Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 18 apr 2006 22:52

mw schreef:
Dippie schreef:Bij ons in de kerk is het niet de gewoonte om, als je belijdenis hebt gedaan, aan Tafel te gaan. Je hebt dan wel het kerkelijk recht gekregen om aan te gaan, maar als je belijdenis hebt gedaan, wil dat niet zeggen dat al je zonden zijn vergeven. Alhoewel dat eigenlijk wel in de vragen staat en je dat dus eigenlijk wel beleid. Daar heb ik nog wel moeite mee, want dan kan ik nog geen belijdenis doen, niet trouwen en ook niet dopen.

mag je alleen aan als je weet dat je zonden zijn vergeven?

JA, natuurlijk!! Ik hoopte toch wel dat je dat wist.....
Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 apr 2006 23:00

:lol:

*valt stil*

dus het bloed van Christus is alleen voor de mensen die al weten dat hun zonden zijn vergeven?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

André

Berichtdoor André » 18 apr 2006 23:09

Dippie schreef:Bij ons in de kerk is het niet de gewoonte om, als je belijdenis hebt gedaan, aan Tafel te gaan. Je hebt dan wel het kerkelijk recht gekregen om aan te gaan, maar als je belijdenis hebt gedaan, wil dat niet zeggen dat al je zonden zijn vergeven. Alhoewel dat eigenlijk wel in de vragen staat en je dat dus eigenlijk wel beleid. Daar heb ik nog wel moeite mee, want dan kan ik nog geen belijdenis doen, niet trouwen en ook niet dopen.

Ik heb deze quote een paar keer aandachtig gelezen, ik heb een paar vragen.
1. Kun je mij ook onderbouwen a.d.h. van de bijbel waarom het geen gewoonte is?
2. Waarom schrijf je tafel met een hoofdletter?
3. Geloof jij dat Jezus voor je zonden heeft geleden?
4. Wat staat er eigenlijk in die vragen?
5. Vind je het ook jammer dat je niet kunt trouwen, nu of later?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2006 08:06

Als je zondig bent, moet je toch juist aan het avondmaal gaan, want dan heb je het juist nodig!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2006 08:09

Dippie schreef:
MissF schreef:Vanmorgen een belijdenisdienst bijgewoond, in een GB PKN gemeente, maar ik vond het echt bedroevend.
Stonden daar 17 jonge mensen, die zo vol zijn van hun geloof...
De dominee had de tekst 'belijd met je tong dat Jezus Heer is' (zo ongeveer vrij vertaald)
Echt supergave tekst bij zo'n dienst, heeftie het de HELE preek alleen gehad over het kruis en de zonden en hoe slecht we zijn.
En dan na een half uur alles gewoon nog een keer herhalen.

Ik vond het echt zo jammer! Belijdenis doen is prachtig is mooi! Jezus koos voor mij!
En oja, het kruis en de zonden mogen gepreekt worden, graag zelfs! Maar 50 minuten lang, in een belijdenisdienst, met zo'n mooi uitgangsttekst....

Maar iedereen die belijdenis heeft gedaan verder: Gods zegen op je leven met Hem!

Belijdenis doen wil niet zeggen dat God voor jou heeft gekozen!!!!! Jij hebt de keuze gemaakt om het geloof voor de waarheid te houden en de leer aan te nemen van jou kerk, maar dat wil absoluut NIET zeggen dat God voor jou gekozen heeft!!!!
Kben zondag bij de belijdenis dienst van mn as schoonzusje geweest in de PKN, niets op aan te merken, was een goede en fijne dienst, alhoewel het allemaal anders ging dan ikzelf gewent ben. Maandag bij de belijdenis dienst geweest van mn vriend en zijn zusje in de Ger.Gem. Ook een super mooie dienst. Het onderwerp van de preek was: Heb jij Mij lief? Een heel toepasselijk onderwerp voor zo'n dienst. En super als je dan juist in die dienst JA mag zeggen tegen God en de gemeente, maar ik vind het echt niet verkeerd als zo'n dienst gaat over het Kruis, de zonde en heo slecht we zijn. Waarom mag dat juist in zo'n dienst niet de nadruk hebben? We zijn toch ook zo zondig? Waarom wil je dat op zon moment niet horen, maar wil je horen dat God voor jou heeft gekozen, terwijl dat misschien helemaal niet bij iedereen zo is? Dan voelen veel mensen zich buiten gesloten en als het gaat over hoe slecht je eigenlijk bent, voelt iedereen zich aangesproken!!! Dus ik heb er niets op tegen.

Wow, dus als jij zegt dat belijdenis doen het moment is dat JIJ voor God koos, dan zit het lekker mis met je hoor!
'dan staat WEER de MENS in het middelpunt' zei Constantijn Geluk donderdag zo mooi...
Jezus koos voor mij. Ik geloof dat Jezus voor iedereen in deze wereld koos. Maar je moet als mens wel VRAGEN en SMEKEN om de Heilige Geest, of Hij in jou wil werken, om dat prachtige, die keus van Jezus, te aanvaarden!
Bij mij in de kerk heb k nog nooit antwoord gegeven dat ik het eens ben met de leer van de kerk hoor!
Dat gebeurt in de gergem ja, wat ik echt slecht vind! Ik beleed mijn geloof voor God en Zijn gemeente, niet voor mijn kerk of de leer van mijn kerk! Never nooit niet!
De belijdenisvragen die aan mij gesteld zijn, zijn ook anders dan in de gergem (gelukkig). Vraag 3 was bij mij: ga je je als belijdend lid inzetten voor God gemeente?

En dominee Hoek zei daar nog extra bij op de cathegisatie: dat betekent dus niet dat je nu verplicht in de PKN herv GB in Rhenen moet blijven. Het betekent: in Gods gemeente, en dat is wereldwijd!

Wanneer denk jij eigenlijk dat je een kind van God bent?
Als je geen zonden meer doet?
Hm...lekker perfectionistisch!
Je bent een kind van Hem als je in Hem en Zijn Woord gelooft...
Ik zou bijna zeggen ''thats all'
Niet dat verschuilen achter de kerk, achter 'de leer', achter je zonden. Nee, geloof in Mij en je wordt behouden...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 19 apr 2006 10:21

Ik denk dat het bij het avondmaal helemaal niet om de waardigheid van de mens gaat.
Zo wel, dan konden we allemaal wel thuisblijven.

Gister hadden we het gesprek met de dominee en deel van de kerkenraad.
Omstebeurt kregen we een vraag over de onderwerpen doop, avondmaal, belijdenis en de bijbel.

Verliep allemaal goed. Zie erg naar pinksteren uit!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 10:59

MissF schreef:
Dippie schreef:
MissF schreef:Vanmorgen een belijdenisdienst bijgewoond, in een GB PKN gemeente, maar ik vond het echt bedroevend.
De dominee had de tekst 'belijd met je tong dat Jezus Heer is' (zo ongeveer vrij vertaald)
Echt supergave tekst bij zo'n dienst, heeftie het de HELE preek alleen gehad over het kruis en de zonden en hoe slecht we zijn.

Ik vond het echt zo jammer! Belijdenis doen is prachtig is mooi! Jezus koos voor mij!
En oja, het kruis en de zonden mogen gepreekt worden, graag zelfs! Maar 50 minuten lang, in een belijdenisdienst, met zo'n mooi uitgangsttekst....

Maar iedereen die belijdenis heeft gedaan verder: Gods zegen op je leven met Hem!

Belijdenis doen wil niet zeggen dat God voor jou heeft gekozen!!!!! Jij hebt de keuze gemaakt om het geloof voor de waarheid te houden en de leer aan te nemen van jou kerk, maar dat wil absoluut NIET zeggen dat God voor jou gekozen heeft!!!!
Kben zondag bij de belijdenis dienst van mn as schoonzusje geweest in de PKN, niets op aan te merken, was een goede en fijne dienst, alhoewel het allemaal anders ging dan ikzelf gewent ben. Maandag bij de belijdenis dienst geweest van mn vriend en zijn zusje in de Ger.Gem. Ook een super mooie dienst. Het onderwerp van de preek was: Heb jij Mij lief? Een heel toepasselijk onderwerp voor zo'n dienst. En super als je dan juist in die dienst JA mag zeggen tegen God en de gemeente, maar ik vind het echt niet verkeerd als zo'n dienst gaat over het Kruis, de zonde en heo slecht we zijn. Waarom mag dat juist in zo'n dienst niet de nadruk hebben? We zijn toch ook zo zondig? Waarom wil je dat op zon moment niet horen, maar wil je horen dat God voor jou heeft gekozen, terwijl dat misschien helemaal niet bij iedereen zo is? Dan voelen veel mensen zich buiten gesloten en als het gaat over hoe slecht je eigenlijk bent, voelt iedereen zich aangesproken!!! Dus ik heb er niets op tegen.

Wow, dus als jij zegt dat belijdenis doen het moment is dat JIJ voor God koos, dan zit het lekker mis met je hoor!
'dan staat WEER de MENS in het middelpunt' zei Constantijn Geluk donderdag zo mooi...
Jezus koos voor mij. Ik geloof dat Jezus voor iedereen in deze wereld koos. Maar je moet als mens wel VRAGEN en SMEKEN om de Heilige Geest, of Hij in jou wil werken, om dat prachtige, die keus van Jezus, te aanvaarden!
Bij mij in de kerk heb k nog nooit antwoord gegeven dat ik het eens ben met de leer van de kerk hoor!
Dat gebeurt in de gergem ja, wat ik echt slecht vind! Ik beleed mijn geloof voor God en Zijn gemeente, niet voor mijn kerk of de leer van mijn kerk! Never nooit niet!
De belijdenisvragen die aan mij gesteld zijn, zijn ook anders dan in de gergem (gelukkig). Vraag 3 was bij mij: ga je je als belijdend lid inzetten voor God gemeente?

En dominee Hoek zei daar nog extra bij op de cathegisatie: dat betekent dus niet dat je nu verplicht in de PKN herv GB in Rhenen moet blijven. Het betekent: in Gods gemeente, en dat is wereldwijd!

Niet dat verschuilen achter de kerk, achter 'de leer', achter je zonden. Nee, geloof in Mij en je wordt behouden...

Jij denkt er nu eenmaal anders over! God is voor zondaren op aarde gekomen, maar wel voor de zondaren die OPRECHT hun zonden belijden aan God! En die niet alleen God als Liefde kennen, maar ook als een rechtvaardig, barmhartig God! En dat mis ik erg vaak bij jullie hoor! Je kiest voor Jezus en dan ben je er! Als je Hem maar aanneemt. Maar die eerste stap kan ik zelf niet zetten, die moet bij God vandaan komen, maar ik moet er wel om vragen. Ik geloof in God ja, maar ik kan nog niet geloven dat God voor mij geleden heeft. Dus je hebt geen gelijk met je bent een Kind van Hem als je in Hem en in Zijn Woord geloofd! Het gaat allemaal zo makkelijk bij jullie....en ik ben daar voor gewaarschuwd....
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 11:04

André schreef:

Ik heb deze quote een paar keer aandachtig gelezen, ik heb een paar vragen.
1. Kun je mij ook onderbouwen a.d.h. van de bijbel waarom het geen gewoonte is?
2. Waarom schrijf je tafel met een hoofdletter?
3. Geloof jij dat Jezus voor je zonden heeft geleden?
4. Wat staat er eigenlijk in die vragen?
5. Vind je het ook jammer dat je niet kunt trouwen, nu of later?

Ik moet zo werken, dus vele tijd heb ik niet...
1. Dat is eigenlijk niet zo moeilijk....Het HA. is bedoeld voor Gods Kinderen en degene die belijdenis doen van hun geloof, doen geen belijdenis dat ze bekeerd zijn.
2. Tafel schreef ik met ene hoofdletter om dat ik het Heilig Avondmaal bedoelde.
3. Ik geloof dat Jezus heeft geleden voor Zijn Kinderen. En nee, ik durf en kan niet zeggen dat ik een Kind van Hem ben. Dus geloof ik nog niet dat Hij ook voor mij heeft geleden. Ik kan alleen maar vragen of het ook voor mij mag komen.
4. Deze vraag zal ik vanavond even beantwoorden.
5. Trouwen kan ik wel hoor, maar ik om kerkelijk bevestigd te worden, moet ik wel belijdenis hebben gedaan of beloven dat ik dat ga doen. Ik wil belijdenis doen, en wil mijn evt. huwelijk kerkelijk laten bevestigen.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2006 11:05

Dippie: dat is niet makkelijk. Overgave is heel moeilijk, want elk mens wil graag zelf de touwtjes in handen hebben. Daarom is er ook zo vaak verdriet en ziekte nodig om mensen bij God te krijgen. Maar 't lijkt me wel bijbels om te zeggen dat enkel het aannemen van Jezus (wat dus al moeilijk genoeg is) voldoet om bij Hem te horen. In Romeinen 10 staat
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 11:07

MissF schreef:
Dippie schreef:

Trouwens: Ik heb niet gezegd dat als je belijdenis doet, Jij voor God kiest!! Juist niet!!! Maar jij kiest voor het geloof en (in mijn geval) vooral de leer van je kerk. En beloofd je bij die ware leer te blijven. Dat kan ook in een andere kerk, maar wel een kerk, waar dezelfde leer gepredikt wordt en/of dezelfde belijdenis wordt afgenomen.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 11:10

