Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 13 jan 2009 14:28

prima :lol:

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 13 jan 2009 14:33

DesertRose schreef:Tamerlan
Dit staat er in Romeinsen 1:26
26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen;63 want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature;
Wat zou dit betekenen? welke beweging zou on eerlijk zijn(zonder eer). welk onnatuurlijk gebruik wordt bedoel? welke opties zijn er? zelfbevrediging, andere verkeerde vormen van gemeenschap, of lesbischheid (en copulatie met afgodsbeelden kwam ook voor).
Ik bedoel, ik weet het niet, en ik heb ook geen antwoord in dit geval.
Wat ik wel weet, is dat de seksualiteit niet ruim ligt. Het luisterd nauw om tot Gods eer te leven

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 13 jan 2009 14:44

goed, om de gemoederen weer wat te verhitten, een stelling:

"Wat er ook mee bedoelt wordt, één ding is duidelijk: ook vrouwen dienen zich ver van onnatuurlijke seksualiteit te houden."

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 13 jan 2009 16:01

DesertRose schreef:goed, om de gemoederen weer wat te verhitten, een stelling:

"Wat er ook mee bedoelt wordt, één ding is duidelijk: ook vrouwen dienen zich ver van onnatuurlijke seksualiteit te houden."

Misschien is het goed om eerst antwoord te geven op onze nieuwe klant Refo?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2009 16:04

DesertRose schreef:goed, om de gemoederen weer wat te verhitten, een stelling:

Onnatuurlijk? Homofilie is helemaal niet onnatuurlijk. Zie ter onderbouwing het aantal homosexuele dieren (schapen zelfs tot 7%)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 13 jan 2009 16:06

Vind ik persoonlijk een lastige hoor: ook omdat ik ondanks gymnasium Grieks erg slecht lees. En Grieks is hier wel belangrijk, vanwege het woordje 'natuur'

Wat bedoelen we met het woord 'natuurlijk' of 'natuur'? Is dat een gegeven natuurbegrip voor een hele soort (een parkiet gedraagt zich zus, een mens zo), of voor een individu? (Een ieder naar zijn of haar eigen natuur?!).

Als we voor de mogelijkheid kiezen (wat ik niet doe!) dat iedere soort zijn eigen natuur heeft: wat doen we dan met individuen die zich niet aan deze norm houden?

En als we voor de tweede definitie kiezen (wat ik wel doe ;-)): wat voor implicaties heeft dat dan als we zeggen dat een ieder zich naar zijn of haar eigen natuur dient te gedragen?

Deze vraag is volgens mij van zeer groot belang, ook omdat in de tijd waarin het NT is geschreven het 'natuur'begrip waarschijnlijk heel anders was dan het onze. Met name in de Romantiek heeft natuur een bijzondere en zware lading gekregen.

Zijn er nog theologen/cultuurhistorici die enig licht op deze vragen kunnen werpen?
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 13 jan 2009 16:19

Waarom is dat dan belangrijk om te weten, Tamerlan?
In het eerste geval gaan vrouwen tegen de natuur van de vrouwelijke mens in, in het tweede geval gaan vrouwen tegen de natuur van zichzelf in.
Het lijkt me belangrijker dat we er achter proberen te komen, wat dat voor bewegingen zijn.

Maar goed, het is vast allebei belangrijk.

@mortlach
Homofilie is inderdaad natuurlijk als je het bekijkt naar, of het voorkomt in de natuur.
Maar vanuit mijn visie is het wel onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is. (elk mannetje met zijn wijfje)

Even een vraag tussendoor, is zelfmoord zonde?
(waarom vraag ik dit: zelfmoord word nergens verboden, het komt enkel negatief voor, net als homofilie) alleen een ja of nee is voldoende, afhankelijk van de uitslag kunnen we er op ingaan.

meboy

Berichtdoor meboy » 13 jan 2009 16:39

elke dood is zonde

gradaties in het leven, gradaties in de dood?

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 13 jan 2009 17:50

DesertRose schreef:Waarom is dat dan belangrijk om te weten, Tamerlan?
In het eerste geval gaan vrouwen tegen de natuur van de vrouwelijke mens in, in het tweede geval gaan vrouwen tegen de natuur van zichzelf in.
Het lijkt me belangrijker dat we er achter proberen te komen, wat dat voor bewegingen zijn.

Maar goed, het is vast allebei belangrijk.

Het is allebei belangrijk, maar in de juiste volgorde! Voordat je weet wat iemands (individuele) natuur is, kun je namelijk ook niets zeggen over wat dan tegennatuurlijke bewegingen zouden zijn. Daarom is het volgens mij uiterst belangrijk om eerst het vraagstuk 'natuur' uit de weg te ruimen voordat je aan het - sappigere - tweede deel toe kunt komen.

DesertRose schreef:@mortlach
Homofilie is inderdaad natuurlijk als je het bekijkt naar, of het voorkomt in de natuur.
Maar vanuit mijn visie is het wel onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is. (elk mannetje met zijn wijfje)

Hoewel @mortlach toch even een reactie: in het paradijs droegen we bijvoorbeeld ook geen kleren. Toch dragen we dat ook niet dagelijks bewust mee - of doen daar regelmatig al dan niet afwijzende uitspraken over - als zijnde tegennatuurlijk gedrag, toch ;-)?.

DesertRose schreef:Even een vraag tussendoor, is zelfmoord zonde?
(waarom vraag ik dit: zelfmoord word nergens verboden, het komt enkel negatief voor, net als homofilie) alleen een ja of nee is voldoende, afhankelijk van de uitslag kunnen we er op ingaan.

Dat oordeel laat ik bijzonder graag aan Onze Lieve Heer over, waarbij ik me aansluit bij de Schrift, die er zo discreet over zwijgt...
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 13 jan 2009 17:57

[/quote]
Even een vraag tussendoor, is zelfmoord zonde?
(waarom vraag ik dit: zelfmoord word nergens verboden, het komt enkel negatief voor, net als homofilie) alleen een ja of nee is voldoende, afhankelijk van de uitslag kunnen we er op ingaan.[/quote]

DesertRose

Ga nou eens eerst serieus in op vragen die gesteld worden, voordat je weer met een oud stoppaardje om de hoek komt. De vraag lijkt wel nieuw maar is het natuurlijk niet: Enkele varianten als hulp voor je 'nieuwe' vragen dan alvast, kun je weer 10 pagina's vooruit:

Verkrachting wordt enkel negatief genoemd in de bijbel, is het daarom geen zonde?

Sex met dieren wordt enkel negatief genoemd in de bijbel, is het daarom geen zonde?

Kinderen verkrachten wordt enkel negatief genoemd in de bijbel, is het daarom geen zonde

Iemand neerknuppelen wordt alleen maar negatief genoemd in de bijbel, is het daarom geen zonde enzovoort enzovoort.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 jan 2009 18:06

Zelfmoord is heel gewoon zonde tegen het gebod : Gij zult niet doodslaan.
Dat staat wel degelijk in de Bijbel.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 13 jan 2009 18:18

Tamerlan schreef:

Het is allebei belangrijk, maar in de juiste volgorde! Voordat je weet wat iemands (individuele) natuur is, kun je namelijk ook niets zeggen over wat dan tegennatuurlijke bewegingen zouden zijn. Daarom is het volgens mij uiterst belangrijk om eerst het vraagstuk 'natuur' uit de weg te ruimen voordat je aan het - sappigere - tweede deel toe kunt komen.

[/quote]

Dat is inderdaad een definitie kwestie.

Als we uitgaan van de individuele natuur, dan zou het voor mij tegennatuurlijk zijn om een seksuele relatie te hebben met een vrouw. (Ik ben een homoseksuele man, zoals je wellicht al hebt gelezen) Ik zou dan mijn mijn natuurlijk omgang hebben verlaten voor het tegennatuurlijke (Ik ga me spontaan afvragen of het überhaupt technisch zou lukken, maar goed... ik ga niet in op allerlei plastische details :wink:

Als we uitgaan van de definitie van Desert Rose dan ligt het anders. Die gaat ervan uit dat het begrip natuur slaat op het collectief. Hij gaat er dus vanuit dat homoseksualiteit altijd tegennatuurlijk is. Dus als ik sex heb met een vrouw doe ik, vanuit dat begrip, het natuurlijke en als ik sex hebt met een man dan doe ik, vanuit het begrip, het tegennatuurlijke.

Tja dan hebben we inderdaad iemand nodig die de grondteksten kan lezen en ook begrijpen.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 13 jan 2009 18:25

tante-tortel schreef:Zelfmoord is heel gewoon zonde tegen het gebod : Gij zult niet doodslaan.
Dat staat wel degelijk in de Bijbel.

Dat vind ik wel moeilijk verhaal. Ben je homo, dan zegt God: Je mag jezelf niet zijn en als ik vervolgens denk ik mag mezelf niet zijn, dus ik stop er maar mee, dan mag het ook weer niet...

Er is zoveel wat ik nog niet begrijp...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 13 jan 2009 23:02

DesertRose schreef:Homofilie is inderdaad natuurlijk als je het bekijkt naar, of het voorkomt in de natuur.

Mijn nichtje met het syndroom van Down is dus ook onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is.
Mijn oma met een rollator is dus ook onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is.
Mijn opa die vorig jaar is gestorven, is dus ook onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is.
Jij en ik achter de computer is dus ook onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is.
Hoel lang wil je dat ik door ga?

Het WONDER is dat God ook Heelmaker is in Zijn Zoon en voor al die handicaps dingen heeft bedacht, zodat wij er mee kunnen omgaan en leven tot Zijn eer

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 jan 2009 08:40

Denkertje21 schreef:
DesertRose schreef:Homofilie is inderdaad natuurlijk als je het bekijkt naar, of het voorkomt in de natuur.

Mijn nichtje met het syndroom van Down is dus ook onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is.
Mijn oma met een rollator is dus ook onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is.
Mijn opa die vorig jaar is gestorven, is dus ook onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is.
Jij en ik achter de computer is dus ook onnatuurlijk, omdat het in het paradijs niet zo geweest is.
Hoel lang wil je dat ik door ga?

Het WONDER is dat God ook Heelmaker is in Zijn Zoon en voor al die handicaps dingen heeft bedacht, zodat wij er mee kunnen omgaan en leven tot Zijn eer

maar je noemt het wel handicaps...

Terug naar “Archief”