Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 okt 2004 22:44

kan je het stukje de slechten wijsheid gevende niet zo zeggen de goddeloze of zondaren de wijsheid gevende? want dan heeft race406 wel gelijk. en kan gelijk die nieuwe vertaling weg blijven :wink:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 okt 2004 22:44

Motormuis schreef:Topic is verschil GG en GGiN. Nou verschillen zijn er zeker en zullen er blijven.
Gisteren een preek gehoord van dominee Kattenberg over Gods liefde. Een hartstikke mooie preek, preken die je bij de GGiN niet meer zult horen. Een dominee Mallan of Roos zal eerder een verdoemend God benadrukken. Er gaat zo weinig troost van dat "geloof" uit. Bekeerd worden is bijna onmogelijk en het werkt ofwel deprimerend ofwel mensen worden murw geslagen...

Het spijt me, maar ik kan het niet anders zien....Helaas kom je dergelijke preken (als bij de GGiN) ook meer en meer tegen bij (jonge) predikanten binnen de GG.

Hm... afgelopen zondagochtend hoorde ik bij de GGiN een preek over "Want de liefde van Christus dringt ons." Deze preek ging ook over Christus' liefde; was niet deprimerend, maar gaf juist hoop door op de enige weg naar het Leven te wijzen... En nu niet meer zeggen dat er bij de GGiN niet wordt gepreekt over Gods liefde a.u.b... Beter opletten en minder snelle conclusies :P :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 okt 2004 22:49

johannes1 schreef:kan je het stukje de slechten wijsheid gevende niet zo zeggen de goddeloze of zondaren de wijsheid gevende? want dan heeft race406 wel gelijk. en kan gelijk die nieuwe vertaling weg blijven :wink:

Helaas Johannes, zo kun je dat inderdaad niet zien. Slecht betekende in de tijd dat de statenvertaling werd opgesteld inderdaad eenvoudig. zelfs voor jou zou een herziening dus enig nut hebben :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 okt 2004 22:53

wie zegt dat slecht eenvoudig betekent? of kan een woord geen 2 betekenissen hebben. als je nu de hele vers neemt
De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechten wijsheid gevende.

de wet bekeerd de ziel, moet hij dat van de rechtvaardigen of van de zondaren doen, juist van beide. de getuigenis is gewis of is recht. de slechten wijsheid gevende. of de zondaren of godelozen wijsheid geven.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 okt 2004 22:54

jas schreef:
Pieter Bel schreef: Wat Spurgeon beweert, beweert de GGiN ook.

Nee hoor, Spurgeon wordt absoluut niet gelezen en ook afgeraden om te lezen.

Ohw Jas? Hm... waarschijnlijk zijn er dan tòch twee GGiN (zelfs binnen verband) :P 'k Vind het de hele tijd al zo typisch dat mensen soms ervarigen hebben bij/in de GGiN die ik helemaal niet herken... :P :wink: Maar goed, nu is 't me duidelijk... Er is ook een GGiN waar zelfs Spurgeon wordt afgeraden :wink: Helder!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 okt 2004 22:59

waarnemer schreef:Race 406,
Het wordt tijd voor jouw dat er een nieuwe vertaling komt. Je argument klinkt heel degelijk maar slaat werkelijk nergens op. Jij gaat op de klank af. "Slechten" betekent hier niet goddeloos maar eenvoudig. Dat is toch echt iets anders.

Dank u, dank u! |:)|
Ik vind het dan vreemd waarom er staat slechten.... De kanttekeningen zeggen hier ook niets over...
Uitgaande van het woord zoals het er staat heb ik gereageerd. Dus vanuit dat oogpunt klopt mijn argument wel degelijk...!! :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 okt 2004 23:02

Motormuis schreef:Ik geef toe niet heel vaak onder z'n gehoor te hebben gezeten, ik denk 3 keer in totaal. Maar heb echt wel een beeld gekregen op die manier.
Verder kan ik er helemaal niks mee, als mensen die bekeerd zijn een heel sjabloon krijgen voorgeschreven (zwarte kleding, niet meer sporten want dat doet een kind van God niet meer, etc....)

Mag ik ff lache? :P Kun je ook overdrijven? En ze mogen niet meer roken, want dat is onnodig verkorten van je leven... Alcohol idem... Autorijden is gevaarlijk... Motormuis, weet je eigenlijk wel waar je over praat?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 okt 2004 23:19

michel vh schreef:
jas schreef:
michel vh schreef:Komt ie:
Psalm 19:8 "De wet des Heeren is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des Heeren is gewis, den slechten wijsheid lerende."
Psalm 34:19 "De Heere is nabij de gebrokenen van harte, en Hij behoudt de verslagenen van geest.

Ja, michel vh en er staat ook: "Het licht is voor de rechtvaardigen gezaaid, en vrolijkheid voor de oprechten van hart". Ps. 97:11
Dus met een tekstje en een versje ben je er niet michel. Maar hoe leeft het nou bij jou? Dat zal eens aan je gevraagd worden. Wat is dan je antwoord?

Voor de rechtvaardigen ja, wel lezen wat er staat Jas! Oprechten van hart zijn mensen die alleen door God zelf tot zondaar zijn gemaakt. Anders kan ik het echt niet zien hoor. Zelf heb ik ook nergens beweerd dat men er 'is' met een tekst en een versje. Je vroeg mij naar een bijbelse onderbouwing. Wel, die heb ik je gegeven.

Ik lees wat er staat. Maar degenen die jij noemt als verslagenen van geest, worden elders genoemd de oprechten van hart, waarvoor het licht gezaaid is en waarvoor vrolijkheid is. Ik bedoel dus, dat er niet één criterium (bijv. verslagenheid) is om de ware gelovigen te kenmerken, en dat suggereer jij wel als je zo één tekst bestempelt tot het keurmerk van de ware gelovigen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 23:31

De verklaring van Matthew Henry zegt hier het volgende over:

1. De wet des Heeren is volmaakt. Zij is volmaakt vrij van elk verderf, volmaakt gevuld met alle goeds en volmaakt geschikt voor elk doel waartoe zij is bestemd. Niets behoeft eraan te worden toegevoegd of ervan afgenomen. Zij is van nut om de ziel te bekeren, om ons terug te brengen tot onszelf, tot onze God, tot onze plicht.
2. Des getuigenis des Heeren is gewis. Zij is een zekere fontein van duurzame hoop. Zij zal de slechte, de eenvoudige wijs maken voor ziel en eeuwigheid. Zij die op een nederige wijze eenvoudig zijn, hun eigen dwaasheid beseffend en gewillig om onderwezen te worden, zullen wijsgemaakt worden door het Woord van God.
3. De bevelen des Heeren zijn recht, precies in overeenstemming met de eeuwige regels en beginselen van goed en kwaad. Omdat zij recht zijn, verheugen zij het hart. De wet, zoals wij die zien in de hand van Christus, veroorzaakt vreugde, en wanneer zij geschreven wordt in onze harten, legt zij een fundering van duurzame blijdschap door ons terug te brengen tot een rechte gezindheid.
4. Het gebod des Heeren is zuiver. Het is het gewone middel (lees: meest gebruikte middel), dat de Geest gebruikt om de ogen te verlichten. Het brengt ons tot inzicht en gevoel van onze zonde en ellende en richt ons op de weg van de plicht.
5. De vreze des Heeren zla onze weg loutere en bestaat tot in eeuwigheid. De ceremoniele wet is sedert lang afgeschaft, maar de wet betreffende de vreze van God is altijd dezelfde. De tijd zal de aard van zedelijk goed en kwaad niet veranderen.
6. de rechten des Heeren, al zijn voorschriften, die gestalte hebben gekregen in oneindige wijsheid, zijn tezamen rechtvaardig. Zij zijn alle uit een stuk"

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 23:37

Loezje schreef:
Motormuis schreef:Ik geef toe niet heel vaak onder z'n gehoor te hebben gezeten, ik denk 3 keer in totaal. Maar heb echt wel een beeld gekregen op die manier.
Verder kan ik er helemaal niks mee, als mensen die bekeerd zijn een heel sjabloon krijgen voorgeschreven (zwarte kleding, niet meer sporten want dat doet een kind van God niet meer, etc....)

Mag ik ff lache? :P Kun je ook overdrijven? En ze mogen niet meer roken, want dat is onnodig verkorten van je leven... Alcohol idem... Autorijden is gevaarlijk... Motormuis, weet je eigenlijk wel waar je over praat?

Onlangs heb ik een catechismuspreek gehoord over het zesde gebod. Verhandeld werden de vragen 105, 106 en 107. In het antwoord op vraag 105 staat ondermeer het volgende: "...ook mijzelf niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve"

Overdenk dit gedeelte eens goed, zodat je je mening wellicht nog wilt herzien?!

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 okt 2004 23:43

michel vh schreef:
Loezje schreef:

Onlangs heb ik een catechismuspreek gehoord over het zesde gebod. Verhandeld werden de vragen 105, 106 en 107. In het antwoord op vraag 105 staat ondermeer het volgende: "...ook mijzelf niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve"

Overdenk dit gedeelte eens goed, zodat je je mening wellicht nog wilt herzien?!

Helemaal mee eens Mvh, maar ik moet ff lachen om motormuis met dat 'sjabloon' wat dan binnen de GGiN zou worden voorgeschreven... Voor alle duidelijkheid: er wordt niets 'voorgeschreven', mensen doen dat uit zichzelf... :wink: Er is echt geen dominee of ouderling die 'ns bij je langs komt om te vragen waarom je geen zwarte kleding draagt of waarom je iedere dinsdagavond een lange fietstocht maakt of op zaterdagochtend baantjes trekt in het zwembad... Sorry hoor...

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 23:52

Loezje schreef:Helemaal mee eens Mvh, maar ik moet ff lachen om motormuis met dat 'sjabloon' wat dan binnen de GGiN zou worden voorgeschreven... Voor alle duidelijkheid: er wordt niets 'voorgeschreven', mensen doen dat uit zichzelf... :wink: Er is echt geen dominee of ouderling die 'ns bij je langs komt om te vragen waarom je geen zwarte kleding draagt of waarom je iedere dinsdagavond een lange fietstocht maakt of op zaterdagochtend baantjes trekt in het zwembad... Sorry hoor...

Hallo Loezje,

De waarheid wordt niet door iedereen verstaan. Dat is mij wel duidelijk geworden. Ik moet overigens ook hand in eigen boezem steken hoor! Toen ik voor de eerste keer onder de prediking van Ds. Roos zat, reageerde ik hetzelfde. Door Gods goedheid heb ik inmiddels anders mogen leren inzien, wat nog niet betekent dat ik bekeerd ben. Maar zo lang een mens leeft, kan het nog goed komen, nietwaar?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2004 00:13

Loezje schreef:Helemaal mee eens Mvh, maar ik moet ff lachen om motormuis met dat 'sjabloon' wat dan binnen de GGiN zou worden voorgeschreven... Voor alle duidelijkheid: er wordt niets 'voorgeschreven', mensen doen dat uit zichzelf... :wink: Er is echt geen dominee of ouderling die 'ns bij je langs komt om te vragen waarom je geen zwarte kleding draagt of waarom je iedere dinsdagavond een lange fietstocht maakt of op zaterdagochtend baantjes trekt in het zwembad... Sorry hoor...

Er is natuurlijk ook zoiets als ongeschreven wetten.. dat klinkt flauw, maar zo werkt het vaak wel. Je krijgt vooral problemen als je aan het avondmaal gaat en je doet dergelijke dingen; voor avondmaalgangers wordt de lat blijkbaar een stukje hoger gelegd dan voor onbekeerde kerkgangers. (Ja, ik kom zelf uit de OGG, dus weet wel een beetje hoe e.e.a. werkt :wink: )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 00:14

Is er eigenlijk verschil tussen OGG en GGiN?

Sterker nog, de diensten zien er praktisch hetzelfde uit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2004 00:18

Optimatus schreef:Is er eigenlijk verschil tussen OGG en GGiN?

Sterker nog, de diensten zien er praktisch hetzelfde uit.

Ja, de diensten in de HHK en de GG zien er praktisch ook hetzelfde uit, maar dat wil niet zeggen dat de prediking altijd hetzelfde is.

Volgens mij is het verschil vooral dat in de GGiN de leer van Steenblok (omtrent aanbod van genade) explicieter aangehangen wordt en de cultuur is er rationeler. Bij de OGG zitten ze er qua leer redelijk dicht bij in de buurt, maar men is iets minder overtuigd van de exclusiviteit van de eigen kerk en de cultuur is meer bevindelijk/gemoedelijk (het ouwe volkjuh :P ).

Terug naar “Archief”