En dan nu het langverwachte verslag van de lezing over ''kan je leven met Gods duistere kanten''
De wraak in het OT, en Achan wiens kinderen zelfs omgebracht werden.
Ik vond het niet altijd even bevredigend maar wel erg verhelderend.
Twas van een Theoloog die in Leiden doceerde, dacht ik, zal zn naam ff moeten opzoeken.
Allereerst zei hij dat hij niet alle antwoorden heeft, maar hopelijk wel verhelderende inzichten waardoor je dingen meer kan plaatsen.
Hij zei dat je in eerste instantie naar de cultuur en tijd moet kijken waarin het bijbelboek geschreven is. WAnt, door heel de bijbel zie je dat God zich aan de tijd en de cultuur (wereld) aanpast, om tot de mens te spreken. En de mens het zo juist kan plaatsen
In het allereerste begin spreekt God, wat ''tijd'' betreft, door onweer en struiken, later door profeten, nog later door Jezus, en nu door de Bijbel.
(een ontwikkeling)
Wat ''cultuur'' betreft zie je dat in het begin van de bijbel het Primitivisme heerst, en God dus alleen door natuur(geweld) spreekt.
Daarna volgt het Collectivisme. Een hele andere wereld dan onze individualistische wereld. Het gaat niet om de enkeling maar om de familie, de gemeenschap of het volk. WAt een persoon doet, wordt iedereen toegerekend. wat een Koning doet wordt heel het volk aangerekend. En zo krijg je het verhaal van Achan, dat zijn daad heel zijn gezin treft. DAt was dus de cultuur van die tijd, en voor niemand ongewoon. (nog niet erg prettig idee)
in Ezechiel 18 zie je dat deze ethiek langzaam wordt losgelaten: iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Ofwel, God zet niet altijd overal Halt-borden neer (soms grijpt Hij wel in)
Hij veranderd door de tijden heen soms ook langzaam van binnenuit houdingen.(interne zuivering) Zo ook bij Polygamie, Salomo en Abraham maakte zich er schuldig aan. Nergens staat God dat Hij hier ingrijpt. Wel zie je dat polygamie weinig voorspoed geeft, eerder ruzie 9er dus geen zegen op rust).
Uiteindelijk zegt Jezus dat het zo niet hoort.
Wat Heilige Oorlogen betreft: het heidendom had enorme zuigkracht op Israel , zo erg, dat het 10 stammenrijk niet tot Gods doel is gekomen, maar zich vermengde met het heidendom.
De Oosterse ethiek stond het toe volkeren uit te roeien, als Israel niet daarin meeging, zouden ze zelf uitgeroeid worden. Een volk zou zich anders wreken. Jezus werd geborden uit een wilde geschiedenis, maar dit verbond moest in vervulling gaan, om miljoenen mensen te kunnen redden. Het doel heiligt hier de middelen eigenlijk.
Toch is wraak tussen mensen niet wat God wil, en weer de interne zuivering door de tijden heen: (God grijpt dus niet altijd direct in )
Lamech zelgt in het begin van de bijbel: Ik zal mij eindeloos wreken, 70x 70 maal zal ik me wreken.
Later wordt dit: nee, niet eindeloos, maar Oog om Oog, je zal je 1 keer wreken.
Jezus zegt uiteindelijk, als God: nee, niet wreken maar 70 keer 70 maal vergeven (haalt hierbij de woorden van Lamech aan)
Zo zie je een ontwikkeling van OT naar NT, en wordt door de geschiedenis heen van binnenuit tot Gods doel gekomen. ( Net als slavernij, daar greep God ook niet in, maar door de tijden heen zagen christenen in, mede op grond van de bijbel , dat slavernij niet kan( de kerken in Engeland deden als eerste iets tegen slavernij)
Zo moet je de bijbel lezen: zoeken naar de zin van Gods weg, met de mensen toen, en met mij nu. Want God heeft ook een groot karwei aan mijn ''schadelijke wegen''.Ook al leef ik nu in een heel andere tijdperk, God gaat ook een weg met mij en wil mij enorm veel leren. Door personen in de bijbel, maar ook door mensen die ik tegenkom in het leven, dingen die gebeuren etc.
Wanneer mensen hoog en laag springen, omdat het OT niet zou kloppen, of omdat dit dat tegenspreekt, het doet mij vrij weinig. Omdat ik weet dat God leeft, en de God van Abraham nu nog ook mijn God is die ik vertrouw. Ik wet dat God door de geschiedenis heen met de mens in contact wil komen. En ik weet dat God in Jezus naar de aarde kwam en de wet vervulde, de wet terugbrengt naar de kern: Liefde. Dat is het doel van mijn bestaan, God liefhebben boven alles en mijn naasten als mezelf.
Het kwaad nalaten en het goede doen. waar ik steeds in faal, maar ik weet ook dat God niks van mij verlangt wat ik niet kan. Hij vraagt me niet goede werken te doen en zo de hemel te verdienen. Hij vraagt mij Hem lief te hebben, en door Hem lief te hebben en Zijn wil te doen, wordt ik vrij en kan Jezus Christus door mij heen werken. Hij vraagt mij geen perfect mens te zijn, Hij vraagt me alleen tot Hem te komen met mijn enorme zonden uit het verleden en van nu, omdat Hij mij wil reinigen, bevrijden van het kwaad en dat niet alleen: Hij wil door een mismaakt iemand als mij werken.
Dat is mijn God, de God van het OT en het NT. Ik vertrouw Hem, ook al begrijp ik niet alles. Hij zal er altijd zijn, als ik in Curacao ben en voor moelijke dingen kom te staan waar ik bang voor ben, zal Hij er zijn zoals Hij er ook voor Ruth was en voor Job en voor Esther, Petrus en velen anderen.
En ook als ik ooit voor mijn man en 8 kinderen aardappels schil op mn boemetjesbank, dan zal Hij nog steed dezelfde God zijn, die mij wil bevrijden, en Zijn wegen leren.
En dit was tevens mijn slotreactie, ik ben mn koffers aan het pakken, Ik verwacht niet dat ik nog zal reageren, heb het zo druk.
Maar iig bedankt voor de discussie! Je kritische vragen houden me scherp.
Sorry dat ik soms meer bezig was met mn ''eigen'' gelijk te halen, dan eerlijk open te staan voor je terecht kritische vragen. Dat was niet goed van me.
iig het beste, Gods zegen! ik bid voor je!

''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King