Tabitha schreef:caprice schreef:En wat te zeggen van de volgende uitspraak:
'Een Christen herkent men aan zijn gelaat, gewaad, daad en gepraat.'
Dat zeiden de ouden vroeger. Dat komt heus niet zomaar uit de lucht vallen, maar ik weet zo gauw niet waar ze het uit haalden.
Toch zit er wel wat van waarheid in. Een (waar) christen zal niet met de wereld meegaan.
'Wordt de wereld niet gelijkvormig'. Als je de Heere wilt dienen zal je toch wel te onderscheiden zijn van de wereld?
Ik vind dat gelaat en gewaad onzin.
daad en praat vind ik anders, hoewel vrome praatjes ophangen ook niet zo moeilijk is.
Ik vind het argument 'niet wereldgelijkvormig worden' ook erg nietszeggend. Waarom wordt dat alleen met betrekking tot kleding en tv aangehaald??? Dat kun je ook op een wasmachine betrekken

VOlgens mij is de bedoeling van de tekst dat je niet wereldgelijkvormig in gedachten en karakter bent.
Gepraat en daad, dat is in mijn ogen zo. Een christen herkent men aan zijn doen en laten en zijn spreken.
Maar gelaat vindt ik onzin. Hoe kun je (of moet je kunnen) zien aan het gezicht dat iemand gelovig is? Moet hij of zij de hele dag extreem vrolijk lopen lachen en klappen, of juist heel ingetogen en ernstig (jaja, het is een strijd hier beneden in dit aardsche traanendalle..) kijken? Ik zie het er aan het gezicht in elk geval nooit af, of iemand gelooft of niet. Gelaat, dat slaat denk ik op een cultuur in een of andere tijd, of het is verzonnen door iemand die er prijs op stelt om ernstig te kijken... (Klinkt wat zwart-wit, maar zo zie ik het wel)
Gewaad gaat voor mij ten dele op. Je gaat niet zo gekleed over straat dat je meteen allerlei hitsige kerels of vrouwen achter je aan krijgt. Je gaat ook niet naar de kerk in zo'n kort rokje zodat de dominee precies de kleur van je onderbroek kan bepalen....
Je gaat naar de HERE DER HEREN toe, en dan mag je je best wel netjes kleden. Binnen bepaalde bedrijven gelden kledingregels, binnen sportverenigingen ook. Maar binnen de kerk willen we vaak ons niet wat aanpassen (en dan heb ik het alleen nog maar over kleding....!), ondanks dat we bij de HERE zitten, en ondanks dat we allemaal de mond volhebben van God, Die het zo waard is om door ons geprezen te worden, Die recht op ons heeft (dus ook op de kleding....!!!), en noem maar op. Ik snap die discussies over de kleding niet echt meer. Volgens mij WILLEN we ons gewoon niet wat netter kleden als we naar Hem toe gaan. En waar dat aan ligt? De duivel, die ons makkelijk maakt. "De Here vindt het niet erg als je in je vuile spijkerbroek naar de kerk gaat, het gaat toch om de binnenkant!" Als je niet wat anders hebt dan een vuile spijkerbroek, dan is er niets aan de hand, maar als je wel wat anders hebt, maar niet wilt, dan is het wat anders. Ik ken mensen die voor een feestavond wel een gala-kostuum aantrekken, maar zondags voor geen goud een nette broek aan willen trekken, laat staan een pak. En dat vind ik vreemd.... Niet dat je in 3-delig pak moet zitten of in een mantelpakje met een hoed op waardoor je de dominee nauwelijks meer kunt zien... Vraag de Here eens wat Hij van je vraagt wat het gewaad betreft..... Wedden dat Hij niet van je vraagt om in je oude kleren te komen, als je wel nette kleren hebt...?

Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!