Man en Vrouw.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 28 okt 2004 15:31

...
(maakte een foutje, maar kan de topic niet verwijderen) :(

joepie

Berichtdoor joepie » 28 okt 2004 15:34

Er staat ook: Man hebt uw vrouw lief....
BLijkbaar is het heersen gemakkelijker dan het liefhebben ;-)

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 28 okt 2004 15:35

Ik vind dat dit stuk uit Efeze 5 de ideale man-vrouw-relatie op een prachtige manier beschrijft. De man is op deze manier geen 'heersbeest'. Als een man zijn vrouw lief heeft op de manier als hier beschreven, dan hoeft de vrouw niet bang te zijn dat de man haar geweld aan zal doen.

22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.
24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.
25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
26 Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord;
27 Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.
28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.
30 Want wij zijn leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen.

31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.
32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.
33 Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie, dat zij den man vreze.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 29 okt 2004 05:10

wat is het geheim achter een goede relatie tussen man en vrouw? is liefde zo groot dat je jarenlang bijelkaar blijft puur omdat je van elkaar houdt?

de jongere generatie krijgt het een stuk moeilijker. die hebben hun gescheiden ouders alleen maar als voorbeeld.

kan een homo huwelijk, behalve het seksuele aspect dan, gelijkwaardig zijn aan het heteroseksuele huwelijk?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Man en Vrouw.

Berichtdoor Evelien » 29 okt 2004 11:29

menachem schreef:
Evelien schreef:Ik zat zo te denken over de relaties aan gaan van hetzelfde geslacht. Daarbij had ik de volgende gedachten: "Waarom schiep God de mens?" Waarom schiep hij man en vrouw. Waarom schiep hij niet: "Man en Man" of "Vrouw en Vrouw"??

Want in Genesis 1 lezen we over waarom God de mens geschapen heeft.

En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde

relatie is niet echt het woord dat je hier moet gebruiken: relatie is wel heel breed: een vader heeft een relatie met zijn zoon, een moeder met haar dochter.

de bepaling uit de Tora is dat seksuele omgang tussen familieleden en mensen van hetzelfde geslacht verboden is: niet meer en niet minder.

Het woord relatie kun je op verschillende manieren opvatten. Ik bedoel met deze relatie een relatie tussen man en vrouw een intieme relatie. (een soor van verkering, wat ik zelf een vreemd woord vindt).

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 29 okt 2004 12:43

just_mary schreef:
parkiet schreef:volgens mij is vers 16 niet zozeer bedoelt als je 'mag' heersen, maar als een vloek: je zult willen heersen... de mens heeft door dit te doen ook de relatie tussen man en vrouw grondig verziekt...

Vers 16
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

hij zal over
Dat is, hij zal macht hebben over u te gebieden, hetwelk uw vlees nu lastig zal zijn, daar het vóór den val niet dan lieflijk was.

Dit staat er in de kanttekeningen... :?
Hier wordt denk ik niet bedoeld, dat de man heel je leven mag beheersen en tot in de puntjes regelt wat je wel en niet mag volgens hem. En echt totale macht over je mag uitoefenen (dat is misbruik maken van die machtspositie). Alleen met betrekking tot die 'lastige dingen' mag hij je dan 'gebieden'. Maar niet als het gaat om bijv. wel of niet studeren, wel of niet werken, k noem maar wat.
De vraag is: wat wordt er bedoeld met 'lastig'. In wat is een vrouw dan zo lastig geworden?

Eerlijk gezegd, ik begrijp niet eens wat er gezegd wordt in die kanttekening. :oops:
Naar mijn idee staat er ook niet dat de man het leven van zijn vrouw MAG beheersen, maar dat hij dat DOET, dat hij die macht heeft. Ik heb ook niet het idee dat dit aangeeft dat God het goed vind dat dat zo is, maar dat dit een soort straf is voor de vrouw dat zij Adam had verleid te zondigen en voor Adam omdat hij zich door Eva liet verleiden tot zonde...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 30 okt 2004 12:22

parkiet schreef:
just_mary schreef:
parkiet schreef:volgens mij is vers 16 niet zozeer bedoelt als je 'mag' heersen, maar als een vloek: je zult willen heersen... de mens heeft door dit te doen ook de relatie tussen man en vrouw grondig verziekt...

