods recht ( de Tien geboden) En dat zezelf niet in staat zijn om volmaakt ''Goed'' te doen, maar eerder neigen tot kwaad. DAt zie je ook in het OT terug. In het NT eveneens, dat men (ook aan Jezus) schuld beleid.


Jij ziet dat doel (en ik ook), maar niet iedereen, en dat is de zwakte van de Tien Geboden. Vandaar dat ik het gebod 'heb alles lief' efficiënter vind.

Ik denk dat het niet aan de Tien Geboden ligt dat mensen dit niet zien. In de Galaten brief (lees het eens) wordt veel geschreven over de Wet versus Jezus, en ik vond ook de tekst waarin de Wet samengevat staat:
Galaten 5:14: want de gehele wet wordt in 1 woord vervuld, namelijk: Gij zult uw naasten lief hebben als uzelf.
Zie bv Psalm 35: 15. Wijkt af vanm het kwaad en, dat niet alleen, doe het goede! Jezus heeft dat volmaakt gedaan, Hij bleef weg bij het kwaad (hield zich aan de Wet) en deed het goede (naasten liefhebben)

in de Galaten wordt de Wet als een schuldbrief voorgesteld. Die een mens veroordeeld omdat geen mens zich aan de wet kan houden. God kan het kwaad niet in zijn nabijheid aanvaarden, en is een verterend vuur voor het kwaad. Jezus werpt zich op als vrijplijter/advocaat, en God wordt in Jezus mens onder ons, om de wet te volbrengen door volmaakt het kwade na te laten en het goede te doen.

Ik stel het me zo voor: God toornt over het kwade en eist rechtvaardigheid, tergelijkertijd voelt Hij een enorme bewogenheid met de mensheid. Dit kan niet samengaan, tenzij Hij idd alles met de mantel der liefde bedekt ten koste van het recht. Zowiezo begrijp ik niet waarom je niet kan leven met Rechtvaardigheid. Maar liever met een God die alles bedekt met de mantel der liefde. Ik zou persoonlijk niet eens met zo'n God kunnen leven. Als een vader die toekijkt hoe Zijn kinderen elkaar de hersens inslaan zonder enige schuldgevoel,sterker: die verkrachten en moorden en God toch zegt: kom maar hoor, je kan er ook niks aan doen dat je zo bent. En zo een mantel der liefde over dat kwaad legt.

Gods toorn eist dus straf over het kwaad. Maar in Jezus heeft God uit oneindige liefde een vrijplijter gegeven die tussen Hem en de mens in kwam te staan en onze zonden droeg, heelde wat wij stuk hebben gemaakt, zodat er een weg terug is naar de Vader (Een weg die wel bewandeld moet worden) Zodat aan Gods recht voldaan werd maar ook aan Zijn liefde voor de wereld. Alleen zo kan het kwaad overwonnen worden, en niet door slechts ''liefdevol' ''door de vingers zien'' .

Hier zou ik nog op reageren:
Een reden: macht. Voorbeeld: dat Petrus als herder over de gelovigen is gesteld, komt de paus goed uit, want die ziet zichzelf als de opvolger van Petrus.
Verder zijn de evangeliën behoorlijk lang nadat de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden geschreven. En het was niet ongebruikelijk in die tijd om er wat wonderlijke dingen bij te verzinnen om e.e.a. meer cachet te geven. Daarbij werd ook nogal eens van andere legenden gekopiëerd, zoals bij het verhaal van het veranderen van water in wijn.
Voor meer informatie: The Jesus Puzzle.

Rond 60 na Christus, brak de eerste grote christenvervolging uit, onder keizer Nero. De kans is groot dat er toen nog een groot aantal mensen leefden die Jezus persoonlijk hebben meegemaakt.
In die tijd werden vanwege die vervolgingen boekrollen overgeschreven in codexen (beter hanteerbaar en te verstoppen) en zo door christenen verspreid ondanks de vervolging (waarbij ook gemoord werd) . Je zou zeggen dat er een belangrijkere boodschap in stond dan alleen wat over een man genaamd Jezus die door Israel slofte en hier en daar wat wijze opmerkingen maakte. Natuurlijk is het in theorie mogelijk dat er drastisch geknutseld is met de bijbel. Ik vraag me alleen af of , wanneer men kwaad wilde, niet wat meer letterlijk Jezus in de bijbel: Ik ben Gods Zoon, hadden laten zeggen. Daarbij, vraag ik me af als christen toen zo al actief waren in overschrijven en verspreiden ondanks doodsbedreiging, het toch wel zou opvallen wanneer iemand opeens een heel andere betekenis zou geven aan de persoon van Jezus.

