Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
janneke7337 schreef:Houd je er wel rekening mee dat Herodes Archelaüs bekend stond als een zeer bloedige heerser die bijzonder hard optrad en zeer gehaad was bij de Joden?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herodes_Archela%C3%BCs
Ik kan best begrijpen dat ze bang waren voor Archelaus maar niet bang waren voor de andere zoon in Galilea (was dat Antipas, volgens mij wel), jij niet?
janneke7337 schreef:De census in Syria was één van de eerste provinciale census die gehouden werd. Het lijkt logisch dat de Romeinen voor de praktische uitvoering gebruik maakten van de ervaring met de Romeinse burgercensus en daarom eisten dat mensen per familie aangifte zouden doen. Voor Romeinse burgers betekende het begrip familie echter iets heel anders dan voor de bewoners van Judea. In Rome was iedereen ondergeschikt aan de oudst levende mannelijke voorouder, de pater familias. Deze pater familias deed aangifte voor zichzelf en zijn nakomelingen. Bij de joden begon de familie echter bij de oudst bekende directe voorouder en gaat dus veel verder terug: misschien dat dit de reden was dat de afstammelingen van David allemaal naar Bethlehem toe moesten om daar aangifte te doen. Het zou in ieder geval verklaren waarom Jozef en Maria geen onderdak meer konden vinden in Bethlehem, omdat het stampvol zat met andere afstammelingen van koning David. Dit zou betekenen dat die arme Maria en Jozef de hele grote reis moesten ondernemen, alleen omdat de Romeinse heersers geen rekening hadden gehouden met het joodse familiesysteem, dat heel anders was dan dat van de Romeinen."
Samanthi schreef:Als Lukas vermeld dat zij in Galilea gaan wonen kan dat ook later zijn, hij heeft het gebeuren met de wijzen ws overgeslagen.
Verder wil ik niet aan schrift kritiek doen als ik iets nu niet snap, dan snap ik het later misschien of is het niet nodig dat ik het snap.
Wilsophie schreef:De grote verandering is niet de geboorte van de Heere Jezus in Bethlehem, maar Zijn wedergeboorte, Zijn opstanding.
Micha 5: 1 En gij, Bethlehem Efratha!
Staat er letterlijk dat de Messias in Bethlehem geboren wordt?
Nee, maar door associatie kun je het er wel uithalen.
Je kunt uit Micha 5 nooit kunnen concluderen dat het daar over Zijn geboorte in Bethlehem gaat.
Het gaat daar over Zijn opstanding.
Overigens wat de opstanding betreft ....Degene Die aan het kruis gestorven is, is niet een Ander dan Die uit de dood opstond.
Hij is Dezelfde, maar bevindt Zich in een andere positie. Op Hem rusten niet meer de beloften, maar aan Hem zijn de beloften vervuld.
Davids familie kwam daar vandaan en Davids schapen waren in de velden van Efratha.
Nazarener en Nazoreeer zijn dezelfde begrippen.
Het is iemand die uit Nazareth komt.
Nazireeër was Simsom en hij dronk geen wijn, maar de Here Jezus wel..
Was paulus ook geen nazireeer?
Hand 18;18 ?
blijblij schreef:Het is wel netjes dat als je iets kopieert je de bron erbij zet: http://www.rkk.nl/actualiteit/2010/deta ... r2010.html
Maar ondanks het knip- en plakwerk tussen verschillende Evangeliën blijft het grote probleem de datering:
Matteus: Herodes de Grote (stierf in 4 voor Christus)
Lukas: Quirinius (bewindvoerder Syria vanaf 6 na Christus)
Bovendien kom je in de war met het knippen en plakken.
De terugkeer uit Egypte vond plaats terwijl Archelaüs heerser was in Judea. Hij werd echter in 6 na Chr. afgezet wegens wanbeleid. Judea werd toen onderdeel van Syria, waar Quirinius de bewindvoerder van werd en een census uitvoerde, aangezien Judea nu een provincie was van het Romeinse Rijk.
Chronologisch: Matteus vertelt ons dat Jezus is geboren toen Herodes de Grote koning was, naar Egypte vlucht, naar Galilea vlucht (uit angst voor Archelaüs). Lukas begint pas 10 jaar later met zijn Evangelie, namelijk op het moment dat Archelaüs is afgezet en Judea een provincie is geworden en Quirinius een census uitvoert wordt Jezus geboren. Daar is toch niets aan recht te breien? Waarom moesten inwoners van Galilea, die niets te maken hadden met de census in Judea dan naar Bethlehem?
jaapo schreef:En dan nog maar eens de vraag: Waarom moet de bijbel in alle opzichten "kloppend" gemaakt worden, om het ware geloof te hebben? Waarom die krampachtigheid, die je steeds maar weer voor tegenstrijdigheden stelt die wegberedeneerd moeten worden? Volgens mij angst om God te lasteren. Het is immers Zijn onfeilbaar Woord. Het is een kloof die blijvend onoverbrugbaar lijkt. In het zelfde vlak ligt de opvatting, dat alles wat bijbels is, zoals psalmen, van de Geest is, maar moderne theologische geschriften en Liedboekliederen niet. De SV wel, de NBV niet. Mannen in het ambt wel, vrouwen niet. Belijdende leden aan het Avondmaal wel, de overige gelovigen niet. Enz. enz. Droevig.
janneke7337 schreef:De bijbel is wel kloppend, maar het mensenverstand is te gering om alles te bevatten.
janneke7337 schreef:De bijbel is wel kloppend, maar het mensenverstand is te gering om alles te bevatten.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 392 gasten