FrankB schreef:Toch komt wat die zgn. kolonisten doen neer op land stelen. Recentelijk zag ik een documentaire van nota bene een joodse filmmaakster die 3 jaar bij tijd en wijle heeft gewoond bij de kolonisten in Hebron.
Wat heeft dat met ''land stelen'' (dat zijn van die termen waar ik weinig mee kan) te maken wanneer er Joden in Hebron wonen ?
Weet je überhaupt iets van de geschiedenis van de Joden in Hebron ? En wat hen verbindt met deze stad ? Deze stad is naast Jeruzalem, een heel belangrijke stad voor (religieuze) Joden.
Wat mij vooral van die docu is bijgebleven is dat Joodse jongetje die met grote ogen omhoog kijkt naar de Arabische kinderen die aan het spelen waren. Overigens hoe kun je verwachten dat er gematigde mensen zich in Hebron zouden vestigen ? Het is bij voorbaat al logisch dat deze mensen dat doen uit een bepaalde ideologie. En je ziet in deze docu inderdaad dingen die geen schoonheidsprijs verdienen, maar goed dat had je al wel kunnen weten als je bv. kijkt/leest naar/over breaking the silence.
Ik heb meerdere docu's gezien de laatste tijd over de Palestijnen (5 broken camaras, Rawabi, en nog wat andere bij Holland doc.) Documentaires zijn interessant maar de maker heeft altijd zijn of haar eigen agenda, dus objectief is het nooit. Onschuldig ook niet, men kan namelijk een eenzijdig beeld scheppen.
Een interessante film die ik pas gezien heb heet
Le fils de l'autre of het realistisch is , is een ander verhaal. Maar dat hoeft ook niet perse in een film.
Uit wat die lui daar zeiden kon je merken dat ze niets geleerd hebben van de holocaust. De arabische bewoners hoefden van hen weliswaar niet dood maar ze moesten wel allemaal oprotten richting Jordanië want hun god heeft het land aan de joden gegeven.
Het is niet echt bevorderlijk om hier de holocaust bij te halen.
Wat is het verschil met wat jij zegt dat er geen Joden op de Westelijke Jordaanoever mogen wonen.

Daarbij de Palestijnen hadden allang een eigen staat kunnen hebben, dat die er nog steeds niet is, en steeds onmogelijker wordt, hebben ze aan zichzelf te danken.
En ja, de oorspronkelijke bewoners van het door de joden in het OT geclaimde gebied werden volgens datzelfde OT wel degelijk verjaagd en/of vermoord.
Dat zit veel gecompliceerder in elkaar dat je hier zwart wit neer zet. Maar ik heb eerlijk gezegd ook geen zin alles voor te gaan kauwen.
en met godsdienstvrijheid heeft het niets te maken, die palestijnen hebben gewoon recht op een eigen staat bestaande uit de gehele westoever waar geen kolonisten wonen. Jeruzalem is een ander verhaal.
Ja dat heeft er wel mee te maken. In Israël heeft men dat wel!
Zeker in de Gazastrook en ook op de Westelijke Jordaanoever niet. (De Palestijnen zijn onderling ook verdeelt tot op het bot, met wie moet Israël eigenlijk onderhandelen over ''vrede.'' )