(maakte een foutje, maar kan de topic niet verwijderen)

Moderator: Moderafo's
menachem schreef:Evelien schreef:Ik zat zo te denken over de relaties aan gaan van hetzelfde geslacht. Daarbij had ik de volgende gedachten: "Waarom schiep God de mens?" Waarom schiep hij man en vrouw. Waarom schiep hij niet: "Man en Man" of "Vrouw en Vrouw"??
Want in Genesis 1 lezen we over waarom God de mens geschapen heeft.
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde
relatie is niet echt het woord dat je hier moet gebruiken: relatie is wel heel breed: een vader heeft een relatie met zijn zoon, een moeder met haar dochter.
de bepaling uit de Tora is dat seksuele omgang tussen familieleden en mensen van hetzelfde geslacht verboden is: niet meer en niet minder.
just_mary schreef:parkiet schreef:volgens mij is vers 16 niet zozeer bedoelt als je 'mag' heersen, maar als een vloek: je zult willen heersen... de mens heeft door dit te doen ook de relatie tussen man en vrouw grondig verziekt...
Vers 16
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
hij zal over
Dat is, hij zal macht hebben over u te gebieden, hetwelk uw vlees nu lastig zal zijn, daar het vóór den val niet dan lieflijk was.
Dit staat er in de kanttekeningen...
Hier wordt denk ik niet bedoeld, dat de man heel je leven mag beheersen en tot in de puntjes regelt wat je wel en niet mag volgens hem. En echt totale macht over je mag uitoefenen (dat is misbruik maken van die machtspositie). Alleen met betrekking tot die 'lastige dingen' mag hij je dan 'gebieden'. Maar niet als het gaat om bijv. wel of niet studeren, wel of niet werken, k noem maar wat.
De vraag is: wat wordt er bedoeld met 'lastig'. In wat is een vrouw dan zo lastig geworden?
parkiet schreef:just_mary schreef:parkiet schreef:volgens mij is vers 16 niet zozeer bedoelt als je 'mag' heersen, maar als een vloek: je zult willen heersen... de mens heeft door dit te doen ook de relatie tussen man en vrouw grondig verziekt...
Vers 16
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
hij zal over
Dat is, hij zal macht hebben over u te gebieden, hetwelk uw vlees nu lastig zal zijn, daar het vóór den val niet dan lieflijk was.
Dit staat er in de kanttekeningen...
Hier wordt denk ik niet bedoeld, dat de man heel je leven mag beheersen en tot in de puntjes regelt wat je wel en niet mag volgens hem. En echt totale macht over je mag uitoefenen (dat is misbruik maken van die machtspositie). Alleen met betrekking tot die 'lastige dingen' mag (heeft hij de macht, is het dus denk ik) hij je dan 'gebieden'. Maar niet als het gaat om bijv. wel of niet studeren, wel of niet werken, k noem maar wat.
De vraag is: wat wordt er bedoeld met 'lastig'. In wat is een vrouw dan zo lastig geworden?
Eerlijk gezegd, ik begrijp niet eens wat er gezegd wordt in die kanttekening.![]()
Naar mijn idee staat er ook niet dat de man het leven van zijn vrouw MAG beheersen, maar dat hij dat DOET, dat hij die macht heeft. Ik heb ook niet het idee dat dit aangeeft dat God het goed vind dat dat zo is, maar dat dit een soort straf is voor de vrouw dat zij Adam had verleid te zondigen en voor Adam omdat hij zich door Eva liet verleiden tot zonde...
FlirrieSun schreef:jas schreef:Marnix schreef:Binnen een homohuwelijk kinderen krijgen lijkt me inderdaad niet goed. (De bijbel keurt homosexuele relaties sowieso af)
Een alleenstaande vrouw een kind laten krijgen lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Ik zie kinderen als een huwelijksgeschenk van God aan mensen...
Natuurlijk zijn er situaties waarin een kind maar 1 ouder heeft... maar die kinderen missen dan meestal wel wat...Peter D schreef:Uniek moment!!
Ik ben het helemaal met Marnix eens!
Ik niet.. Kinderen zijn zeker niet altijd een geschenk en al helemaal niet een huwelijksgeschenk van God aan mensen. Jezus was een geschenk (schonk Zichzelf) van God aan mensen, maar is naar Zijn menselijke natuur voortgekomen uit Lot en zijn oudste dochter. Die kreeg een zoon van haar vader en noemde hem Moab. Daar is later Ruth uit voortgekomen en zo kunnen we doorstomen naar het huis van David. Ik denk niet dat die Moab een huwelijksgeschenk van God was aan Lot en zijn dochter. Er zijn dus kinderen, die wel een geschenk zijn, maar geen huwelijksgeschenk. Zo ook Jezus Zelf, die niet Jozef als natuurlijke vader had en dus niet uit het huwelijk van Jozef en Maria geboren is.
Nog even hier op terug te komen:
Ik lees in psalm 127: 3
Kinderen zijn een geschenk van de Heere. Hij beloont u met een nageslacht.
Statenvertaling:
Ziet de kinderen zijn een erfdeel des Heeren; des buiks vrucht is een beloning
Dan kan jij dit wel niet vinden, maar de Bijbel is er wel duidelijk over volgens mij. Dit gaat denk ik wel over een huwelijksgeschenk.
Al is denk ik alles wat de Heere geeft een geschenk.
Zareb schreef:
Ik vind het een hypothetische kwestie want ik denk niet dat iemand die in een homoseksuele relatie leeft op zo'n school zou solliciteren. En mocht ie dat wel doen dan vind het bestuur nog wel allerlei andere achterdeurtjes om die sollicitatie te weigeren.
jas schreef:Zareb schreef:
Ik vind het een hypothetische kwestie want ik denk niet dat iemand die in een homoseksuele relatie leeft op zo'n school zou solliciteren. En mocht ie dat wel doen dan vind het bestuur nog wel allerlei andere achterdeurtjes om die sollicitatie te weigeren.
Achterdeurtjes??? Daar ging het toch net om?
jas schreef:Zareb schreef:
Achterdeurtjes??? Daar ging het toch net om?
taco schreef:kan een homo huwelijk, behalve het seksuele aspect dan, gelijkwaardig zijn aan het heteroseksuele huwelijk?
Evelien schreef:Nee, het gaat hier om man en vrouw!!!!
Evelien schreef:Inderdaad, klets lekker verder over man en vrouw en laat mij als homo daar effe buiten. 'k Heb een aantal hartstikke lieve vriendinnen maar moet er niet aan denken om daar mee getrouwd te zijn.
nou zeg, ik wist niet dat je boos werd.
(ik zal voortaan mijn mond hier in religie wel dicht houden).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten