Moderator: Moderafo's
Motormuis schreef:Topic is verschil GG en GGiN. Nou verschillen zijn er zeker en zullen er blijven.
Gisteren een preek gehoord van dominee Kattenberg over Gods liefde. Een hartstikke mooie preek, preken die je bij de GGiN niet meer zult horen. Een dominee Mallan of Roos zal eerder een verdoemend God benadrukken. Er gaat zo weinig troost van dat "geloof" uit. Bekeerd worden is bijna onmogelijk en het werkt ofwel deprimerend ofwel mensen worden murw geslagen...
Het spijt me, maar ik kan het niet anders zien....Helaas kom je dergelijke preken (als bij de GGiN) ook meer en meer tegen bij (jonge) predikanten binnen de GG.
johannes1 schreef:kan je het stukje de slechten wijsheid gevende niet zo zeggen de goddeloze of zondaren de wijsheid gevende? want dan heeft race406 wel gelijk. en kan gelijk die nieuwe vertaling weg blijven
De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechten wijsheid gevende.
jas schreef:Pieter Bel schreef: Wat Spurgeon beweert, beweert de GGiN ook.
Nee hoor, Spurgeon wordt absoluut niet gelezen en ook afgeraden om te lezen.
waarnemer schreef:Race 406,
Het wordt tijd voor jouw dat er een nieuwe vertaling komt. Je argument klinkt heel degelijk maar slaat werkelijk nergens op. Jij gaat op de klank af. "Slechten" betekent hier niet goddeloos maar eenvoudig. Dat is toch echt iets anders.
Motormuis schreef:Ik geef toe niet heel vaak onder z'n gehoor te hebben gezeten, ik denk 3 keer in totaal. Maar heb echt wel een beeld gekregen op die manier.
Verder kan ik er helemaal niks mee, als mensen die bekeerd zijn een heel sjabloon krijgen voorgeschreven (zwarte kleding, niet meer sporten want dat doet een kind van God niet meer, etc....)
michel vh schreef:jas schreef:michel vh schreef:Komt ie:
Psalm 19:8 "De wet des Heeren is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des Heeren is gewis, den slechten wijsheid lerende."
Psalm 34:19 "De Heere is nabij de gebrokenen van harte, en Hij behoudt de verslagenen van geest.
Ja, michel vh en er staat ook: "Het licht is voor de rechtvaardigen gezaaid, en vrolijkheid voor de oprechten van hart". Ps. 97:11
Dus met een tekstje en een versje ben je er niet michel. Maar hoe leeft het nou bij jou? Dat zal eens aan je gevraagd worden. Wat is dan je antwoord?
Voor de rechtvaardigen ja, wel lezen wat er staat Jas! Oprechten van hart zijn mensen die alleen door God zelf tot zondaar zijn gemaakt. Anders kan ik het echt niet zien hoor. Zelf heb ik ook nergens beweerd dat men er 'is' met een tekst en een versje. Je vroeg mij naar een bijbelse onderbouwing. Wel, die heb ik je gegeven.
Loezje schreef:Motormuis schreef:Ik geef toe niet heel vaak onder z'n gehoor te hebben gezeten, ik denk 3 keer in totaal. Maar heb echt wel een beeld gekregen op die manier.
Verder kan ik er helemaal niks mee, als mensen die bekeerd zijn een heel sjabloon krijgen voorgeschreven (zwarte kleding, niet meer sporten want dat doet een kind van God niet meer, etc....)
Mag ik ff lache?Kun je ook overdrijven? En ze mogen niet meer roken, want dat is onnodig verkorten van je leven... Alcohol idem... Autorijden is gevaarlijk... Motormuis, weet je eigenlijk wel waar je over praat?
michel vh schreef:Loezje schreef:Motormuis schreef:Ik geef toe niet heel vaak onder z'n gehoor te hebben gezeten, ik denk 3 keer in totaal. Maar heb echt wel een beeld gekregen op die manier.
Mag ik ff lache?Kun je ook overdrijven? En ze mogen niet meer roken, want dat is onnodig verkorten van je leven... Alcohol idem... Autorijden is gevaarlijk... Motormuis, weet je eigenlijk wel waar je over praat?
Onlangs heb ik een catechismuspreek gehoord over het zesde gebod. Verhandeld werden de vragen 105, 106 en 107. In het antwoord op vraag 105 staat ondermeer het volgende: "...ook mijzelf niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve"
Overdenk dit gedeelte eens goed, zodat je je mening wellicht nog wilt herzien?!
Loezje schreef:Helemaal mee eens Mvh, maar ik moet ff lachen om motormuis met dat 'sjabloon' wat dan binnen de GGiN zou worden voorgeschreven... Voor alle duidelijkheid: er wordt niets 'voorgeschreven', mensen doen dat uit zichzelf...Er is echt geen dominee of ouderling die 'ns bij je langs komt om te vragen waarom je geen zwarte kleding draagt of waarom je iedere dinsdagavond een lange fietstocht maakt of op zaterdagochtend baantjes trekt in het zwembad... Sorry hoor...
Loezje schreef:Helemaal mee eens Mvh, maar ik moet ff lachen om motormuis met dat 'sjabloon' wat dan binnen de GGiN zou worden voorgeschreven... Voor alle duidelijkheid: er wordt niets 'voorgeschreven', mensen doen dat uit zichzelf...Er is echt geen dominee of ouderling die 'ns bij je langs komt om te vragen waarom je geen zwarte kleding draagt of waarom je iedere dinsdagavond een lange fietstocht maakt of op zaterdagochtend baantjes trekt in het zwembad... Sorry hoor...
Optimatus schreef:Is er eigenlijk verschil tussen OGG en GGiN?
Sterker nog, de diensten zien er praktisch hetzelfde uit.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten