Klopt, dat was netter geweest
Maar ondanks het knip- en plakwerk tussen verschillende Evangeliën blijft het grote probleem de datering:
Matteus: Herodes de Grote (stierf in 4 voor Christus)
Lukas: Quirinius (bewindvoerder Syria vanaf 6 na Christus)
Er zijn wel oplossingen voor.
Bijvoorbeeld een eerdere termijn van Quirinius (discutabel omdat toen de stadhouders bekend waren), al zijn daar geen bewijzen voor, net zoals er geen bewijzen waren voor een eerdere census.
Al kan het wel omdat Tacitus schrijft over een oorlog voor Christus toen Quirinius ook meedeed, het lijkt allemaal onrealistisch maar niet onmogelijk.
Het is mogelijk om op basis van Lucas te speculeren dat Quirinius in een speciale functie ergens tussen 12 en 5 v.Chr. een volkstelling uitvoerde.
Het kan ook zijn dat Lukas zich vergist heeft en de onlusten rond de eerste census in Judea onder leiding van Quirinius en de onlusten rond de dood van Herodus de Grote door elkaar gehaald heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Publius_Su ... _QuiriniusJawel, deze keer met bronvermelding
Bovendien kom je in de war met het knippen en plakken.
De terugkeer uit Egypte vond plaats terwijl Archelaüs heerser was in Judea. Hij werd echter in 6 na Chr. afgezet wegens wanbeleid. Judea werd toen onderdeel van Syria, waar Quirinius de bewindvoerder van werd en een census uitvoerde, aangezien Judea nu een provincie was van het Romeinse Rijk.
Chronologisch: Matteus vertelt ons dat Jezus is geboren toen Herodes de Grote koning was, naar Egypte vlucht, naar Galilea vlucht (uit angst voor Archelaüs). Lukas begint pas 10 jaar later met zijn Evangelie, namelijk op het moment dat Archelaüs is afgezet en Judea een provincie is geworden en Quirinius een census uitvoert wordt Jezus geboren. Daar is toch niets aan recht te breien? Waarom moesten inwoners van Galilea, die niets te maken hadden met de census in Judea dan naar Bethlehem?
Als je uitgaat van 1 bewijsbare census is dat inderdaad een probleem, maar het is niet onmogelijk dat er daarvoor ook een census heeft plaatsgevonden, ook al is daar weinig bewijs voor, het is niet onmogelijk.
Dio Cassius vermeldt ook dat deze (bewijsbare) heffing de tweede in zijn soort was en dat de eerste niet genoeg had opgebracht. Dit kan betekenen dat de eerste registratie veertien jaar eerder werd verordend, dus in 8 v.C., waarbij Jozef en Maria zich moesten laten inschrijven (Luc. 2:3,4). De uitvoering van dit decreet van Augustus zal in het uitgestrekte rijk wellicht enige jaren hebben gekost.
Een interessante theorie die dit in elkaar past:
http://www.woordenwereld.nl/Nader_Bekek ... gge%29.pdfIk beweer niet dat mijn theorieën waar zijn of zo gebeurd zijn, ik zeg alleen dat het niet onmogelijk is.