Van het Mattheusevangelie weet ik dat er delen gevonden zijn die gedateerd zijn op ongeveer 80 na Christus. (magdalenpapyrus) Van de overige Evangelieen zou ik het niet weten.
Wat betreft de Paus, ik dacht dat de Roomse Kerk dicipel Petrus als eerste Paus heeft aangewezen, is allemaal wat vagelijk.

WAt de legende betreft zou ik eerst de data wil hebben waarop de legende gedateerd is, de vergelijkingen willen zien. En om hoeveel verhalen het nog meer gaat. Ik vind het niet steekhoudens om aan te tonen dat het verhaal een bedenksel is. Misschien is het toeval, misschien was Jezus geinspireerd door die legende.
Laatst gewijzigd door meschianza op 05 jan 2005 00:01, 6 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 jan 2005 00:29

En dan nu het langverwachte verslag van de lezing over ''kan je leven met Gods duistere kanten''
De wraak in het OT, en Achan wiens kinderen zelfs omgebracht werden.
Ik vond het niet altijd even bevredigend maar wel erg verhelderend.

Twas van een Theoloog die in Leiden doceerde, dacht ik, zal zn naam ff moeten opzoeken.

Allereerst zei hij dat hij niet alle antwoorden heeft, maar hopelijk wel verhelderende inzichten waardoor je dingen meer kan plaatsen.
Hij zei dat je in eerste instantie naar de cultuur en tijd moet kijken waarin het bijbelboek geschreven is. WAnt, door heel de bijbel zie je dat God zich aan de tijd en de cultuur (wereld) aanpast, om tot de mens te spreken. En de mens het zo juist kan plaatsen
In het allereerste begin spreekt God, wat ''tijd'' betreft, door onweer en struiken, later door profeten, nog later door Jezus, en nu door de Bijbel.
(een ontwikkeling)

Wat ''cultuur'' betreft zie je dat in het begin van de bijbel het Primitivisme heerst, en God dus alleen door natuur(geweld) spreekt.
Daarna volgt het Collectivisme. Een hele andere wereld dan onze individualistische wereld. Het gaat niet om de enkeling maar om de familie, de gemeenschap of het volk. WAt een persoon doet, wordt iedereen toegerekend. wat een Koning doet wordt heel het volk aangerekend. En zo krijg je het verhaal van Achan, dat zijn daad heel zijn gezin treft. DAt was dus de cultuur van die tijd, en voor niemand ongewoon. (nog niet erg prettig idee)

in Ezechiel 18 zie je dat deze ethiek langzaam wordt losgelaten: iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Ofwel, God zet niet altijd overal Halt-borden neer (soms grijpt Hij wel in)
Hij veranderd door de tijden heen soms ook langzaam van binnenuit houdingen.(interne zuivering) Zo ook bij Polygamie, Salomo en Abraham maakte zich er schuldig aan. Nergens staat God dat Hij hier ingrijpt. Wel zie je dat polygamie weinig voorspoed geeft, eerder ruzie 9er dus geen zegen op rust).
Uiteindelijk zegt Jezus dat het zo niet hoort.

Wat Heilige Oorlogen betreft: het heidendom had enorme zuigkracht op Israel , zo erg, dat het 10 stammenrijk niet tot Gods doel is gekomen, maar zich vermengde met het heidendom.
De Oosterse ethiek stond het toe volkeren uit te roeien, als Israel niet daarin meeging, zouden ze zelf uitgeroeid worden. Een volk zou zich anders wreken. Jezus werd geborden uit een wilde geschiedenis, maar dit verbond moest in vervulling gaan, om miljoenen mensen te kunnen redden. Het doel heiligt hier de middelen eigenlijk.