Vers 16
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

hij zal over
Dat is, hij zal macht hebben over u te gebieden, hetwelk uw vlees nu lastig zal zijn, daar het vóór den val niet dan lieflijk was.

Dit staat er in de kanttekeningen... :?
Hier wordt denk ik niet bedoeld, dat de man heel je leven mag beheersen en tot in de puntjes regelt wat je wel en niet mag volgens hem. En echt totale macht over je mag uitoefenen (dat is misbruik maken van die machtspositie). Alleen met betrekking tot die 'lastige dingen' mag (heeft hij de macht, is het dus denk ik) hij je dan 'gebieden'. Maar niet als het gaat om bijv. wel of niet studeren, wel of niet werken, k noem maar wat.
De vraag is: wat wordt er bedoeld met 'lastig'. In wat is een vrouw dan zo lastig geworden?

Eerlijk gezegd, ik begrijp niet eens wat er gezegd wordt in die kanttekening. :oops:
Naar mijn idee staat er ook niet dat de man het leven van zijn vrouw MAG beheersen, maar dat hij dat DOET, dat hij die macht heeft. Ik heb ook niet het idee dat dit aangeeft dat God het goed vind dat dat zo is, maar dat dit een soort straf is voor de vrouw dat zij Adam had verleid te zondigen en voor Adam omdat hij zich door Eva liet verleiden tot zonde...

:) Ik ook niet zo goed...
Maar helemaal eens dat er niet staat 'MAG', maar de macht HEEFT. Wel een groot verschil.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 nov 2004 22:40

FlirrieSun schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Binnen een homohuwelijk kinderen krijgen lijkt me inderdaad niet goed. (De bijbel keurt homosexuele relaties sowieso af)

Een alleenstaande vrouw een kind laten krijgen lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Ik zie kinderen als een huwelijksgeschenk van God aan mensen...

Natuurlijk zijn er situaties waarin een kind maar 1 ouder heeft... maar die kinderen missen dan meestal wel wat...

Peter D schreef:Uniek moment!!

Ik ben het helemaal met Marnix eens!

Ik niet.Afbeelding. Kinderen zijn zeker niet altijd een geschenk en al helemaal niet een huwelijksgeschenk van God aan mensen. Jezus was een geschenk (schonk Zichzelf) van God aan mensen, maar is naar Zijn menselijke natuur voortgekomen uit Lot en zijn oudste dochter. Die kreeg een zoon van haar vader en noemde hem Moab. Daar is later Ruth uit voortgekomen en zo kunnen we doorstomen naar het huis van David. Ik denk niet dat die Moab een huwelijksgeschenk van God was aan Lot en zijn dochter. Er zijn dus kinderen, die wel een geschenk zijn, maar geen huwelijksgeschenk. Zo ook Jezus Zelf, die niet Jozef als natuurlijke vader had en dus niet uit het huwelijk van Jozef en Maria geboren is.Afbeelding

Nog even hier op terug te komen:
Ik lees in psalm 127: 3
Kinderen zijn een geschenk van de Heere. Hij beloont u met een nageslacht.
Statenvertaling:
Ziet de kinderen zijn een erfdeel des Heeren; des buiks vrucht is een beloning

Dan kan jij dit wel niet vinden, maar de Bijbel is er wel duidelijk over volgens mij. Dit gaat denk ik wel over een huwelijksgeschenk.
Al is denk ik alles wat de Heere geeft een geschenk.

O ja, zeker. Maar ps. 127 gaat over de beminden des Heeren. In dat geval zijn kinderen zeker een zegen. Maar dat geldt echt niet voor alle relaties, dus kun je die tekst niet in het algemeen toepassen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 nov 2004 22:42

Zareb schreef:
Ik vind het een hypothetische kwestie want ik denk niet dat iemand die in een homoseksuele relatie leeft op zo'n school zou solliciteren. En mocht ie dat wel doen dan vind het bestuur nog wel allerlei andere achterdeurtjes om die sollicitatie te weigeren.

Achterdeurtjes??? Daar ging het toch net om? :)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 nov 2004 09:13

jas schreef:
Zareb schreef:
Ik vind het een hypothetische kwestie want ik denk niet dat iemand die in een homoseksuele relatie leeft op zo'n school zou solliciteren. En mocht ie dat wel doen dan vind het bestuur nog wel allerlei andere achterdeurtjes om die sollicitatie te weigeren.

Nee, het gaat hier om man en vrouw!!!!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 nov 2004 10:33

jas schreef:
Zareb schreef:

Je kan natuurlijk overal grapjes over maken. Maar dit is m.i. in dit verband niet alleen storend, maar ook een beetje kinderlijk.

taco schreef:kan een homo huwelijk, behalve het seksuele aspect dan, gelijkwaardig zijn aan het heteroseksuele huwelijk?

Als het gaat om de begrippen "houden van", "zorgdragen voor elkaar", "trouwzijn aan elkaar" ect, zijn die twee natuurljk gelijk.

Evelien schreef:Nee, het gaat hier om man en vrouw!!!!

Inderdaad, klets lekker verder over man en vrouw en laat mij als homo daar effe buiten. 'k Heb een aantal hartstikke lieve vriendinnen maar moet er niet aan denken om daar mee getrouwd te zijn.

Wat ik wel proef in het topic is dat men uitgaat van de superioriteit van de hetero-relatie. Alsof dat de hoogste staat is die een mens kan bereiken. Nou gelet op de dagelijkse praktijk hoef je daar niet zo blij mee te zijn, er gaan meer hetero-relaties kapot dan homo-relaties, de hulpverlening werkt met wachtlijsten etc.

Als je toevallig geboren bent met verlangens naar een vrouw, prima. En als je die gevoelens dan ook nog eens omzet in een hetero-relatie, (tja) niks mis mee. Maar doe nu niet net alsof dit het enigste en hoogste is.

Een goede vriend van mij is pastoor, is homo en 100% celibatair. Vind hierin zijn levensvervulling. Nou prima toch!

Goed ik heb vroeger ook wel verlangt naar een gewone hetero-relatie, maar dat is nu eenmaal niet zo. Prima toch.

Dus nogmaals, praat rustig over de man en vrouw relatie maar doe niet alsof dit het hoogste wat een mens op aarde kan bereiken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 nov 2004 11:00

Inderdaad, klets lekker verder over man en vrouw en laat mij als homo daar effe buiten. 'k Heb een aantal hartstikke lieve vriendinnen maar moet er niet aan denken om daar mee getrouwd te zijn.

nou zeg, ik wist niet dat je boos werd.

(ik zal voortaan mijn mond hier in religie wel dicht houden).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 nov 2004 11:26

Zareb, dit topic gaat helemaal niet over relaties. Het gaat over verschillen tussen mannen en vrouwen. Daar heb jij ook mee te maken, zoals je zegt heb je ook vriendinnen.

Soms denk ik wel dat het makkelijker is om twee vrouwen of twee mannen bij elkaar te zetten, die snappen elkaar beter...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 nov 2004 11:40

Evelien schreef:

nou zeg, ik wist niet dat je boos werd.

(ik zal voortaan mijn mond hier in religie wel dicht houden).

Tja, Evelien, ik ben niet (bijna nooit) boos, ben het nu ook niet. En blijf rustig meepraten hoor.

[quote="Lalage"]
Zareb, dit topic gaat helemaal niet over relaties. Het gaat over verschillen tussen mannen en vrouwen. Daar heb jij ook mee te maken, zoals je zegt heb je ook vriendinnen.
[quote]

Nou ik dacht dat in de voorgaande postings de relatie tussen man en vrouw steeds naar voren kwam binnen het kader van het huwelijk. Maar goed, dan heb ik niet goed gelezen.
Verschillen tussen vrouwen en mannen, zeg je. Nou ja, de een komt van Venus en de ander van Mars (volgens Ivonne Keuls)

[quote="Lalage"]
Soms denk ik wel dat het makkelijker is om twee vrouwen of twee mannen bij elkaar te zetten, die snappen elkaar beter...
[quote]
Inderdaad, nou ja :?:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 nov 2004 11:45

Waarom ik deze topic heb geopend is/was om te weten te komen waarom God, man en vrouw geschapen heeft!!!!!!!

(maar sommige topic's slaan een andere weg in)

Terug naar “Archief”