Lalage schreef:Dippie: dat is niet makkelijk. Overgave is heel moeilijk, want elk mens wil graag zelf de touwtjes in handen hebben. Daarom is er ook zo vaak verdriet en ziekte nodig om mensen bij God te krijgen. Maar 't lijkt me wel bijbels om te zeggen dat enkel het aannemen van Jezus (wat dus al moeilijk genoeg is) voldoet om bij Hem te horen. In Romeinen 10 staat
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

Ja, dat staat er allemaal echt mooi, dat meen ik! Maar er is echt een verschil tussen geloven en Geloven. Ik zou niet weten waarom God voor mij aan het kruis zou gehangen hebben! Daar ben ik veel te slecht voor. Ik weet dat Hij juist voor die zondaren is gekomen, maar die zondaren die Echt in Hem Geloven. Ik geloof maar het ware Geloof heb ik nog niet! Je KAN Jezus niet zelf aannemen!! Daar is Hij veel te Groot voor. Hoe kan ik ooit Zo'n Koning zelf aannemen? Daar moet Hij aan meewerken, om het zo maar te zeggen.
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 apr 2006 11:11

De ware leer is toch de leer van Christus? En de Bijbel (2 Joh. vers 9) zegt ons dat wie daarin blijft, beiden de Vader en de Zoon heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 11:12

Dippie, Jezus heeft voor alle zondaren willen sterven! Voor ieder die in Hem gelooft! Hij wil jou een ontzettend groot cadeau (genade en vergeving voor al je zonden) geven maar het is alsof jij zegt 'nee, dat mag ik niet aannemen'.

Dippie, je eigen waardigheid moet je kwijt raken! Er is niks dat je kunt doen, alleen de aangeboden genade aannemen of niet aannemen! Elke zondaar die bij Jezus komt zal die genade krijgen, het probleem is echter dat je zelf graag wat mee wilt nemen! (je volmaakte leer, je gigantische zondekennis, je wetjes en regeltjes) En dat mag niet! Sola Gratia! Het probleem is dat mensen hun 'eigen ik' niet willen kruisigen en dan maar gaan verschuilen achter allerlei kerkelijke dogmas! Constantijn gaf donderdag ook nog aan dat het niet gaat om jouw volmaakte vertrouwen of liefde voor Jezus, die is namelijk nooit volmaakt! We schieten altijd tekort, wat is het dan mooi om te mogen weten dat Hij wel getrouw is :D ondanks onze fouten en gebreken! De Romeinenbrief leert ons iets heel anders dan wat jij post (en de Ger Gem volgens mij leert)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 19 apr 2006 11:16

Dippie schreef:Trouwens: Ik heb niet gezegd dat als je belijdenis doet, Jij voor God kiest!! Juist niet!!! Maar jij kiest voor het geloof en (in mijn geval) vooral de leer van je kerk. En beloofd je bij die ware leer te blijven. Dat kan ook in een andere kerk, maar wel een kerk, waar dezelfde leer gepredikt wordt en/of dezelfde belijdenis wordt afgenomen.

Huh, je kiest niet voor God bij het belijdenis doen?
Maar je kiest voor het geloof?

Wat houdt het geloof dan in volgens jou?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2006 11:17

Hmz, volgens mij kunnen we hier wel eeuwen over doorzemelen. Ik wil wel een ding aanstippen. Jij maakt Gods liefde voorwaardelijk. Jezus houdt niet van iedereen, maar alleen van degenen die van Hem houden. Dat lijkt me niet bijbels. Het evangelie is juist dat Hij ons eerst heeft liefgehad! Die liefde is onvoorwaardelijk. God heeft jou zelf gemaakt! Zou Hij je dan niet liefhebben? De hele bijbel getuigt van Gods liefde voor de mensen, alle mensen. Jezus heeft alleen een hekel aan de Farizeeers, die denken dat ze het allemaal zo goed doen. Alle andere mensen heeft Hij lief. En ik denk dat Jezus niet eens de Farizeeer zelf haat, als wel de zonde die hij begaat en die hij niet wil belijden.
Kortom: ik denk dat Jezus hartstikke veel van jou houdt, dat Hij ook voor jou aan dat kruis heeft gehangen en dat het Hem veel verdriet doet dat jij wacht om bij Hem te komen. Ga toch naar Hem toe, vertel Hem waar je mee zit. Belijd je zonden en Hij zal je schoon wassen. En zeg niet meer ja, maar... Zeg gewoon 'ja'! En dat is niet een eindstation, dat is juist het begin van het werk van Jezus in jou. Geloof als een mosterdzaadje is al genoeg. En dat heb jij wel!

Hmz, het is toch nog een heel gezemel geworden. Ik hoop dat je er iets mee kan ;)

Terug naar “Archief”