kleren in kerk belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 aug 2004 07:17

Kleding vind ik wel belangrijk in de kerk. In de GKV wordt ik gek van de bilspleten en spagetti-topjes die ik zie. Mijn broertje deed er eens zijn beklag over bij de dominee. De dominee zei; "Je gaat toch naar Vader toe? Wat maakt het dan uit." Wij moesten ons maar aanpassen.

In de Ger. Gem. wordt ik net zo gek van de ziekelijke mode-show van duurder, duurder, nog duurder, duurst. (Hoe netter (lees duurder), hoe beter)

Waarom kunnen mensen niet netjes en ingetogen naar de kerk meer gaan?

joepie

Berichtdoor joepie » 12 aug 2004 12:14

Kaw schreef:Kleding vind ik wel belangrijk in de kerk. In de GKV wordt ik gek van de bilspleten en spagetti-topjes die ik zie. Mijn broertje deed er eens zijn beklag over bij de dominee. De dominee zei; "Je gaat toch naar Vader toe? Wat maakt het dan uit." Wij moesten ons maar aanpassen.

In de Ger. Gem. wordt ik net zo gek van de ziekelijke mode-show van duurder, duurder, nog duurder, duurst. (Hoe netter (lees duurder), hoe beter)

Dan zou ik die dominee eens wijzen op de tekst: geen aanstoot geven.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 aug 2004 13:58

joepie schreef:
Kaw schreef:Kleding vind ik wel belangrijk in de kerk. In de GKV wordt ik gek van de bilspleten en spagetti-topjes die ik zie. Mijn broertje deed er eens zijn beklag over bij de dominee. De dominee zei; "Je gaat toch naar Vader toe? Wat maakt het dan uit." Wij moesten ons maar aanpassen.

Dan zou ik die dominee eens wijzen op de tekst: geen aanstoot geven.

Dan zegt de dominee: Maar ze geven toch geen aanstoot? In iedergeval niet bij mij.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 aug 2004 14:08

Ik weet niet welke dominee jij hebt, maar bij ons in de GKV wordt er wel iets van gezegd. De dominee heeft het zelfs aangehaald in een kortgeleden gehouden preek.
Maar ik vind inderdaad dat je in ieder geval bedekkende kleding aan kan doen. Blote navels, en lage voorkant, korte rokjes, vind ik tamelijk verleidelijk. En ik denk niet dat je daarvoor in de kerk zit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 aug 2004 14:51

sorry KaW, maar jij bent nu wel bezig om heel de gergem over een kam te scheren. Jij hebt het nu over de gemeente van Genemuiden (en er zijn nog wel meer gerem gemeentens waar dat zo is) waar het puur gaat om uiterelijkheden en qua merkkleding.

Bij ons in de gemeente maakt dat niet uit, je mag er zijn zoals je bent. Het gaat er bij ons niet over de kleding hoe duurder etc.

Tuurlijk mag je met de mode mee lopen, maar dan hangt het er vanaf hoe je uitstraling is en hoe je er mee om gaat.

Ik vindt altijd dat je er gewoon netjes uit moet zien (elke dag 7 dagen per week) en niet schijnheilig op zondag een mantelpakje of een drie delig zwart pak aan gaan trekken. (sorry voor degene die ik misschien pijn doe op dit moment met mijn opmerking). Ondanks je werk natuurlijk (waar je kleding voorschriften zijn, in allerlei maten).

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 aug 2004 15:13

Juh... Kan best. Ook niet in elke GKV lopen ze blood de kerk binnen. Op Urk is het nog vrij normaal.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 aug 2004 16:09

Kaw schreef:Juh... Kan best. Ook niet in elke GKV lopen ze blood de kerk binnen. Op Urk is het nog vrij normaal.

:mrgreen: normaal? Wat is dat? :wink: :mrgreen:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 aug 2004 16:14

Ik vindt altijd dat je er gewoon netjes uit moet zien (elke dag 7 dagen per week) en niet schijnheilig op zondag een mantelpakje of een drie delig zwart pak aan gaan trekken. (sorry voor degene die ik misschien pijn doe op dit moment met mijn opmerking). Ondanks je werk natuurlijk (waar je kleding voorschriften zijn, in allerlei maten).

dat is lekker als je boer bent. in drie delig zwart je koeien melken. :?

het is pure onzin om te zeggen dat als je zondag in het driedelig loopt dat je dat dan de hele week moet doen, omdat het anders schijnheilig is. als je nu zegt dat je op zondag een schepje extra doet om er netter uit te zin door mantelpakje of driedelig pak, oke dat kan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 aug 2004 17:29

dat is lekker als je boer bent. in drie delig zwart je koeien melken.

eerst even goed lezen voordat je commentaar geeft johannes :x :x :x

het is pure onzin om te zeggen dat als je zondag in het driedelig loopt dat je dat dan de hele week moet doen, omdat het anders schijnheilig is. als je nu zegt dat je op zondag een schepje extra doet om er netter uit te zin door mantelpakje of driedelig pak, oke dat kan.

dat komt vaker voor dan je denkt johannes.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 12 aug 2004 17:38

caprice schreef:En wat te zeggen van de volgende uitspraak:

'Een Christen herkent men aan zijn gelaat, gewaad, daad en gepraat.'

Dat zeiden de ouden vroeger. Dat komt heus niet zomaar uit de lucht vallen, maar ik weet zo gauw niet waar ze het uit haalden.
Toch zit er wel wat van waarheid in. Een (waar) christen zal niet met de wereld meegaan.
'Wordt de wereld niet gelijkvormig'. Als je de Heere wilt dienen zal je toch wel te onderscheiden zijn van de wereld?

Ik vind dat gelaat en gewaad onzin.
daad en praat vind ik anders, hoewel vrome praatjes ophangen ook niet zo moeilijk is.

Ik vind het argument 'niet wereldgelijkvormig worden' ook erg nietszeggend. Waarom wordt dat alleen met betrekking tot kleding en tv aangehaald??? Dat kun je ook op een wasmachine betrekken :P VOlgens mij is de bedoeling van de tekst dat je niet wereldgelijkvormig in gedachten en karakter bent.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 aug 2004 00:09

Tabitha schreef:
caprice schreef:En wat te zeggen van de volgende uitspraak:

'Een Christen herkent men aan zijn gelaat, gewaad, daad en gepraat.'

Dat zeiden de ouden vroeger. Dat komt heus niet zomaar uit de lucht vallen, maar ik weet zo gauw niet waar ze het uit haalden.
Toch zit er wel wat van waarheid in. Een (waar) christen zal niet met de wereld meegaan.
'Wordt de wereld niet gelijkvormig'. Als je de Heere wilt dienen zal je toch wel te onderscheiden zijn van de wereld?

Ik vind dat gelaat en gewaad onzin.
daad en praat vind ik anders, hoewel vrome praatjes ophangen ook niet zo moeilijk is.

Ik vind het argument 'niet wereldgelijkvormig worden' ook erg nietszeggend. Waarom wordt dat alleen met betrekking tot kleding en tv aangehaald??? Dat kun je ook op een wasmachine betrekken :P VOlgens mij is de bedoeling van de tekst dat je niet wereldgelijkvormig in gedachten en karakter bent.

Gepraat en daad, dat is in mijn ogen zo. Een christen herkent men aan zijn doen en laten en zijn spreken.
Maar gelaat vindt ik onzin. Hoe kun je (of moet je kunnen) zien aan het gezicht dat iemand gelovig is? Moet hij of zij de hele dag extreem vrolijk lopen lachen en klappen, of juist heel ingetogen en ernstig (jaja, het is een strijd hier beneden in dit aardsche traanendalle..) kijken? Ik zie het er aan het gezicht in elk geval nooit af, of iemand gelooft of niet. Gelaat, dat slaat denk ik op een cultuur in een of andere tijd, of het is verzonnen door iemand die er prijs op stelt om ernstig te kijken... (Klinkt wat zwart-wit, maar zo zie ik het wel)
Gewaad gaat voor mij ten dele op. Je gaat niet zo gekleed over straat dat je meteen allerlei hitsige kerels of vrouwen achter je aan krijgt. Je gaat ook niet naar de kerk in zo'n kort rokje zodat de dominee precies de kleur van je onderbroek kan bepalen....
Je gaat naar de HERE DER HEREN toe, en dan mag je je best wel netjes kleden. Binnen bepaalde bedrijven gelden kledingregels, binnen sportverenigingen ook. Maar binnen de kerk willen we vaak ons niet wat aanpassen (en dan heb ik het alleen nog maar over kleding....!), ondanks dat we bij de HERE zitten, en ondanks dat we allemaal de mond volhebben van God, Die het zo waard is om door ons geprezen te worden, Die recht op ons heeft (dus ook op de kleding....!!!), en noem maar op. Ik snap die discussies over de kleding niet echt meer. Volgens mij WILLEN we ons gewoon niet wat netter kleden als we naar Hem toe gaan. En waar dat aan ligt? De duivel, die ons makkelijk maakt. "De Here vindt het niet erg als je in je vuile spijkerbroek naar de kerk gaat, het gaat toch om de binnenkant!" Als je niet wat anders hebt dan een vuile spijkerbroek, dan is er niets aan de hand, maar als je wel wat anders hebt, maar niet wilt, dan is het wat anders. Ik ken mensen die voor een feestavond wel een gala-kostuum aantrekken, maar zondags voor geen goud een nette broek aan willen trekken, laat staan een pak. En dat vind ik vreemd.... Niet dat je in 3-delig pak moet zitten of in een mantelpakje met een hoed op waardoor je de dominee nauwelijks meer kunt zien... Vraag de Here eens wat Hij van je vraagt wat het gewaad betreft..... Wedden dat Hij niet van je vraagt om in je oude kleren te komen, als je wel nette kleren hebt...? :P
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

caprice

Berichtdoor caprice » 13 aug 2004 05:04

Goed. 'Gelaat' heeft één of andere dominee er denk ik bij verzonnen (of ik :oops: ), maar dat neemt niet weg dat de andere drie blijven staan.

flierefluiter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor flierefluiter » 13 aug 2004 08:42

Ik pas mijn kleding niet aan aan het naar de kerk gaan. Wanneer ik niet ergens in een kerk mag komen met een spijkerbroek en trui aan, dan moet ik me dus anders voordoen dan ik ben en dat is juist wat God, volgens mij, niet van mij verlangt. Het is trouwens niet zo dat ik nooit in rokjes loop of zo, maar dat zijn spontane buien en niet alleen voor de zondag.
Ik heb er trouwens nog nooit commentaar op gehad wanneer ik in een hervormde kerk of een PKN-gemeente kwam met een (spijker)broek aan. Wel zie je dan mensen kijken, maar ja....dat maakt mij niet zoveel uit; laat ze lekker kijken. Niemand heeft ooit, volgens mij aanstoot aan mijn kleding genomen. En wanneer ze dat wel hebben gedaan, dan hebben ze me dat niet verteld. Dus dan is het geen probleem toch?
Alles is relatief...

www.werkgroepzinloosgewandel.tk

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 13 aug 2004 17:20

Race406 schreef:
Gepraat en daad, dat is in mijn ogen zo. Een christen herkent men aan zijn doen en laten en zijn spreken.
Maar gelaat vindt ik onzin. Hoe kun je (of moet je kunnen) zien aan het gezicht dat iemand gelovig is? Moet hij of zij de hele dag extreem vrolijk lopen lachen en klappen, of juist heel ingetogen en ernstig (jaja, het is een strijd hier beneden in dit aardsche traanendalle..) kijken? Ik zie het er aan het gezicht in elk geval nooit af, of iemand gelooft of niet. Gelaat, dat slaat denk ik op een cultuur in een of andere tijd, of het is verzonnen door iemand die er prijs op stelt om ernstig te kijken... (Klinkt wat zwart-wit, maar zo zie ik het wel)
Gewaad gaat voor mij ten dele op. Je gaat niet zo gekleed over straat dat je meteen allerlei hitsige kerels of vrouwen achter je aan krijgt. Je gaat ook niet naar de kerk in zo'n kort rokje zodat de dominee precies de kleur van je onderbroek kan bepalen....
Je gaat naar de HERE DER HEREN toe, en dan mag je je best wel netjes kleden. Binnen bepaalde bedrijven gelden kledingregels, binnen sportverenigingen ook. Maar binnen de kerk willen we vaak ons niet wat aanpassen (en dan heb ik het alleen nog maar over kleding....!), ondanks dat we bij de HERE zitten, en ondanks dat we allemaal de mond volhebben van God, Die het zo waard is om door ons geprezen te worden, Die recht op ons heeft (dus ook op de kleding....!!!), en noem maar op. Ik snap die discussies over de kleding niet echt meer. Volgens mij WILLEN we ons gewoon niet wat netter kleden als we naar Hem toe gaan. En waar dat aan ligt? De duivel, die ons makkelijk maakt. "De Here vindt het niet erg als je in je vuile spijkerbroek naar de kerk gaat, het gaat toch om de binnenkant!" Als je niet wat anders hebt dan een vuile spijkerbroek, dan is er niets aan de hand, maar als je wel wat anders hebt, maar niet wilt, dan is het wat anders. Ik ken mensen die voor een feestavond wel een gala-kostuum aantrekken, maar zondags voor geen goud een nette broek aan willen trekken, laat staan een pak. En dat vind ik vreemd.... Niet dat je in 3-delig pak moet zitten of in een mantelpakje met een hoed op waardoor je de dominee nauwelijks meer kunt zien... Vraag de Here eens wat Hij van je vraagt wat het gewaad betreft..... Wedden dat Hij niet van je vraagt om in je oude kleren te komen, als je wel nette kleren hebt...? :P

Als je kleren hebt die je zondag in de kerk niet dragen zou, omdat ze te uitdagend zijn, zou je die kleding denk ik sowieso niet moeten hebben.
Ik vind het juist bijzonder aan God dat hij niet van mij vraagt om met een grote hoed en een donkerblauw mantelpakje met kniekousjes voor hem te verschijnen, maar gewoon zoals je bent.
Overigens zou je als je inderdaad dat kledingprincipe hebt, ook tijdens het bidden en bijbellezen je netjes moeten aankleden, want je verschijnt dan net zo goed voor God (al is het dan niet in het bijzijn van andere mensen).
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2004 23:46

Tabitha schreef:
Race406 schreef:

Als je kleren hebt die je zondag in de kerk niet dragen zou, omdat ze te uitdagend zijn, zou je die kleding denk ik sowieso niet moeten hebben.
Ik vind het juist bijzonder aan God dat hij niet van mij vraagt om met een grote hoed en een donkerblauw mantelpakje met kniekousjes voor hem te verschijnen, maar gewoon zoals je bent.
Overigens zou je als je inderdaad dat kledingprincipe hebt, ook tijdens het bidden en bijbellezen je netjes moeten aankleden, want je verschijnt dan net zo goed voor God (al is het dan niet in het bijzijn van andere mensen).

Zit wat in, maar in de kerk kom je de HERE echt onder ogen. Dan kom je echt bij Hem op bezoek. De kerk wordt niet voor niets de werkplaats van de Heilige Geest genoemd (terwijl Hij ook op andere plaatsen kan werken, daar niet van...). Nu, als je zo dicht bij Hem komt, mag je je best netjes aankleden. Of in ieder geval je kleding met zorg uitkiezen. Het is geen wet van Meden en Perzen, maar weegt voor mij in elk geval wel zwaar. Al zal ik mensen die anders denken niet veroordelen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”