Toch is wraak tussen mensen niet wat God wil, en weer de interne zuivering door de tijden heen: (God grijpt dus niet altijd direct in )
Lamech zelgt in het begin van de bijbel: Ik zal mij eindeloos wreken, 70x 70 maal zal ik me wreken.
Later wordt dit: nee, niet eindeloos, maar Oog om Oog, je zal je 1 keer wreken.
Jezus zegt uiteindelijk, als God: nee, niet wreken maar 70 keer 70 maal vergeven (haalt hierbij de woorden van Lamech aan)

Zo zie je een ontwikkeling van OT naar NT, en wordt door de geschiedenis heen van binnenuit tot Gods doel gekomen. ( Net als slavernij, daar greep God ook niet in, maar door de tijden heen zagen christenen in, mede op grond van de bijbel , dat slavernij niet kan( de kerken in Engeland deden als eerste iets tegen slavernij)

Zo moet je de bijbel lezen: zoeken naar de zin van Gods weg, met de mensen toen, en met mij nu. Want God heeft ook een groot karwei aan mijn ''schadelijke wegen''.Ook al leef ik nu in een heel andere tijdperk, God gaat ook een weg met mij en wil mij enorm veel leren. Door personen in de bijbel, maar ook door mensen die ik tegenkom in het leven, dingen die gebeuren etc.

Wanneer mensen hoog en laag springen, omdat het OT niet zou kloppen, of omdat dit dat tegenspreekt, het doet mij vrij weinig. Omdat ik weet dat God leeft, en de God van Abraham nu nog ook mijn God is die ik vertrouw. Ik wet dat God door de geschiedenis heen met de mens in contact wil komen. En ik weet dat God in Jezus naar de aarde kwam en de wet vervulde, de wet terugbrengt naar de kern: Liefde. Dat is het doel van mijn bestaan, God liefhebben boven alles en mijn naasten als mezelf.
Het kwaad nalaten en het goede doen. waar ik steeds in faal, maar ik weet ook dat God niks van mij verlangt wat ik niet kan. Hij vraagt me niet goede werken te doen en zo de hemel te verdienen. Hij vraagt mij Hem lief te hebben, en door Hem lief te hebben en Zijn wil te doen, wordt ik vrij en kan Jezus Christus door mij heen werken. Hij vraagt mij geen perfect mens te zijn, Hij vraagt me alleen tot Hem te komen met mijn enorme zonden uit het verleden en van nu, omdat Hij mij wil reinigen, bevrijden van het kwaad en dat niet alleen: Hij wil door een mismaakt iemand als mij werken.

Dat is mijn God, de God van het OT en het NT. Ik vertrouw Hem, ook al begrijp ik niet alles. Hij zal er altijd zijn, als ik in Curacao ben en voor moelijke dingen kom te staan waar ik bang voor ben, zal Hij er zijn zoals Hij er ook voor Ruth was en voor Job en voor Esther, Petrus en velen anderen.
En ook als ik ooit voor mijn man en 8 kinderen aardappels schil op mn boemetjesbank, dan zal Hij nog steed dezelfde God zijn, die mij wil bevrijden, en Zijn wegen leren.

En dit was tevens mijn slotreactie, ik ben mn koffers aan het pakken, Ik verwacht niet dat ik nog zal reageren, heb het zo druk.
Maar iig bedankt voor de discussie! Je kritische vragen houden me scherp.
Sorry dat ik soms meer bezig was met mn ''eigen'' gelijk te halen, dan eerlijk open te staan voor je terecht kritische vragen. Dat was niet goed van me.
iig het beste, Gods zegen! ik bid voor je! :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 jan 2005 18:52

Ter 'afsluiting' zal ik op een paar belangrijke items nog wat zeggen. :)

meschianza schreef:Ik stel het me zo voor: God toornt over het kwade en eist rechtvaardigheid, tergelijkertijd voelt Hij een enorme bewogenheid met de mensheid. Dit kan niet samengaan, tenzij Hij idd alles met de mantel der liefde bedekt ten koste van het recht. Zowiezo begrijp ik niet waarom je niet kan leven met Rechtvaardigheid.

Omdat die 'rechtvaardigheid' zo zinloos is in mijn ogen. Wat heb je eraan om bijv. een moordenaar te doden? Dat is bijna de hele wereldgeschiedenis een deel van de wet geweest, en het heeft in mijn ogen niks geholpen. Waar men de doodstraf opheft, merkt men dat het aantal moorden niet toeneemt.
Ik denk dat het veel beter werkt om niet te gaan dreigen met vergelding, maar liefdevol te onderwijzen en mensen laten inzien dat ze hun leven alleen maar zelf tot een hel maken als ze zich van God afkeren. En ik geloof ook dat dat Gods manier van werken is.

Maar liever met een God die alles bedekt met de mantel der liefde. Ik zou persoonlijk niet eens met zo'n God kunnen leven. Als een vader die toekijkt hoe Zijn kinderen elkaar de hersens inslaan zonder enige schuldgevoel,sterker: die verkrachten en moorden en God toch zegt: kom maar hoor, je kan er ook niks aan doen dat je zo bent.

Je kunt Gods omgang met zielen niet vergelijken met het elkaar de hersens laten inslaan. Wanneer een kind de hersens ingeslagen wordt, is zijn fysieke lichaam dood (aards gezien is dat dus een ramp), maar zijn ziel is dat niet. Voor God gaat dus niemand verloren, ongeacht wat men hier op aarde doet.

meschianza schreef:Zo zie je een ontwikkeling van OT naar NT, en wordt door de geschiedenis heen van binnenuit tot Gods doel gekomen.

Die ontwikkeling is inderdaad heel duidelijk, maar ik vraag me af waarom God mee ontwikkeld zou zijn. God is onveranderlijk, en ik vind het dus veel aannemelijker dat die ontwikkeling veroorzaakt is doordat mensen anders naar God zijn gaan kijken. Dat de bijbelschrijvers op een beperkte manier naar God keken, zie je zelfs in de bijbel zelf terug (zie 1 Samuel 15 en vergelijk de verzen 10, 11 en 35 met vers 29).

( Net als slavernij, daar greep God ook niet in, maar door de tijden heen zagen christenen in, mede op grond van de bijbel , dat slavernij niet kan( de kerken in Engeland deden als eerste iets tegen slavernij)

Volgens het O.T. kan slavernij prima. Volgens het N.T. minder, maar Paulus had bijv. zelf ook een slaaf. God greep niet in, maar maakte zelfs wetten, zoals in Leviticus 25. ("Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of een slavin kopen.")

Hij wil door een mismaakt iemand als mij werken.

Je bent niet mismaakt hoor. 1 Tim. 4:4 - "Alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde."
En inderdaad, God werkt zeker door jou.

Dat is mijn God, de God van het OT en het NT. Ik vertrouw Hem, ook al begrijp ik niet alles. Hij zal er altijd zijn, als ik in Curacao ben en voor moelijke dingen kom te staan waar ik bang voor ben, zal Hij er zijn zoals Hij er ook voor Ruth was en voor Job en voor Esther, Petrus en velen anderen.
En ook als ik ooit voor mijn man en 8 kinderen aardappels schil op mn boemetjesbank, dan zal Hij nog steed dezelfde God zijn, die mij wil bevrijden, en Zijn wegen leren.

Eens! ;)

En dit was tevens mijn slotreactie, ik ben mn koffers aan het pakken, Ik verwacht niet dat ik nog zal reageren, heb het zo druk.
Maar iig bedankt voor de discussie! Je kritische vragen houden me scherp.
Sorry dat ik soms meer bezig was met mn ''eigen'' gelijk te halen, dan eerlijk open te staan voor je terecht kritische vragen. Dat was niet goed van me.

Geeft niks hoor. :) Ik denk dat het goed is om je 'eigen' gelijk te verdedigen, wanneer je het ook waar nodig aanpast (wanneer het duidelijk geen gelijk meer is). In deze discussie ligt tussen 'duidelijk A' en 'duidelijk B' een hoop marge, en dat zorgt voor het vasthouden aan verschillende standpunten. Maar door het discussiëren worden we inderdaad scherp gehouden en leren we onze overtuigingen (die van de ander, maar ook die van onszelf) beter kennen. Dat is niet minder belangrijk dan het overtuigen van anderen.

iig het beste, Gods zegen! ik bid voor je! :)

Bedankt en eensgelijks!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten